research centers


Search results: Found 7

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Article
The Literary Genre between Criteria and Violation
الجنس الأدبي بين المعيار والتجاوز

Author: Ahmed Jarrullah Yasin احمد جار الله ياسين
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2013 Volume: 12 Issue: 4 Pages: 307-320
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with the literary genre between criteria and violation modern poetry as an example of this phenomenon. Also this paper tries to list its positive and negative effects on the poetry traditions and its aestheticism. The paper also study its effects on the process of its reception and response as well as the vast learning it demands from the receiver in addition to the creative writer who is supposed to have artistic abilities , cautious talent that can risk the deviation throughout his openness on the different arts the other genres without affecting on the beauty of the literary genre from which the violation starts towards an other different literary genre.

يدرس هذا البحث ظاهرة الجنس الأدبي بين المعيار والتجاوز ،لاسيما في جنس الشعر في العصر الحديث ، بشكليه : قصيدة التفعيلة وقصيدة النثر ، بوصفهما أنموذجا معبرا عن الظاهرة، التي رصدنا آثارها الإيجابية والسلبية على تقاليد الشعر وجمالياته ، وما تتركه من متغيرات حيوية في البنية النصية للقصيدة من تعقيد أو تركيب أو وضوح ومباشرة ، فضلا عن أثرها في عملية التلقي والاستجابة وما تتطلبه من ثقافة واسعة تفترض مسبقا أن لدى المتلقي إلماما بفنين أو أكثر كي يستوعب التجديد الحاصل في النص بفعل الخرق الحاصل في قواعد الجنس الأدبي، إلى جانب ما تستوجب وجوده لدى المبدع من قدرات فنية وموهبة عالية تجيد مغامرة التجاوز عبر الانفتاح على الفنون والأجناس الأخرى من دون الإخلال بفنية الجنس الأدبي الذي ينطلق منه الزحف باتجاه جنس أدبي آخر ،أو باتجاه الاستخدام الجديد لتقنية معينة من تقنيات القصيدة.

Keywords

The --- Literary --- Genre --- الجنس --- الأدبي


Article
اشكالية النهاية في رواية كورماك مكارثي الطريق 2006)
Narrative Closure and Genre Expectations in Cormac McCarthy's The Road

Loading...
Loading...
Abstract

This paper reconsiders the problematic ending of Cormac McCarthy's 2006 novel The Road. The novel has two endings. The second ending is a short paragraph which is antithetical in tone and perspective to the first ending of the novel. Although much critical debate and speculation ensued over this aspect of The Road, no conclusive or satisfactory interpretations were advanced up to now. The current study starts with the violation of the generic conventions this second conclusion brings to argue that this ending provides a new sense of closure to the subversive narrative McCarthy constructed in this novel. This generic rift is read as a result of a reversal of the post-apocalyptic classic ending with a new beginning. The second conclusion reverse new beginnings with archival ending in the sense that Jacque Derrida formulated in his latest work Archive Fever.

يدرس هذا البحث اشكالية النهاية في رواية كورماك مكارثي الطريق (2006) فلهذه الرواية نهايتان. فما ان تنتهي الرواية حتى ينهيها الكاتب بمقطع قصير يتناقض مصمونا ونغمة مع نهاية الرواية الاصلية. لا يوجد اي تفسير نقدي مقنع لحد الان لهذه المشكلة. يلاحظ البحث ان النهاية الثانية لا تتوائم مع النمط الفني لهذه الرواية مما يؤدي لقلب نمطية رواية ما بعد الفناء لاغية مفهوم النهاية كبداية جديدة. ان النهاية الثانية تعكس مفهوم البداية الجديدة باخرى ارشيفية نصية وفقا لتنضيرات جاك دريدا في كتابة ارشيف للابد.


Article
Genre Analysis of MA Thesis Abstracts by native and (Iraqi) non-native Speakers of English

Authors: FirasAbdul-Munim Jawad --- Aziz khalaf Abid Saleh
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 1 Pages: 37-50
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of the present study is to investigate the macro-structure (move-step analysis) of abstract section of MA theses in linguistics. There are two corpora consist of fifteen MA theses written by American native and fifteen others by Iraqi Arab non-native speakers of English. Based on the analysis, some similarities and differences were found regarding cyclicity (move structure) and move-step frequency of occurrence. The findings of the present study are useful for Iraqi non-native writers by presenting the important factors that make them familiar with rhetorical move-step structure of MA thesis abstracts.

ان هدف الدراسة الحالية هو البحث عن تحليل الانتقالات والخطوات في فصل الخلاصة الخاص بالرسائل المكتوبة بفرع اللغة. تتكون العينة من قسمين, (15) رسالة ماجستير مكتوبة من قبل الأمريكيين الناطقين الاصليين بالإنكليزية, و(15) اخرى مكتوبة من قبل العرب العراقيين الناطقين غير الاصليين بالإنكليزية. هنالك بعض التشابه والاختلاف فيما يخص تكرار الانتقالات ونسبة تكرارها. ان نتائج الدراسة الحالية يمكن ان تكون مفيدة في جعل الطلاب العراقيين متأقلمين مع كتابة قصل الخلاصة بشكل افضل.


Article
Tony Morrison and the Genre of Writing Black
توني موريسون ونوع الكتابة السوداء

Author: Khatab Mohammed Ahmad خطاب محمد احمد
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 20749554 / 26638118 Year: 2017 Issue: 30 Pages: 43-55
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Marginalization of race, culture, color or religion has been abundant throughout history. This exercise of exclusion has developed into unnaturally natural practices that are accepted by people as a model. In the United States, as in many other countries, marginalization of and bias against some or all small minorities is a common phenomenon. Talking about racial bias in the United States, for example, should necessarily encompass talking about the American minority communities; namely, Indians, Black Americans, and Chicanos. As a counter-measure, the ethnic and cultural identity dimension in the writings of black American writers is obviously detectable. It might be attributed to a number of factors among which is the context of white domination in America. Many black/African American authors, including Tony Morrison, have addressed that kind of cultural distinction. In that order, Tony Morrison can be said to have mounting concerns over literalizing and textualizing racism and discrimination in literature and in a counter attempt is deconstructing its discourse. Correspondingly, Morrison regards the writing of fiction by black Americans as a rebirth for blacks; she regards it as a significant development and an expression of opposition and rebellion.

لقد كان تهميش العرق أو الثقافة أو اللون أو الدين وفيرًا عبر التاريخ. تطورت ممارسة الاستبعاد هذه إلى ممارسات طبيعية غير طبيعية يقبلها الناس كنموذج. في الولايات المتحدة ، كما هو الحال في العديد من البلدان الأخرى ، يعد تهميش بعض الأقليات الصغيرة أو جميعها متحيزاً ظاهرة شائعة. على سبيل المثال ، يجب أن يشمل الحديث عن التحيز العرقي في الولايات المتحدة الحديث عن مجتمعات الأقليات الأمريكية. وهم الهنود والأمريكيون السود و Chicanos. وكإجراء مضاد ، فإن البعد الإثني والثقافي في كتابات الكتاب الأميركيين السود يمكن اكتشافه بوضوح. قد ينسب إلى عدد من العوامل من بينها سياق الهيمنة البيضاء في أمريكا. وقد عالج العديد من الكتاب الأمريكيين السود / الأفريقيين ، بمن فيهم توني موريسون ، هذا النوع من التمييز الثقافي. في هذا الترتيب ، يمكن القول إن توني موريسون لديه مخاوف متزايدة حول حرفية ونصوص العنصرية والتمييز في الأدب ، وفي محاولة مضادة تعمل على تفكيك خطابه. بالمقابل ، يعتبر موريسون كتابة الرواية من قبل الأمريكيين السود بمثابة ولادة جديدة للسود. وهي تعتبره تطوراً هاماً وتعبير عن المعارضة والتمرد.


Article
Dream vision in Chaucer's ‘The Prologue to the Legend of Good Women’
ادب الرؤيا في قصيدة جوسر "مقدمة لأسطورة النساء الصالحات"

Loading...
Loading...
Abstract

Dream vision is a literary device in which a dream is recounted for a specific purpose. While dreams happen throughout. the. history. of literature, it is. a poetic. genre. in. its. own. right. and was. popular. in. the Middle Ages. This genre. follows. a structure. whereby. a narrator. recounts his. experience. of falling asleep, dreaming. and waking. The dream, which forms the. subject of the poem, is prompted. by events. in his. waking life that are referred. to early in. the poem. The aim of this research is to examine dream vision as an essential literary genre in Chaucer's The Prologue to the Legend of Good Women and the way he included certain new. elements. to come. up with a type. which is. his own. This. research is designed. to increase. our understanding. of Chaucer's. use of dream vision first by inserting him into the context of the. dream. tradition, and then by illustrating. his own contribution. to dream. literature. It also. sheds light on the. modern approach to this genre which sees. it as a visual elaborate form with a huge potential. for creation. of expensiveness. rather than a crude or naïve form. of writing.

أدب الرؤيا هو نوع أدبي سردي يتم فيه رواية حلم لغرض معين. في حين أن الأحلام تحدث بشكل متكرر عبر تاريخ الأدب، فهي من النوع الشاعري في حد ذاتها وكانت شائعة في العصور الوسطى. عادةً ما يتبع هذا النوع التركيبة التي يروي فيها الراوي تجربته في النوم، والحلم، والاستيقاظ من الحلم، الذي يشكل موضوع القصيدة، تدفعه الأحداث في حياة اليقظة التي يشار إليها في وقت مبكر من القصيدة. يهدف البحث هو التحقق من إن قصيدة جوسر "مقدمة لأسطورة النساء الصالحات" هي نوع من أنواع أدب الرؤيا ودراسة الطريقة التي دمج بها جوسر عناصر جديدة معينة من أجل التوصل إلى نوع ادبي خاص به؛ تم تصميم هذا البحث لزيادة فهمنا لاستخدام جوسر لأدب الرؤيا أولاً من خلال وضعه في سياق تقليد الحلم، ومن ثم من خلال توضيح مساهمته الخاصة في أدب الرؤيا؛ كما أنه يلقي الضوء على الموقف الحديث لهذا النوع الأدبي.


Article
Types of Interruptions in TV Political Debates
انواع التقاطعات في المناظرات السياسية المتلفزة

Loading...
Loading...
Abstract

Being goal-oriented, TV political debate genre is a purposive institutionalized communicative event between the interviewer and one or two interviewees which has a schematic structure. To attend the purpose of the debate, a restricted structure has to be followed by participants as they take turns to achieve a smooth and successful communication. However, being restricted did not save this type of encounter from been breached by the emergence of interruption. To clarify the functionality of interruption in attending the aim of the TV political debates, samples of various types of interruption along with their linguistic explanation and analysis would be presented hoping to clarify their effect on the evolvement of the main topic of the debate. Interruption, being a series of embedded conversational acts, is an institutionalized strategy by itself used functionally to attend the aim in the dramatically structured televised political debates. As a breach of turn-taking system, interruption occurs intentionally and unintentionally depending on how interruptees interpret each type of interruption as being an aggressive or supportive and on the intention of the interrupter himself determined by the context and the setting these types emerge in. The interviewer is a goal-oriented participant as he masterminds the flow of communication to attend the preplanned goal intended to be achieved depending on the policy of the channel. All types of interruption used by him aids in reaching to the climax between the interviewees.

كونها ذات نوع من التقابل ذو هدف محدد، تٌعتبر المناظرة السياسية المُتلفزة من المناظرات ذات البنية التخطيطية التي تكون ذات غرض مؤسسي يُحدّد طبيعة العلاقة بين مُقدِم البرنامج والمتحاورين لاحتواءه على هيكل تخطيطي منظم. ولكي يتحقّق غرض المناظرة، يتوجّب على المتشاركين اتباع هيكل مُقيّد عند الشروع في تبادل الحديث للحصول على تواصل ناجح وسلسل بين الاطراف المتحاوره. مع ذلك، فان كون المناظرة السياسية مُقيدة بهيكل تخطيطي مؤسسي لا يحميها من ان تكون عُرضة لعوائق التواصل الخطابي كما هو الحال في ظهور التقاطع في الحديث. ولكي يتم توضيح وظيفة التقاطع في تحقيق هدف المناظرة السياسية المُتلفزة، يتم عرض عينات مُحددة من انواع التقاطعات مع التركيز على وظائف هذه الانواع جنبا الى جنب مع تحليلها اللغوي ودور كل منها في تحقيق الهدف المرجو من المناظرة السياسية المُتلفزة والمُتمثّلة بتطوّر الموضوع الرئيسي للجدال. بإعتبارها إستراتيجية تُنظّم وفق سلسلة من الصيغ الخطابيه المُدمجه التي تُستخدم وظيفياً في المناظرة السياسية المتلّفزة ذات الهيكل الدرامي عالي التركيب، تُعتبر التقاطعات بمختلف أنواعهِا إستراتيجية وظيفية ومؤسسية بحد ذاتها. كونها عائق من عوائق التبادل الخطابي، يظهر التقاطع في الحديث بشكل مُتعمد او غير مُتعمد ويُفسّر اعتماداً على تفسير الشخص الذي تمت مقاطعتهُ لهذه الانواع كنوع عدواني او تساندي وعلى نية الشخص الذي قام بالتقاطع مُعتمدا في ذلك على السياق الذي ظهرت فيه هذه الانواع. إنّ مُقدم البرنامح هو احد المُشاركين في المناظرة الذي له توجّه واضح نحو هدف معين ويُعتبر العقل المُدبّر الذي يوجه سياق التواصل في المناظرات السياسية وذلك لتحقيق هدف خٌطِط له مُسبقاً والذي يُحددّ وِفقاً لسياسة القناة، حيث أنّ كل الانواع التي تمّ استخدامها من قِبَلهِ ساعدت على تحفيز الصراع بين المتحاورين وصولا الى ذروة الصراع.


Article
Graphic Novel As A Postmodern Genre Robert Kirkman's The Walking Dead
رواية مصورة كما في ما بعد الحداثة النوع روبرت كيركمان والمشي الميت

Author: Intisar Khalil انتصار خليل
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 20749554 / 26638118 Year: 2018 Issue: 33 Pages: 54-63
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Graphic novel is a recently wide- spread genre which helps readers understand the story in a very easy way. "The Walking Dead" a graphic novel in a series which was written by the American writer, Robert Kirkman. It has received the 2007 and 2010 Eisner Award. It is the award at San Diego Comic-Con International for Best Continuing Series. This paper hypothesizes that this graphic novel belongs to a postmodern genre. It aims at proving the hypothesis by following the postmodernist approach of criticism as a method for analyzing the novel. It is of great significance for it tackles a new genre that has not been well-studied yet, and because the selected novel has a great reputation and greatly-liked by the people who peruse its production as a continuous series of films. The paper begins with an introduction to highlight the subject, methodology that is followed is well identified, discussion that shows the analysis of the selected novel, then it ends with the conclusion that sums up the results of the discussion.

الرواية الصورية كنوع ادبي ما بعد الحداثة: رواية " الموتى السائرون " للكاتب روبرت كيركمان الرواية الصورية هي نوع ادبي منتشر بشكل واسع، تساعد القراء على فهم القصة بطريقة سهلة جدا". " الموتى السائرون" هي رواية صورية في سلسلة ادبية ذات اجزاء كتبت من قبل الكاتب الامريكي روبرت كيركمان حصلت الرواية على جائزتي اسينر في سنة 2007 و 2010 , وهي جائزة تم حصدها في مهرجان سانتياغو العالمي لأفضل الاعمال الادبية المستمرة . يفترض البحث الى ان هذه الرواية الصورية تعود الى النوع الادبي ما بعد الحداثة، وتهدف الى تأكيد الفرضية عن طريق اتباع طريقة ما بعد الحداثة من النقد، كطريقة لنقد الرواية. لهذه الرواية مغزى مهم جدا حيث انها تتطرق إلى نوع ادبي جديد لم تتم دراسته جيدا بعد، ولان الرواية المختارة لها سمعة كبيرة ومرغوبة من قبل الناس اللذين يلاحقون اصدارها كسلسلة مستمرة في الأفلام. يبدا البحث بمقدمة تلقي الضوء على الموضوع، طريقة البحث, النقاش الذي يبين تحليل الرواية المختارة, واخيرا الاستنتاج الذي يلخص توصل اليه النقاش.الكلمات الدلالية: الرواية الصورية, نقد ما بعد الحداثة, روبرت كيركمان، ادب ما بعد الحداثة.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (7)


Language

English (6)

Arabic (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (2)

2017 (1)

2016 (1)

2015 (1)

More...