research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Meaning Enforcement by Adding Irregular Letters
تقوية المعنى بزيادة الحروف غير القياسيَّة

Loading...
Loading...
Abstract

The research deals with meaning enforcement by adding irregular letters which may join the word construction but do not follow a certain rule. Adding of these letters often functions connotatively and enforces the meaning for the addressee. The research has come up with some results: - Adding the letter (meem) in Arabic enforces the meaning whether the letter refers to singular or plural. - Adding the letter (ta') to the feminine words refers to the extremism in description, not the feminine sense. - The letter (ta') in Tagoot (tyrant) and the long vowel sound after it give an enforced meaning to the word.

يتناول هذا البحث تقوية المعنى ببعض الزِّيادات غير القياسيَّة التي لا تخضع لضابط معيَّن والتي تطرأ على بنية الكلمة، وغالباً ما تؤدِّي زيادة هذه الحروف وظيفة دلاليَّة في اللَّفظ الذي أُلحقت به وغالباً ما يكون لتقوية المعنى وتمكينه في نفس المتلقِّي، وقد خلص البحث إلى عدد من النَّتائج، أهمها: -إنَّ زيادة الميم في آخر الألفاظ في اللُّغة العربيَّة يدلُّ على قوَّة المعنى، سواء أدلّت على المفرد أم على الجمع، والجمع في معناه العام يدلُّ على الكثرة وهو ضرب من ضروب تقوية المعنى.-تزاد التَّاء على بعض الألفاظ المؤنثة بغير تاء وإن أُمِن اللَّبس فيها، نحو: فَرسة وعَجُوزة وأَتَانَة، فزيادة التَّاء في لفظ المؤنَّث يشير إلى بلوغ الغاية في الوصف. ولا تفيد زيادتها تلك إرادة التَّأنيث بالمعنى الحقيقيّ.-قوة المعنى في لفظ (طاغوت) وما يناظره جاءت من زيادة التَّاء في آخر اللَّفظ، فضلاً عن زيادة صوت المدّ (الواو) الذي أعطى للكلمة قوَّة إسماع أفضت إلى قوة المعنى. فالحركة الطَّويلة تعدُّ أساساً لقوَّة الإسماع في اللُّغة، ولا سيَّما أنَّ الحركات كلَّها مجهورة، وهي أقوى إسماعاً وأكثر جهراً من الحركة القصيرة.


Article
Regulations Enforcement Mechanisms for Sustainable Housing Projects
آليات انفاذ ضوابط مشاريع السكن المستدام

Authors: Sawsan Rasheed Mohammed سوسن رشيد محمد --- Ibtisam Abduljabbar Abdulridha ابتسام عبد الجبار عبد الرضا
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2017 Volume: 23 Issue: 7 Pages: 33-49
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Regulations are one of the instruments that governments used to achieve objectives of their policies. Sustainable projects often face compliance problems when working to meet the applicable regulations. The challenge for governments is to develop and apply enforcement mechanisms that achieve the best possible outcomes by achieving the highest possible levels of compliance. The aim of this paper is to identify the most effective mechanisms that can be used to develop a framework for the regulations enforcement for the applications of sustainable housing projects. Accordingly, this paper reviews the common classification of building regulations and enforcement steering mechanisms, in addition to the related international tools of sustainable housing development. The researchers developed a questionnaire included proposals for legislation within five main themes: materials, energy efficiency, water efficiency, health and safety as well as management of residential complexes during the occupation and maintenance phase. Findings represented the highly importance and top preference of incentive mechanism for enhancing sustainable housing regulations. Furthermore, in the theme of health and safety is within the authority of the institution that set these regulations to be imposed on providers and developers of housing. While the results of both energy efficiency and management of housing complexes indicate that legislation be obligated through centralized Act and not as an institutional, so any institution must impose these legislations on housing developers.

تعتبر التشريعات واحدة من الأدوات المستخدمة من الحكومات لتحقيق أهداف السياسات التي تضعها. وكثيراً ما تصادف المشاريع المستدامة مشاكل التنظيم والامتثال للقوانين في تلبية اللوائح بشكل أوسع. ان التحدي الذي تواجهه الحكومات هو تطوير وتطبيق آليات انفاذ التشريعات التي تحقق أفضل النتائج الممكنة من خلال تحقيق أعلى المستويات الممكنة من المطابقة. يهدف البحث الى تحديد الآليات الأكثر فاعلية التي يمكن استخدامها لوضع إطار لإنفاذ اللوائح لتطبيقات المشاريع الإسكانية المستدامة. يستعرض البحث مختلف انواع انظمة البناء وآليات الانفاذ فضلاً عن الأدوات العالمية الخاصة بالإسكان المستدام. طور الباحثون ااستبياناً شمل مقترحات لتشريعات ضمن خمسة محاور رئيسية هي: المواد وكفاءة الطاقة وكفاءة استخدام المياه والصحة والسلامة، فضلا عن إدارة المجمعات السكنية خلال مرحلة الاشغال والصيانة. تمثلت النتائج باهمية آلية التحفيز كأحد انواع التشريعات المعززة لنشر تطبيقات السكن الميسر حيث كانت الاعلى تفضيلاً. كما لوحظ في محور الصحة والسلامة حيث يقع ضمن سلطة المؤسسة التي تضع هذه تفرض على مقدمي ومطوري الإسكان. في حين أشرت نتائج كل من محوري كفاءة الطاقة وإدارة المجمعات السكنية أن تكون بشكل تشريع ملزم من خلال قانون مركزي، لذلك يجب على المؤسسات أن تفرض هذه التشريعات على مطوري الإسكان.


Article
Option Of Delay (Legal study)
خيار التأخير (دراسة قانونية معمقة)

Loading...
Loading...
Abstract

SummaryThe research is a very important issue , a delay in the implementationof the obligations of the debtor Streptococcus. In binding contracts for theparties may be delayed debtor in implementing the commitmentsStreptococcus implications which produces damage creditor, especially inمجلة المحقق الحلي للعلوم القانونية والسياسية العدد الثاني / السنة الخامسة٣٥٢the commercial field, which is characterized as fast as in the conclusionand implementation of transactions, from here, the law gives the right ofthe creditor in the choice between terminate the contract or to stay onwith his right to compensation that was his justification. The fact is thatthe issue of delay in the implementation of the commitment has notreceived an adequate share of the attention of the legislator and evenjurisprudence and the judiciary, in terms of its meaning and its limits andits effects as a form of serious not executed the obligation. On the light ofthis emerged the idea of research to address an important aspect of thisissue is the right given to the creditor when delayed debtor in execution,and I mean the right to elect between staying on the contract or to resortto annulment, affect important for the delay is the emergence of the rightof the creditor in the choice between staying or annulment, do this rightafter the provisions of the law? What are the limits and conditions to beproven and its effects? Does he have any special provisions in this regard.

یتناول البحث مسألة في غایة الأهمیة والاعتبار ، وهي تأخر المدین في تنفیذ التزاماته العقدیة . ففيالعقود الملزمة للجانبین قد یتأخر المدین في تنفیذ الالتزامات العقدیة المترتبة علیه الأمر الذي ینتج إلحاقالضرر بالدائن ، خصوصاً في المیدان التجاري الذي یمتاز بالسرعة في ابرام وتنفیذ الصفقات ، من هنافان القانون یعطي الحق للدائن في الخیار بین فسخ العقد او البقاء علیه مع حقه بالتعویض ان كان لهمبرر . والواقع ان مسألة التأخیر في تنفیذ الالتزام لم تحظ بنصیبها الكافي من اهتمام المشرع بل والفقهوالقضاء ، من حیث معناه وحدوده وآثاره بوصفه صورة خطیرة من صور الإخلال بالالتزام . وفي ضوءذلك انبثقت فكرة البحث لتتناول جانباً مهماً من جوانب هذه المسألة وهي الحق المعطى للدائن عندما یتأخرالمدین في التنفیذ ، وأعني به الحق في ان یتخیر بین البقاء على العقد او اللجوء الى الفسخ ، فالأثر المهمللتأخیر هو نشوء حق للدائن في الخیار بین البقاء او الفسخ ، فهل لهذا الحق من اثر في نصوص القانون؟ وما هي حدوده وشروط ثبوته وآثاره ؟ وهل له أحكام خاصة بهذا الشأن .

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)

English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2015 (1)

2013 (1)