research centers


Search results: Found 11

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Transformation Matrix for 3D computer Graphics Based on FPGA(English)
مصفوفة تحويلات الصور الحاسوبية للتطبيقات الثلاثية الأبعاد باستخدام البوابات القابلة للبرمجة حقليا

Author: Dr. Fakhrulddin H. Ali د فخر الدين حامد علي
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2012 Volume: 20 Issue: 5 Pages: 1-15
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe real time of the computer graphics system performance is one of the fast many computing applications. The 3D (three-dimensional) geometric transformations are one of the most important principles of interactive computer graphics, which are essential for modeling, viewing and animation. This paper tends to construct a general form of a single matrix representation for multiple geometric transformations for three-dimensional objects. This way, a speed up factor of 1 to 5 can be gained. Architectureis designed, and implemented as a hardware unit, and then testedfor the single matrix transformation, using Field Programmable Gate Array (FPGA). Keywords: 3D graphics, lookup table, FPGA, concatenation.

الخلاصة إن متطلبات سرعة الأداء في مجال الرسوم الحاسوبية وتطبيقاتها في حالة تزايد مستمر حيث أن التحويلات الهندسية والتحريك في الفضاء ثلاثي الأبعاد تعتبر من إحدى أساسيات النمذجه والرؤيا وتوليد الصور المتحركة بالحاسوب . يقدم هذا البحث طريقة للتعبير عن عدد من التحويلات الهندسية للصور وتحريكها بتحويل واحد معبر عنه بمصفوفة عامة واحدة اختصارا حيث يؤدي ذلك إلى تسريع الأداء بمقدار 1 إلى 5مرات .تم تصميم معمارية بالكيان المادي وتنفيذها للغرض أعلاه باستخدام مصفوفة البوابات القابلة لإعادة البرمجة حقليا.


Article
A New Steganography Approach depending on Isolation Curve in Digital Images.
طريقة جديدة لإخفاء البيانات في الصور الرقمية بالاعتماد على الفجوات الناتجة من تذبذب منحنى

Author: Hala Bahjat Abdul Wahab هاله بهجت عبد الوهاب
Journal: Journal of university of Anbar for Pure science مجلة جامعة الانبار للعلوم الصرفة ISSN: ISSN: 19918941 Year: 2009 Volume: 3 Issue: 1 Pages: 161-167
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

result, protecting the whole document from being regenerated by any counterfeiting person. The main goal of this paper is combining the curve security concepts with information hiding techniques in order to increase the capabilities of steganography techniques. This paper produced a new data hiding approach for embedded data (text or image …etc) in a digital image by using the gaps locations that generated between curves points, which has isolated parametric curve. Parameterization techniques are greatly affects on curve shape and adds a security features that difficult predict by any counterfeiter. The proposed algorithm will be increased Variable Incremental Growth that rises in parametric Lagrange curve in order to reach robust method for hiding data in digital images. The proposed method was implemented on different sizes of digital images and the results of the proposed

أمنية المنحنى تساهم في عملية حماية شكل المنحنى من اعادة توليده وكنتيجه لهذا يتم حماية المستند من محاولة توليده عن طريقالمهاجم . الهدف الرئيسي لهذا البحث هو دمج بين مفاهيم سرية المنحنى وتقنيات الاخفاءوذلك لزيادة امكانيات اخفاء المعلومات وتقنياته .البحث يقدم طريقة جديدة لطمر المعلومات ( نص او صوره ... الخ) في صوره رقمية من خلال استخدام مواقع الفجوات المتولده بين نقاطمنحنى المتذبذب كمواقع لاخفاء المعلومات داخل الصوره الرقمية . تقنيات البارامترات تؤثر بشكل واسع وكبير على شكل المنحنى وتضيفخصائص تصعب تخمينها من قبل المهاجم. الخوارزمية المقترحة تعمل على زيادة حجم الفجوات التي تظهر في منحنى لاكرانج لغرضالوصول الى طريقة قوية في اخفاء المعلومات في الصور الرقمية , الطريقة المقترحة استخدمت صور رقمية باحجام مختلفه وكانت النتائججيده ومشجعه حسب المقايسس والفحوصات المعتمدة


Article
Generate Cryptographic key using generated 3D- Digital Image
توليد مفتاح تشفير باستخدام توليد صور رقمية ثلاثية الابعاد

Authors: Ekhlas K. Gbashi --- Suhad M. Kadhum --- Hala B. Abdul Wahab
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2009 Volume: 27 Issue: 2 Pages: 347-354
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Every few years, computer security has to re-invent itself. New technologies andnew application bring new threats, and force us to invent new protection mechanisms.Cryptography became important when businesses started to build networked computersystems .The main goal of this work is combining the curve security methods withcryptography algorithms in order to increase the capability of cryptography. Theweakness of the cryptographic key generated from normal color image is clear due to thenearest pixel values of image. This led to propose in this paper a new method in order togenerate a cryptographic key depending on generated (2D & 3D) mathematical models(digital image) and clipping the key according to an algorithm and the data of curvegeneration

في السنوات الاخيرة الماضية أمنية الحاسوب أخذ بأعادة تطوير نفسها حيث أن ظهور التكنولوجياالحديثة و التطبيقات الجديدة جلبت تهديدات جديدة خاصة مع نمو المتزايد في م جال الاتصالات ونقلالبيانات . هذا الذي جعل الحاجة الى التشفير وأمنية البيانات من المتطلبات الاساسية في كافة مجالاتالاتصالات ونقل وحماية البيانات . أن الهدف الاساسي في هذا البحث هو دمج بين أمنية المنحني وخوارزميات التشفير من أجل زيادة أمكانيات التشفير . حيث ان الضعف في مفتاح التشفير المولدبواسطة الصور الملونه الاعتيادية واضح بسبب التقارب القيم العنصريه للصورة هذا الذي قادنا في هذاالبحث الى تقديم طريقة جديدة لتوليد مفتاح التشفير بالاعتماد على توليد نماذج رياضية ثنائية وثلاثيةالابعاد(صور رقمية ) ومن ثم أستقطاع مفتاح التشفيربالأعتماد على خوارزمية و بيانات توليد المنحني


Article
Statistical and Visual Analysis of Error In Interpolating Sculptured Surfaces

Authors: Tahseen F. Abbas --- Aqeel S. Baden --- Muhamed A. Salih
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2011 Volume: 29 Issue: 12 Pages: 2520-2538
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

This paper presents a general method for automatic surface interpolation fromrange data and describes the implementation of high order 2D langrangian methodsfor interpolating surfaces from 3rd to 8th order. It uses a modified 2D lagrangianmethod to interpolating, reconstructing and modeling several surfaces, and due to thisinterpolation there will be an error between interpolated surface and the original one,this paper present an algorithm to detect, represent and analyze these interpolatingerrors and statistical criteria to compare the error in representing the sculpturedsurfaces that interpolated with different order basis functions. The comparison isperformed using a mathematically defined data as real data obtained from theproposed models.The system has been implemented for the design of several sculptured surfaces toillustrate the system flexibility. Then the design results have been implemented formanufacturing two of these surfaces using three axis vertical CNC milling machinetool with ball end mill cutter. The method can be used in a variety of CAD/CAMapplications and it has proven to be effective as demonstrated by a number ofexamples using real data from mathematical functions. By applying the proposedsurface interpolating models the percent error was found to be ranged between0.00001% for some model to 3.5% for some other interpolated models with Lagrangemethod.


Article
Surface Fitting and Representation By Using 2D Least Squares Method in CAD Applications

Authors: Tahseen F. Abbas --- Omar A. Raheem --- Abdulwahab N. Abbas
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2011 Volume: 29 Issue: 7 Pages: 1425-1437
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

This paper presents a general method for automatic surface fitting fromscattered range data and describes the implementation of three methods for fittingsurfaces: linear, quadratic and cubic. It uses a modified 2D least squares method tofitting, reconstructing and modeling several surfaces and statistical criteria tocompare the three approaches. The comparison is performed using amathematically defined data as real data obtained from the proposed models.The method can be used in a variety of applications such as reverse engineering,automatic generating of a CAD model, etc, and it has proven to be effective asdemonstrated by a number of examples using real data from mathematicalfunctions ( sine, cosine, exponential and cubic). By applying the proposedsurface fitting model the standard deviation was found to be (0.04-0.26), (0.02-0.07) and (0.0-0.12) mm for linear, quadratic and cubic fitting modelsrespectively.


Article
Mathematical Technique for Controlling the Gaps in the Cubic Bezier Curves for Two Dimensional

Author: Ali Hassan Hammadie
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2011 Volume: 29 Issue: 9 Pages: 1662-1672
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Designs are generated in the Bezier curves at most contains gaps in form that isdrawn up in curve. This state is causing misshaping final form that depended oncurves generating.In this research applies of suggested method is making Bezier curve generatingdon't contains upon gaps and can controlled to eliminate gaps by using addedparameters to control it.The research applies modified equations by using different shapes in differentcases and brought shapes (curves) don't contain the gaps and smoothing curves' .


Article
Training Acceleration of Multi-Layer Perceptron using Multicore CPU and GPU under MATLAB Environment
تسريع تدريب البيرسبترون متعدد الطبقات باستخدام وحدة المعالجة المركزية متعددة الاقطاب و وحدة المعالجة الرسومية في بيئة ماتلاب

Authors: Shefa A. Dawwd د.شفاء عبد الرحمن داؤود --- Noor M. AL Layla نورموفق الليلة
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 3 Pages: 136-148
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Training of Artificial Neural Networks (ANNs) for large data sets is a time consuming mission. In this paper, accelerating the training of artificial neural networkis achievedby a parallel training using either Multicore Central Processing Unit(CPU) orGeneral Purpose Graphics Processing Unit (GPGPU). The trainingis implemented using five datasets with diverse amounts of patterns and with different neural network parameters in Multilayer Perceptron (MLP). The results show a significant increase in computation speed, which is increasednearly linear with the number of cores in multicore processor for problems with medium and large training datasets.Also, a considerable speed up is achieved when the GPU is used to train the MLP withthe large training datasets. While a single core processor is a better choice when the data set size is small.The optimal number of cores or the type of the parallel platform should be employed according to the load of computation.

يستغرق تدريب الشبكات العصبية الاصطناعية زمن كبير خاصة في حالة كون أنماط وبيانات الشبكة كبيرا, في هذا البحث تم تنفيذ تسريع تدريب الشبكات العصبية الاصطناعية عن طريق تنفيذ التدريب المتوازي للشبكة العصبية الاصطناعية باستخدام اما وحدة المعالجة المركزية المتعددة النوىاو وحدة المعالجة الرسومية للأغراض العامة, نفذ التدريب باستخدام خمسة بيانات مختلفة الأحجاموالأعدادعلى شبكات عصبية اصطناعية مختلفة العناصر, أظهرت النتائج زيادة في سرعة تدريب الشبكات العصبية الاصطناعية وكانت سرعة التدريب للشبكة تزداد بشكل خطي تقريبا مع زيادة عدد النوى لوحدة المعالجة المركزية للشبكات ذات البيانات المتوسطة والكبيرة او عند استخدام وحدة المعالجة الرسومية للشبكات العصبية ذات الأنماط والبيانات الكبيرة جدا. بينما يفضل استخدام وحدة المعالجة المركزية وحيدة النواة مع بيانات تدريب قليلة. عدد النوى الامثل او نوع منصة التوازي يجب ان توظف اعتمادا على كم الحسابات.


Article
التنوع الأسلوبي في أعمال الفنان مارتن مانوجلين الكرافيكية

Author: وجدان نجاح عبدالرزاق الشمري
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 2 Pages: 290-317
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research deals with (Stylistic diversity in the artwork of the artist Martin Manoglen graphics), He studied the technique in light of the historical change in it, as well as the art of graphics and the development of its techniques, as well as the technique of linoleum, which draws the performer performance in the implementation, and show the wide variety of artistic methods in accordance with the requirements of the times, this made the art of graphics standing on an important level of levels arts from the aesthetic and technical side, to reveal the role of technical potential in showing the stylistic diversity the current research came in four chapter, which included the first chapter methodological framework, was its presentation of the research problem, which they are received (What is the Stylistic diversity in the artwork of the artist Martin Manoglen graphics?) And then came the importance of research and the need for him and followed the limits of research and then determine the target terminology. The second chapter devoted to the theoretical framework and previous studies and indicators theoretical framework, and included three sections included therein. The first topic (style) this section contains a historical overview of the method and its development, nature and types, The second topic (Graphics) The history of this art, its founders, its techniques and the leading artists who were involved in the production of graphics works according to different techniques. The third topic (Linoleum Technique) The history of the development of this technique and the mechanism of drilling and printing in accordance with one color or multiple colors and then indicators of the theoretical framework. Chapter III ensure identify community models and sample search, search tool, methodology, Then the sample model analysis consisting of (4) model . The fourth chapter is devoted to a review the results and discussion and conclusions and recommendations and suggestions .

تناول البحث الحالي (التنوع الأسلوبي في أعمال الفنان مارتن مانوجلين الكرافيكية)، فدرس الأسلوب الفني في ضوء التغير التاريخي فيه، وأيضاً فن الكرافيك وتطور تقنياته، فضلاً عن تقنية اللينوليوم التي يستسقي منها الفنان الأدائية في التنفيذ، وإظهار التنوع الشاسع في الأساليب الفنية وبما يتفق مع متطلبات العصر، وهذا ما جعل فن الكرافيك يقف على مرتبة مهمة من مستويات الفنون من الجانب الجمالي والتقني، وللكشف عن دور تلك الامكانات التقنية في إظهار وتحقيق التنوع الأسلوبي جاء البحث الحالي على أربعة فصول، تضمن الفصل الأول الإطار المنهجي، وعرضت فيه مشكلة البحث التي وردت فيها وهي: ما هو التنوع الأسلوبي في أعمال الفنان مارتن مانوجلين الكرافيكية ؟ وبعد ذلك وردت أهمية البحث والحاجة اليه وتبعها حدود البحث و الهدف ثم تحديد المصطلحات. أما الفصل الثاني فقد خُصَّ للإطار النظري و الدراسات السابقة و مؤشرات الإطار النظري، وضمَّ ثلاثة مباحث اشتمل فيهم: المبحث الأول (ماهية الأسلوب) واحتوى هذا المبحث على تقديم نبذة تأريخيه للأسلوب و تطوره و ماهيته و أنواعه. والمبحث الثاني (الكرافيك) بحث فيه تاريخ ظهور هذا الفن ومؤسسيه وتقنياته والفنانين الرواد الذين تضلعوا في إنتاج الأعمال الكرافيكية وفق التقنيات المتغايرة. والمبحث الثالث (تقنية اللينوليوم) تضمن تاريخ تطور هذه التقنية وآلية الحفر والطباعة بها على وفق اللون الواحد أو الألوان المتعددة ومن ثم مؤشرات الإطار النظري. و تضمن الفصل الثالث تحديد مجتمع ونماذج عينة البحث، وأداة البحث ومنهج البحث، ومن ثم تحليل نماذج عينة البحث المتكونة من (4) أنموذج . وخصص الفصل الرابع لاستعراض النتائج ومناقشتها والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .


Article
The Efficiency of Using Wood Burning Technology in Implementing Design Printing Works in Graphics
فاعلية استخدام تقنية الحرق على الخشب في تنفيذ الاعمال التصميمية الطباعية في فن الكرافيك

Author: Namer Kasim Khalaf Al-Byati / Khisma Raheem Ashoor نمير قاسم خلف البياتي / قسمة رحيم عاشور
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2019 Volume: 15 Issue: 78 Pages: 149-172
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This paper entitled " The Efficiency of Using Wood Burning Technology in Implementing Design Printing Works in Graphics" aims at preparing an instructive unit in graphic printing by using the technique of wood burning which is innovated , but it is unemployed in implementing design printing works in graphics. This technique is used associatively with the traditional technique of manual digging on wood within the items of graphics subject which is taught in the third year at the Department of Art Education. To measure the effect of this technique on the students' skillful performance in wood print. A proposed instructive unit was prepared by the researchers. This instructive unit was applied to the third year students at the Department of Art Education, evening studies ,college of Fine Arts ,during the first course of the academic year 2018-2019. The sample of the study consisted of 32 male and female students. The researchers employed one-experimental group design to find out the impact of the invariable factor (the instructive unit) on the variable factor (the skill levels) of the students under study. The results of the study revealed statistically significant difference between the students' mean scores in the pre-test and post -test in favor of the post-test . The study results showed the efficiency of the proposed unit and , consequently ,the technique of wood burning accompanying the traditional technique of manual digging on wood taught within the subject of graphics.

هدف البحث الحالي: ( قياس فاعلية استخدام تقنية الحرق على الخشب في تنفيذ الاعمال التصميمية الطباعية في فن الكرافيك )، الى اعداد وحدة تعليمية في الطباعة الكرافيكية من خلال استخدام تقنية الحرق على الخشب كتقنية مستحدثة وغير موظفة سابقاً في تنفيذ الاعمال التصميمية الطباعية في فن الكرافيك ، مدمجة مع تقنية الحفر على الخشب بالطريقة التقليدية اليدوية، ضمن مفردات مادة الكرافيك والتي تدرس في المرحلة الثالثة – قسم التربية الفنية .ولقياس فاعلية هذه التقنية على الأداء المهاري للطلبة في تنفيذ الكلائش الطباعية الخشبية ، جرى اعداد وحدة تعليمية مقترحة من قبل الباحثين ، طبقت على طلبة قسم التربية الفنية في كلية الفنون الجميلة – المرحلة الثالثة – الدراسة المسائية ، للعام الدراسي 2018-2019 ، وقد بلغ عدد عينة البحث (32) طالباً وطالبة ، طبقت التجربة عليهم في الفصل الدراسي الأول .وقد اتبع الباحثان المنهج التجريبي ، تصميم المجموعة التجريبية الواحدة بهدف التعرف على مدى تأثير المتغير المستقل (الوحدة التعليمية) على المتغير التابع (المستويات المهارية ) للطلاب محل البحث والدراسة . وبتطبيق الوحدة التعليمية اسفرت النتائج عن وجود فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات الطلاب في الاختبار المهاري ، قبل وبعد تطبيق الوحدة لصالح التطبيق البعدي ، وقد خرج البحث بمجموعة من النتائج تبرهن على فاعلية الوحدة المقترحة ومن ثَمً فاعلية التقنية المستخدمة والمقترحة ضمن مفردات مادة الكرافيك وهي تقنية الحرق على الخشب المصاحبة للحفر التقليدي اليدوي.


Article
Hardware Implementation of 3D-Bresenham's Algorithm Using FPGA
تنفيذ الكيان المادي لخوارزمية برزنهام ثلاثية الأبعاد باستخدام مصفوفة البوابات المبرمجة حقلياً

Author: Dr. Basma Mohammed Kamal Younis, Lecturer Ne'am Salim Mohammed Sheet
Journal: Tikrit Journal of Engineering Sciences مجلة تكريت للعلوم الهندسية ISSN: 1813162X 23127589 Year: 2013 Volume: 20 Issue: 2 Pages: 37-47
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Traditional 3D-Bresenham's algorithm is efficient in generating lines on raster systems using only integer calculations. This algorithm is needed as a solution of hidden surface problem using depth-buffer method to calculate z value for each pixel, while calculated values of x and y are used to address frame buffer memory, z value is used to test hidden surface by saving the closest depth in depth buffer.In this paper Bresenham's algorithm for plotting 3D-lines is examined then modified to simplify hardware requirements during implementation phase. Basing on efficiency of the algorithm on the space symmetry an enhanced version of this algorithm is implemented using OpenGL. Experimental results confirm results calculated theoretically for both traditional and modified algorithms.The hardware implementation is accomplished for real time applications, and a graphic sub-system is designed using FPGA. Finally, a comparison is accomplished for Spartan3E utilization which is used to implement the hardware

تعد خوارزمية برزنهام التقليدية خوارزمية كفوءة تستخدم في توليد الخط المستقيم ثلاثي الأبعاد في الأنظمة النقطية باستخدام حسابات القيم الصحيحة فقط. كما أن هذه الخوارزمية تقوم بحل مشكلة الأوجه المخفية التي تستخدم طريقة ذاكرة العمق لحساب قيمة البعد الثالث لكل نقطة شاشة. تستخدم قيم الاحداثي السيني والصادي لحساب عناوين ذاكرة الصورة وقيمة البعد الثالث لفحص الأوجه المخفية بواسطة حفظ العمق الأقرب للناظر في ذاكرة العمق.في هذا البحث تم دراسة خوارزمية برزنهام لرسم الخطوط ثلاثية الأبعاد وتطويرها لتناسب متطلبات مرحلة التنفيذ بالكيان المادي. اعتماداً على خاصية التناظر تم تحسين الخوارزمية باستخدام مكتبة الرسم المفتوحة المعروفة بـ(OpenGL) حيث تم مطابقة النتائج العملية والنظرية لكلتا الخوارزميتين التقليدية والمطورة. تم تنفيذ الكيان المادي لخوارزمية برزنهام ثلاثية الأبعاد بعد تطويرها لأغراض تحقيق الأداء في الزمن الحقيقي, حيث تم تنفيذ منظومة الرسم الفرعية باستخدام البوابات القابلة للبرمجة حقلياُ. وأخيراً تم إجراء مقارنة بين المعماريتين المصممتين من ناحية الاستفادة من مصادر رقاقة Spartan3E المستخدمة للتنفيذ المادي.

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (11)


Language

English (8)

Arabic (3)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2016 (1)

2015 (1)

2013 (1)

More...