research centers


Search results: Found 14

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Article
The Difficulties which Face Public Basic School Principals in Jarash Governorate in Editing Formal Letters and Correspondence and Means of Dealing With These Problems as Perceived by Them
الصعوبات التي تواجه مديري المدارس الأساسية ومديراتها في محافظة جرش في تحرير الكتب والمراسلات الرسمية وسبل معالجتها من وجهة نظرهم

Authors: Juma S. Al-kubaysi جمعة سريح الكبيسي --- Abdallah Al-Amayra عبد الله عيسى عمايره
Journal: Journal of College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات ISSN: Print ISSN 16808738 /E ISSN: 2663547X Year: 2016 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 13-23
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study aimed at identity baying the difficulties which face public basic school principals in jar ash governorate in editing formal letters and correspondence and means of debating with these problems to collect data the researchers developed a question air were established the population of the study which represents its sample consisted of 129 principals 65 males and 64 females The results of the study revealed that the principals face difficulties in office and file management in preparing plans and reports and writing formal letters and answering them saved recommendations were presented among which were organizing training sessions and workshops to train the principals on how to dead with there problems.

يهدف البحث الكشف عن الصعوبات التي تواجه مديري المدارس الأساسية ومديراتها في محافظة جرش/الأردن في تحرير الكتب والمراسلات الرسمية وسبل معالجتها.وقد طور الباحثان استبانة مكونة من 32 فقرة موزعة على أربعة مجالات، وتم استخراج معاملات الصدق واثبات للاداة. تكونت عينة الدراسة من جميع مديري المدارس الحكومية الأساسية التابعة لمديرية التربية والتعليم لمحافظة جرش للعام الدراسي 2014/ 2015 والبالغ عددهم(129) مديرا ومديرة. منهم (65) مديرا و(64) مديرة ، وهم كامل مجتمع الدراسة.وظهرت النتائج الآتية: وجود صعوبات تواجه المديرين في إدارة المكتب والملفات،وصعوبات في إعداد التقارير وخطط العمل وتحرير الكتب الرسمية والإجابة على المراسلات. وأوصى الباحثان بالآتي: تنظيم دورات وورش عمل خاصة وإعطاء جانب في إدارة المكتب وتنظيم الملفات أهمية خاصة في الدورات والبرامج التطويرية للمديرين. والتوسع في استخدام التكنولوجيا في الاتصال وتخزين المعلومات ،واقترح عددا من الدراسات المستقبلية.


Article
Applying Subjectivity in News Editing (A Critical- Stylistic Analysis of Reuters’ News Agency)
تطبيق الذاتية في تحرير الأخبار (دراسة أسلوبية نقدية لوكالة أنباء رويترز)

Author: Whaj M. Esmail وهاج منير أسماعيل
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2017 Issue: 121 extension Pages: 135-150
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

News’s story implies a particular subjectivity and mostly having political attitude. Therefore, the role of the translator is crucial to keep on the original subjectivity, or to deviate it towards the accepted social and cultural norms of the audiences’ subjectivity or towards the channel policy. Diversity in meanings: intentions and compatibility is the problem of News Editing. The differences in editing are attributed to the different social, cultural and subjective issues.This study aims at investigating the effectiveness of the actual Editing process employed by the translators as they deal with different cultures and different linguistic systems. The data of the study (is two edited News with the original versions published and broadcasted on the official site of Reuter News Agency) which is of the secondary type (i.e. qualitative study) focusing on the real circumstances and conditions which affect the translator subjective performance.The researcher tackles in this study the bi-directionality of News Editing (Arabic into English) / (English into Arabic) in order to have a comprehensive perspective.A critical-stylistic analysis has been conducted by applying adapted translation models and theories to create a new model of news editing criticism and analysis from which the findings and results would be derived. The adapted model, which is adopted for the criticism, is House’s (2001) model of Translation Quality Assessment.

في كل خبر هناك تضمين لذاتية معينة غالبا ما تكون ضمنية و ذات بعد سياسي بغض النظر عن النوع اللغوي ، وهنا يبرز دور المترجم الجوهري في اما الحفاظ على التوجه السياسي للنص الاصلي أو حرفه باتجاه المعايير الاجتماعية والثقافية المتعارف عليها في سياسة الجمهور او اتباع السياسة المعمول فيها بالقناة التلفزيونية . تبرز المشكلة الاساسية في هذه الدراسة في التباين الواضح في المعاني والقصد والأتجاه السياسي بين النص الاصلي والنص المحرر حيث تعزى اسباب هذه المشاكل لقضايا اجتماعية وثقافية وسياسية . تهدف هذه الدراسة الى تقييم فعالية تحرير الخبر بطريقة ذاتية التي استخدمها المترجمون اثناء عملهم في انظمة ثقافية ولغوية مختلفة . فعينة الدراسة تتألف من خبرين منشوريين في الموقع الرسمي لوكالة رويترز للانباء ، وهذا النوع من الدراسة يسمى بالدراسة النوعية التي تركز على الظروف الحقيقية التي تؤثر في سلوك المترجم الذي يقوم بتحرير الخبر. يتناول الباحث في هذه الدراسة الاتجاهين المتعاكسين للترجمة (من العربية والى الانكليزية وبالعكس) من اجل رسم صورة شاملة عن التحرير الصحفي الذاتي ... فتم الاعتماد على التحليل الاسلوبي النقدي من خلال تطبيق أنموذج House(2001) كأنموذج لنقد وتقييم نوعية التحرير الذاتي .


Article
The Sufficient Book in Versification by Abi Al-bakka Saleh B. Al-Sharif Al-Randy (deceased 601 AH-684AD)
كتاب الوافي في نظم القوافي لأبي البقاء صالح بن الشريف الرندي(601هـ - 684هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

This study is an edition of The Sufficient Book in Versification by Abi Al-bakka Saleh B. Al-Sharif Al-Randy (deceased 601 AH-684AD). It consists of four chapters: the first is about the advantages of poetry, the second is about the poets and their classes, the third is about the craftsmanship of poetry, and the last is about the genres of poetry.

هذا البحث هو تحقيق الجزء الأول من كتاب الوافي في نظم القوافي لأبي البقاء صالح بن الشريف الرندي(601هـ - 684هـ) والذي يتضمن أربعة أبواب هي: الباب الأول: ((في فضل الشعر ومن تكلم به وأثاب عليه)). الباب الثاني: ((في الشعراء وطبقاتهم)) الباب الثالث: ((في عمل الشعر وآدابه)) الباب الرابع: ((في أغراض الشعر وآدابه))


Article
The Poetry of Baker B. Shireen Al-Sabti Al-Qurnati (Deceased 747 AH) A Collection, Edition and Analysis
شعر أبي بكر بن شبرين السبتي الغرناطي (ت 747هـ) جمع وتحقيق ودراسة

Loading...
Loading...
Abstract

عمل المحققينِ في هذا البحث على جمع شعر ابن شبرين وتوثيقه وتخريجه من المضان التي ترجمت للشاعر وأوردت شيئاً من شعره. رقّمنا الوحدات الشعرية بتسلسل رقميّ، وأثبتنا بحر كل وحدة إلى جانب التخريج. رقّمنا الأبيات الشعرية داخل كل وحدة شعرية، وأثبتنا الاختلاف في رواية البيت الشعري الواحد كما ورد في المضان. عرّفنا بالشخصيات الواردة في الشعر ترجمنا للشاعر وبيّنا الاختلاف في اسم وكنية الشاعر ورجّحنا الاسم المشهور للشاعر. قدّمنا دراسة موضوعية لأهم الأغراض والاتجاهات التي طرقها الشاعر. درسنا شعر الشاعر دراسة فنية وبيّنا أهم السمات التي اتسم بها شعر الشاعر.

The editors collected the poetry of Ibn Shireen and edit it from the sources that mentioned this poet and his verse. We arranged these verses in their order of composition and type of subjects dealt with. We also explained the figures and occasions of this poetry and studied the life and intention of the poet in his poetry.


Article
Negligence in Arabic Language: Part Three by Jamal Al-Din Abi Al-Fadhil al-Hafnawy: An Editing and Study
الإهمال في العربية القسم الثالث "رفعُ الستائرِ عن مهملاتِ الدوائرِ"لجمال الدين أبي الفضل يوسف بن سالم بن أحمد الحفناوي(000 - 1178 هـ) (000 - 1764م )

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is a humble effort to edit an important Arabic manuscript of the late period which is Negligence in Arabic Language: Part Three by Jamal Al-Din Abi Al-Fadhil al-Hafnawy: An Editing and Study. tHe edition produced is accompanied by a detailed study of the author and his manuscript.

هذا البحث جهد متواضع لتحقيق احد المخطوطات المهمة في الفترة المتاخرة وهي مخطوطة الإهمال في العربية القسم الثالث "رفعُ الستائرِ عن مهملاتِ الدوائرِ" لجمال الدين أبي الفضل يوسف بن سالم بن أحمد الحفناوي(000 - 1178 هـ) (000 - 1764م ) . يقدم البحث دراسة للكاتب ومخطوطة لما لها من اهمية في الكشف عن الاخطاء الشائعة في استخدام اللغة العربية.


Article
The Book of Pearls in the Parsing of the Opening of Sura by Ahmed b. Shihab Al-Deen b. mohammad Al-Sajaee
كـِتاب ُ الدُّرَر فِي إعرَاب ِ أوَائـِل ِ السُّور ِ تأليف أحمَـَد َ بن ِ شـِهاب ِ الدِّين ِ أحمـَد َ بن ِ مـُحمـَّد ٍ السُّجاعي (ت 1197 هـــ )

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is an edition and a study of The Book of Pearls in the Parsing of the Opening of Sura by Ahmed b. Shihab Al-Deen b. mohammad Al-Sajaee. The book presents a parsing of the disconnected letters at the beginning of some suras in the Holy quran. These letters are single in morphology but controversial in parsing.

هذا البحث دراسة و تحقيق لكتاب قصد فيه مؤلفه جمع ما قيل عن معاني وإعراب الأحرف المقطعة في أوائل بعض سور القرآن ، وقد سماه ( الدرر في إعراب أوائل السور) والدرر منظومته من تسعة أبيات قالها ليضع فيها كل ما قيل في ذلك من معان وآراء .ويمكن القول ، أن أهم ما في هذا الكتاب هو اهتمامه بإعراب ألفاظ مفردة في مبناها ، مـُختـَلـَف ٌ في معناها ، غريبة عن كلام العرب ، فهي من أساليب الإعجاز التي اختص بها كلام الله دون سواه من الكلام ، وهذا ما يخالف علم الإعراب الذي لا يدرس الكلمة إلا من خلال تركيبها في سياق قابل للإفهام . وقد جاء في التحقيق دراسة اشتملت على ترجمة للمؤلف ودراسة الكتاب قيمة ومنهجا .


Article
Ibn Swar Al Ashboni' Poetry: Documentation and Study
شعر ابن سوار الاشبوني : توثيق ودراسة

Author: Mahmood Shaqir Sajit أ.م.د. محمود شاكر ساجت
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2015 Issue: 17 Pages: 69-124
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This is an edition and study of the poetry of the Andulsian poet Ibn Swar Al Ashboni who is often compared to Omru Al Qais. However, the Andusian sources did not give this poet his due. This poet lived at the end of the 5th century AH. And the beginning of the 6th century AH. He frequented the courts of Twaef kings (sects kings) but specialized mainly in the panegyric of Beni Ashra, the aristocracy of Sala city who ransomed him from Christian capture. He was a great knight as well.This study falls into two sections: The first deals with his life , the subjects of his poetry, and his language and style. The second section is an edition of his extant poetry.

هذا شعر ابن سوار الاشبوني ، الشاعر الأندلسي الذي يُشار اليه بالبنان ، حتى نجد هناك من يشبهه بامريء القيس الا ان المصادر الأندلسية لم تعطه ما يستحق ولم تنزله المنزلة الواجبة بين شعراء عصره ، فقد عاش في نهاية القرن الخامس الهجري وبداية القرن السادس ، وتردد على ملوك الطوائف لكنه اختص بمدح بني عشرة اعيان مدينة سلا بعد ان كانت لهم اليد الطولى في تخليصه من اسر النصارى ، ففضلا عن كونه شاعر محفل فقد كان فارس جحفل ايضاً .وقد تمَّ العمل على مبحثين : اولهما : عن حياته من خلال المصادر التي ترجمت له او من خلال اشعاره ، وموضوعاته الشعرية من مدح ، وغزل ، ووصف ، مع دراسة فنية للغته ، وأسلوبه ، وموسيقاه .ثانيهما : توثيق ما بقي من شعره في مصادر التراث مع إثبات اختلاف الروايات فيما بينها .


Article
The Poetry of AL-Assad Bin Ebraheem Bin Balitta ( Dead in 440 Hijri )
شعر الأسعد بن إبراهيم بن بليطة ( 440ه ) جمع وتوثيق ودراسة

Loading...
Loading...
Abstract

This is a review of the poetry of AL-Qaism AL-Assad Bin Ebraheem AL-Assad( Dead in 440 Hijri ) Known as Ibn Balitta , the Andalusi and Carthaginian . He Was one of Writers in the Andalusi Island after roving its regions in the East and West , visiting the Kings there and brandishing and addressing them with the most eloquent of his poetry . Ibn Balitta was an orator and prose writer according to the literature dealing with him . In addition to being great poet , he was a great Knight as well . The present paper consists of two sections ; the first covers his name , surname , birth , viewpoints regarding his poetry , and the themes of his poetry as praise , romance , description , his influence on other poets and others' influence on him with an artistic study of his language , style and music . The second section gathers the remaining of his poetry from heritage Resources with a proof of the difference of narrations in this regard .

هذا شعر ابي القاسم الأسعد بن إبراهيم بن الأسعد ، الملقب بابن بليطة ، الشاعر القرطبي الأندلسي ، الذي كان احد الغرائب والعجائب في الجزيرة الأندلسية بعد ان طاف بأقطارها شرقاً وغرباً ، وتردد على ملوكها مطوِّقاً إياهم بالقلائد ، وزافَّاً إليهم الخرائد من شعره ، وقد كان ابن بليطة ناثراً ، وخطيباً حسب الروايات التي تحدثت عنه ، وفضلا عن كونه شاعر محفل فقد كان فارس جحفل ايضاً . وقد تمَّ العمل على مبحثين : اولهما : ذكر فيه اسمه ، ولقبه ، وولادته ، ووفاته ، وما قيل في شعره ، وموضوعاته الشعرية من مدح ، وغزل ، ووصف ، وتأثره وتأثيره ببقية الشعراء مع دراسة فنية للغته ، وأسلوبه ، وموسيقاه . ثانيهما : جمع ما بقي من شعره في مصادر التراث مع إثبات اختلاف الروايات فيما بينها .


Article
The Literary Output of Ibn Assim Al-Qernati ( D. 857 AH.)
أدب ابن عاصم الغرناطي ( ت 857هـ ) جمع وصنعة ودراسة

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is an edition and study of the poetry of Ibn Assim Al-Qernati who was one of the main poets in Qernata princedom in Andalusia. The paper falls into two sections: the first studies the poet's biography and works while the second edits and collects his poetry and melodies.

يتناول هذا البحث شاعراً وعلماً من أعلام الفكر والثقافة والأدب في عصر بني نصر، عصر سلطنة غرناطة في الأندلس، وقد قسم العمل على وفق هذه الخطوات الآتية: المبحث الأول: الدراسة: وقد قدمنا في أولها صورة للشاعر وحياته وآثاره، وأتبعنا ذلك بدراسة لشعره والبحث عن ابرز الخصائص الموضوعية والفنية ،ثم إطلالة على نثره وما وصل إلينا وما يحمله من سمات فنية. المبحث الثاني:الشعر المجموع، والتخميس والتوشيح والنثر، وقد حقق على قدر الطاقة والاستقصاء بالرجوع إلى أمات المصادر. ثم ختمت الدراسة بثبت المصادر والمراجع.


Article
Ali Bin Dhafer Al Azdi (d. 613 AH ) Life and Poetry.
علي بن ظافر الازدي (ت 613ه) ( حياته وشعره ) تحقيق وجمع ودراسة

Author: Eqab Tarmoz Ali ا.م.د.عكاب طرموز علي الحياني
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2015 Issue: 20 Pages: 65-103
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Ali b. Dhafir Al Azadi is a well known literary figure. He is famous for his literary and historical writings. Some of his works were edited and published nowadays whereas many of his works were never edited or published yet. This paper sheds light on Al Azadi as a poet. Most of his poetry is colledcted in his work Badee Al Badaa (Marvels of Beginnings).

علي بن ظافر الأزدي شخصية أدبية معروفة ، وهو غني عن التعريف ، وقد اشتهر بوصفه اديباّ ناثراّ في مجال التأليف الأدبي فضلا عن التأليف التاريخي ، وأدل شيء على ذلك ان لديه الكثير من المؤلفات في هذين المجالين بعضها وصل إلينا وحقق وطبع وبعضها الآخر لم يحقق إلى الآن , وبعضها لم يصل إلينا وإنما ذكرته المصادر التي ترجمت له ، ولعل أشهر كتبه الأدبية التي وصلت إلينا وتم تحقيقها: كتاب بدائع البدائه وكتاب غرائب التنبيهات على عجائب التشبيهات , وقد جاءت هذه الدراسة لتسليط الضوء على الجانب الادبي من علم ابن ظافر الأزدي ألا وهو الشعر . فقد كان شاعرا مطبوعا ، يدل على ذلك ان الكثير من أشعاره قالها على البديهة ، ووردت في كتابه بدائع البدائه ، كما تسلط هذه الدراسه الضوء على بعض اخباره والتعريف به وبأشعاره .

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (14)


Language

Arabic (10)

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2017 (3)

2016 (1)

2015 (2)

More...