research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
Federal system in Iraq and appreciation of the enactment of the provinces that are not incorporated in the province
النظام الاتحادي في العراق وتقدير تشريع قانون المحافظات التي لم تنتظم بإقليم

Author: sarmad riad سرمد رياض عبد الهادي
Journal: Journal of Anbar University for Law and Political Sciences مجلة جامعة الانبار للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 2075 2024 Year: 2013 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 143-157
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with the subject of a federal system in Iraq, especially the law of the provinces that are not incorporated in the province No. 21 of 2008.It contains the emergence of the federal system in Iraq and the role of the Constitution in the composition of the federal system.He also cares about the competence of the regions and the provinces and legislative terms of reference for the provincial councils and finally overseeing the constitutionality of this legislation

ينصب اهتمام هذا البحث على موضوع النظام الـــــــــــفيدرالي في العراق وبالاخص على قانون المحافظات التي لم تنتظم بأقليم رقم 21 لسنة2008حيث يتناول نشأة النظام الفيدرالي في العراق ودور الدستور في صياغة هذا النظام ، كما ويتناول اختصاصات الاقاليم والمحافظات والاختصاصـــــات التشريعية لمجالس المحافظات واخيرا الرقابة على دســــــــتورية هذه التشريعات.


Article
German federalism and the federal suggestion in Iraq a comparative study
الفيدرالية الالمانية والمشروع الفيدرالي المقترح في العراق (دراسة مقارنة)


Article
The political system of United Arab Emirates
النظام السياسي لدولة الإمارات العربية المتحدة

Loading...
Loading...
Abstract

This research studies the political system of United Arab Emirates, according to its evolution and composition. It also studies its federal system, and the form of political institutions composing this system which are the executive, legislative, and judicial authorities. It tries to evaluate the federal experience in UAE, taking into considerations its positive and negative points, answering the question whether this experience reached the level of federal maturity after the death of its leader Sheikh Zayed Bin Sultan A'l Nhyan whose great leadership played a great role in the development of UAE. As federalism is an ideology before it can be a practice, we may ask if there is a parallelism between ideology and practice of federalism in UAE, especially there is a state of instability in Arab Gulf region, which may affect UAE entity in the future in case that the Arab Gulf faces the wave of the Arabian change.

يتناول هذا البحث دراسة في النظام السياسي لدولة الامارات العربية المتحدة ،من حيث نشأتها وتكوينها مع دراسة النظام الفيدرالي القائم في دولة الامارات، وشكل المؤسسات السياسية المكونة لهذا النظام، والمتمثلة في السلطات الثلاث التنفيذية والتشريعية والقضائية ،مع تقييم لتجربة الفيدرالية والكونفدرالية في الامارات بإيجابياتها وسلبياتها، وهل وصلت التجربة الى مرحلة النضج الاتحادي بعد وفاة زعيمها المؤسس الشيخ "زايد بن سلطان آل نهيان"، الذي كانت لقيادته الفاعلة دوراً لما وصلت اليه الامارات اليوم ، فالفيدرالية فكر قبل ان تكون ممارسة ، فهل هناك تقارب بين الفكر والممارسة في التجربة الفيدرالية في الامارات ، ولاسيما وان هناك حالة عدم استقرار في منطقة الخليج العربي، وبالطبع الامارات جزء منها وقد يؤثر مستقبلاً على كيانها في حال تعرض دول الخليج العربي لحركة التغيير العربي والحراك الشعبي التي شهدتها دول المنطقة العربية منذ العام 2011.


Article
The Federal system in Iraq (A comparative study)
النظام الفدرالي في العراق (دراسة مقارنة)

Authors: Murtaja A. Mustafa مرتجى عبد الجبار مصطفى --- Haider S. Rasheed حيدر سامي رشيد
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2019 Volume: 1 Issue: 24 Pages: 363-380
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

This study will summarize the study of the concept of the federal state, how to apply this fact in Iraq, when dealing with the federal system, and the factors of failure and success of this system. To analyze the circumstances that might encourage and maintain this system, and to help the old federal experiences and to take advantage of the positive and negative aspects that accompanied the building of this changing regime. This study shows great diversity within the general category of federal political systems, The social circumstances identified, the extent of the organizational arrangements and the political processes that have been adapted, and when examining or seeing the differences between them also show that there is no single distinctive sample of federal adaptable everywhere. Where the federations are very different in their circumstances and special courses. And benefit from all this in the field of Iraqi federalism that is trying to search for the Iraqi federal system and study its compatibility with the Iraqi reality in the economic, social and political aspects and the extent of tradition of other systems that show the many trends that adapt the Iraqi project in drawing the form of the new state, About the Federal Union's interfaces and the mechanism of spreading competencies in it. All that was included in the plan prepared for this purpose, which appears in the first section, which explains the concept of federalism and history in addition to studying the most important factors that may contribute to the establishment of the Federal Union. The second topic dealt with the distribution of competencies between the federal government and regions in the federal system.

سيلخص هذه البحث دراسة مفهوم الدولة الاتحادية، وكيفية تطبيق هذه الحقيقة في العراق، عند تناول النظام الفيدرالي، وعوامل الفشل والنجاح لهذا النظام. ونوع الظروف التي قد تشجع وتحافظ على هذا النظام، وبمساعدة التجارب القديمة الفيدرالية والاستفادة من الجوانب الإيجابية والسلبية التي رافقت بناء هذا النظام الذي يتغير بتغير الظروف. وتظهر هذه الدراسة التنوع الكبير داخل الفئة العامة من الأنظمة السياسية الفدرالية، وداخل فئة الاتحادات الفيدرالية، عندما تكون مشابه للظروف الاجتماعية التي تم التعرف عليها ومدى حجم الترتيبات التنظيمية والمسارات السياسية والتي تم تكييفها، وعند فحص او الاطلاع على الاختلافات بينهما تظهر أيضا أنه لا توجد عينة مميزة واحدة من الاتحادات الفيدرالية قابلة للتكيف في كل مكان. حيث تكون الاتحادات الفدرالية في اختلاف كبير في ظروفها ودوراتها الخاصة. والاستفادة من كل ذلك في مجال الفدرالية العراقية التي تحاول البحث عن النظام الاتحادي العراقي ودراسة انسجامه مع الواقع العراقي في النواحي الاقتصادية والاجتماعية والسياسية ومدى تقليده للنظم الأخرى التي تظهر من خلاله العديد من الاتجاهات التي يتكيف معها المشروع العراقي في رسم شكل الدولة الجديدة التي تظهر بعض الآراء حول مفاصل الاتحاد الفدرالي وآلية نشر الاختصاصات فيه. كل ما كان مدرجا في الخطة المعدة لهذا الغرض والذي يظهر في المبحث الأول الذي يشرح مفهوم الفيدرالية وتاريخها بالإضافة إلى دراسة أهم العوامل التي قد تسهم في تأسيس الاتحاد الاتحادي. أما المبحث الثاني فقد تناولنا توزيع الاختصاصات بين الحكومة الاتحادية والاقاليم في النظام الفدرالي.


Article
Federal authorities in Iraq's Constitution of 2005
السلطات الاتحادية في دستور العراق لسنة 2005

Author: D. Khalid Hamed hanon د. حميد حنون خالد
Journal: journal of legal sciences مجلة العلوم القانونية ISSN: 2070027X , 2663581X Year: 2009 Volume: 24 Issue: 1 Pages: 24-78
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Iraq's constitution of 2005 adopting the Federal system which is based on political decentralization, which means the authority duplication in the Constitution .the authority divided between the federal authorities and local communities. It is noticeable that the 2005 Constitution needs to be revised because its texts are incompatible with the characteristics of federal and parliamentary systems. Therefore, this research divided into four chapters as follows: -The first / aspects of federalism.The second / distribution of competence between the federal authorities, regions and provinces.The third / federal authorities.Fourth / relationship between the legislative and executive powers and means of influence on each other.

أخذ دستور العراق لسنة 2005 بالنظام الفيدرالي الذي يقوم على أساس اللامركزية السياسية التي تعني قيام ازدواج في الدستور والسلطة حيث تتوزع الاختصاصات بين السلطات الاتحادية والمحلية . والملاحظ إن دستور 2005 بحاجة إلى مراجعة عميقة لأن نصوصه المتعددة تتعارض إلى حد كبير مع خصائص النظامين الفدرالي والبرلماني . عليه فقد تناولنا في هذا البحث أربعة مطالب وكالآتي:-المطلب الأول/ مظاهر الفيدرالية .المطلب الثاني/ توزيع الاختصاصات بين السلطات الاتحادية والأقاليم والمحافظات .المطلب الثالث/ السلطات الاتحادية .المطلب الرابع/ العلاقة بين السلطتين التشريعية والتنفيذية ووسائل تأثير كل منهما على الأخرى .

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)


Language

Arabic (4)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2014 (1)

2013 (1)

2009 (2)