research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Application of Dynamic Cone Penetration Test to Gypseous Soils
تطبيقات فحص اختراق المخروط الديناميكي في الترب الجبسية

Authors: Ahmed A. H. Al-Obaidi --- Qudama A. A. Al-Ashoishi
Journal: Tikrit Journal of Engineering Sciences مجلة تكريت للعلوم الهندسية ISSN: 1813162X 23127589 Year: 2018 Volume: 25 Issue: 4 Pages: 1-5
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Dynamic cone penetration test (DCPT) is a fast, economical and easy to conduct. It is widely used to assess the strength of natural and compacted soils. The device is introduced in the 1950s. However, it was newly introduced in Iraq. This study aims to evaluate the potentials of DCP in geotechnical explorations in the gypseoussoil since it covers a large area of the country and to obtain correlations with the California bearing ratios (CBR) and investigating the effect of gypsum on the CBRDCP relationship. Field and Laboratory tests were conducted on soil sample retrieved from six sites with different gypsum contents (28-41) %. Laboratory testsinclude performing CBR and DCP tests in a cylindrical mold. A statistical analysis of the results shows that gypsum content is an affecting factor on DCP and good CBR-DCP correlations on gypsum content were obtained.

فحص اختراق المخروط الديناميكي هو فحص سريع، اقتصادي ويمكن اجراءه بسهولة. يستخدم هذا الفحص بشكل واسع لتقييم مقاومة الترب الطبيعية والمحدولة. على الرغم من ان هذا الفحص تم استحداثه في الخمسينيات اال انه لم يستخدم في العراق اال حديثا. تهدف هذه الدراسة الى تقييم إمكانات هذا الفحص في التحريات الحقلية للتربة الجبسية حيث انها تغطي مساحات شاسعة من البلد، وكذلك تهدف الى الحصول على عالقات ترابطية مع فحص )نسبة التحمل الكاليفورني( وكذلك استكشاف تأثير نسبة الجبس على هذه العالقة. تم اجراء فحوصات حقلية ومختبرية على عينات من 6 مواقع بنسب جبس تتراوح من (28-41 %) وباستخدام قوالب فحص اسطوانية. أظهر التحليل االحصائي للنتائج ان هناك تأثير لنسبة الجبس على نتائج فحص اختراق المخروط الديناميكي وتم الحصول على عالقات تربط بين نتائج الفحصين باالستناد على نسبة للجبس.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)