research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Study of the Protective Effects of Ginger Extracts Against Induced by Carbon Tetrachloride in Rats.
دراسة تأثيرات واقية من الزنجبيل مقتطفات ضد المستحثة بواسطة رابع كلوريد الكربون في الجرذان.

Authors: Zainab Sajid Al-Shemmari زينب ساجد --- Haider Salih حيدر صالح
Journal: Al-Kufa University Journal for Biology مجلة جامعة الكوفة لعلوم الحياة ISSN: 20738854 23116544 Year: 2015 Volume: 7 Issue: 1 Pages: 19-34
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The present study was designed to evaluate the possible hepatoprotective and Antioxidant activity of ethanol and aqueous extracts of Zingiber officinale using carbon tetra chloride (Ccl4 )- induced hepatotoxicity in rats. The study was conducted of 42 male rats; the animals were allocated into 6 groups (7 rats in each group) and treated as follow: groupI treated with oral doses of normal saline and saved as a control; groupII treated with 0.5 ml of volume dose oral doses of Ccl4 suspended in olive oil doses of Ccl4 suspended in olive oil (1:1, v/v) 0.5ml at 3 days in week; group III treated with 0.5 ml of volume dose from Ccl4 plus ethanolic extract at concentration 300 mg/kg at the same time; group IV treated 0.5 ml of volume dose from with Ccl4 plus ethanolic extract at concentration 150 mg/kg at the same time ; group V treated with 0.5 ml of volume dose from Ccl4 plus aqueous extract at concentration 300 mg/kg at same time; group VI treated with 0.5 ml of volume dose from Ccl4 plus aqueous extract at concentration 150 mg/kg at the same time; at the end of treatment period (8 weeks), rats were scarified, blood sample obtained for assessment of oxidative stress parameters and antioxidant parameters MDA , GSH and vitamin C. Additionally, serum levels of ALT and AST were evaluated after and before treatment, the result indicated that ethanol extract at concentration 300mg/kg has the ability to a significant decrease (p<0.05) in activities of serum liver enzyme AST, ALT , vitamin C , and MDA level, a significant increase (p<0.05)in GSH level . The results of this study indicate that the two concentrations(150, 300)mg/kg of the ethanolic Zingiber officinale rhizomes extracts gave a good results, even better than aqueous extract.

وقد تم تصميم هذه الدراسة لتقييم إمكانية النشاط المضاد للأكسدة للكبد والإيثانول والمائية مقتطفات من نبات الزنجبيل officinale باستخدام كلوريد الكربون رباعي (Ccl4) - بفعل تسمم الكبد في الفئران. وقد أجريت الدراسة من 42 ذكور الفئران. تم تخصيص الحيوانات في 6 مجموعات (7 الفئران في كل مجموعة) ويعامل على النحو التالي: groupI تعامل مع جرعات عن طريق الفم من محلول ملحي وحفظها كملف السيطرة؛ groupII تعامل مع 0.5 مل من جرعة حجم جرعات عن طريق الفم من Ccl4 معلقة في جرعات زيت الزيتون من Ccl4 معلقة في زيت الزيتون (1: 1، V / V) 0.5ml في 3 أيام في الأسبوع. المجموعة الثالثة تعامل مع 0.5 مل من جرعة حجم من Ccl4 بالإضافة إلى استخراج الايثانول في تركيز 300 ملغ / كغ في نفس الوقت. تعامل فريق IV 0.5 مل من جرعة حجم من مع Ccl4 بالإضافة إلى استخراج الايثانول في تركيز 150 ملغ / كغ في نفس الوقت. مجموعة V تعامل مع 0.5 مل من جرعة حجم من Ccl4 بالإضافة إلى المستخلص المائي بتركيز 300 ملغم / كغم في نفس الوقت؛ مجموعة VI تعامل مع 0.5 مل من جرعة حجم من Ccl4 بالإضافة إلى المستخلص المائي بتركيز 150 ملغم / كغم في نفس الوقت. في نهاية فترة العلاج (8 أسابيع)، والمخدوش الفئران، عينة الدم التي تم الحصول عليها لتقييم المعلمات الاكسدة والمعلمات المضادة للأكسدة MDA، GSH وفيتامين C. وبالإضافة إلى ذلك، مستويات المصل ALT و AST تم تقييمها بعد وقبل العلاج، و وأشارت النتيجة أن استخراج الإيثانول بتركيز على 300mg / كغ لديه القدرة على انخفاض معنوي (p <0.05) في أنشطة الكبد في الدم إنزيم AST، ALT، وفيتامين C، ومستوى MDA، وهي زيادة كبيرة (P <0.05) في مستوى GSH . نتائج هذه الدراسة تشير إلى أن تركيزات اثنين (150، 300) ملغ / كغ من نبات الزنجبيل officinale الكحولي أعطت جذور مقتطفات نتائج جيدة، أفضل من المستخلص المائي.


Article
Hepatoprotective effects of zinc sulphate and silymarin against thallium-induced poisoning in rats
التأثير الواقي للكبد لكل من كبريتات الزنك والسليمارين المضاد لتسمم الثاليوم المحدث في الجرذان

Author: Faruk H. Al-Jawad , Ph. D, **Khalifa E. Sharquie, M.D., ***Ahmed Abu Raghif, Ph.D., **** Saad B. Nashtar, Ph.D,
Journal: AL-yarmouk Journall مجلة كلية اليرموك الجامعة ISSN: 20752954 Year: 2015 Issue: 1 Pages: 42-57
Publisher: College Yarmouk University كلية اليرموك الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Thallium (Tl) is a heavy metal with its salts are highly toxic. This element is widely used in manufacture, and still being used as a rodenticide in some countries. Many occupational, accidental and criminal cases present to clinics all over the world. Thallium toxicity affects all body compartments including hepatic tissue. Objective: to study the hepatoprotective effects of zinc sulphate and silymarin therapy in rats poisoned with thallium.Methods: 48 albino rats of both sex were classified into 4 groups, each group contains 12 rats, first group animals were given only distilled water orally for 5 successive days, second group were given a single oral dose of thallium acetate (16 mg/ kg) followed by a daily oral dose of distilled water. Third group given the same oral dose of thallium followed by a daily dose of zinc sulphate solution (20 mg/kg) for 5 successive days. Fourth group rats were given the same oral dose of thallium acetate followed by a daily oral dose of silymarin solution (25 mg/kg) for 5 successive days. Serum transaminases (ALT, AST) and alkaline phosphatase were measured and hepatic tissue sections were taken for histopathological study.Results: rats treated with zinc sulphate and silymarin had shown significant changes in serological and histopathological results in comparison to normal and thallium groups. Conclusion: zinc sulphate and silymarin have hepatoprotective effects against induced thallium poisoning in rats.

الخلفية العلمية : الثاليوم من المعادن الثقيلة حيث يعتبر مع املاحه ذا سمية عالية كما استعمل سابقا كمبيد للقوارض ، ان سمية الثاليوم يمكن ان تؤثر على اعضاء الجسم المختلفة ومنها الانسجة الكبدية وهناك حالات سريرية متعددة تخص سمية الثاليوم وترتبط بالحرف والحوادث والجريمة.أغراض البحث: لدراسة التأثير الواقي لكبريتات الزنك والسليمارين في الجرذان المسممة بالثاليوم.الطرائق: وزع 48 جرذيا ابيضا من كلا الجنسين على اربع مجاميع ، تحوي كل مجموعة 12 جرذيا ، أعطيت المجموعة الأولى : الماء المقطر فمويا لمدة 5 أيام متتالية في حين أعطيت المجموعة الثانية جرعة واحدة من خلات الثاليوم 1،6 ملغم/ كغم فمويا أعقبها جرع يومية من الماء المقطر ، أما المجموعة الثالثة فأعطيت نفس الجرعة من الثاليوم المعطاة للمجموعة الثانية اعقبها جرع يومية من محلول كبريتات الزنك 20 ملغم / كغم اعطيت فمويا لمدة 5 أيام متتالية، كذلك المجموعة الرابعة فلقد اعطيت نفس الجرعة من الثاليوم تبعتها جرعة فموية يومية من محلول السليمارين 25 ملغم/كغم لمدة 5 أيام متتالية . وتم قياس انزيمي الترانسامينيز (ALT, AST) وكذلك الفوسفوتيز القلوي في المصل . كما اخذت مقاطع من انسجة الكبد لغرض الدراسة النسيجية المرضية.النتائج : اظهرت الجرذان المعالجة بكبريتات الزنك والسليمارين متغيرات معنّدة في النتائج المصلية والانسجة المرضية في مقارنة لها مع المجاميع الطبيعية او المسممة بالثاليوم. الإستنتاج: لقد وجد ان كبريتات الزنك والسليمارين تمتلك تأثيرات واقية للكبد وفي تضاد للتسمم المحدث بالثاليوم.


Article
Immunological, Cytogenetic and Hepatoprotective Effect of Viola odorata Methanolic Extract on Methotrexate Induced Albino Male Mice
التأثير المناعي, الوراثي والتاثير الحامي للكبد للمستخلص الميثانولي لنبات ورد البنفسج Violoa odorata على ذكور الفئران البيض المستحثة بعقار الميثوتركسيت

Author: Ruqaya Mohammed Ibrahim رقيه محمد ابراهيم
Journal: Jornal of Biotechnology Research Center مجلة مركز بحوث التقنيات الاحيائية ISSN: 18151140 Year: 2017 Volume: 11 Issue: 2 Pages: 47-55
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

Pants used in traditional medicine contain a vast array of substances that can be used to treat chronic and infectious diseases. One of these medical plant Viola odorata which a popularly known as “Banafshah” and sweet violet in Asia and Europe respectively. It is found in high altitudes of Himalyas, Europe and throughout North America. The study was designed to assess immunological (total and differential count of white blood cells), cytogenetic (micronucleus formation) and hepatoprotective activity of methanolic extract of Viola odorata by using two doses 100 and 200mg/kg. In addition, these effects were assessed after an interaction between the two doses of the plant and methtrexte drug. Results:The results of this study indicated that Viola odorata had the ability to enhance immunity and reduced the frequency of micronucleus formation in bone marrow cells in addition to its hepatoprotective activity. Alternatively, the plant was able to counteract the damage induced by methotrexate 40 mgkg.

النباتات المستخدمة في الطب التقليدي تحتوي على مجموعة واسعة من المواد التي يمكن استخدامها لعلاج الأمراض المزمنة والمعدية. واحدة من هذه النباتات الطبية هي فيولا أودوراتا التي تعرف شعبيا باسم "بانفشاه" والبنفسجي الحلو في آسيا وأوروبا على التوالي. وهي موجودة على ارتفاعات عالية في الهيماليا وأوروبا وفي جميع أنحاء أمريكا الشمالية. صممت الدراسة لتقييم التأثيرالمناعي (العدد الكلي والتفريقي لخلايا الدم البيضاء)، والتأثير الخلوي (معدل تكون النوى الصغيرة) ودراسة تاثيره على مستوى النشاط الكبديللمستخلص الميثانولي من فيولا أودوراتا باستخدام جرعتين 100 و 200 ملغ / كلغ. بالإضافة إلى ذلك، تم تقييم هذه التأثيرات بعد التفاعل بين الجرعتين من النبات و عقارالميثوتركسيت 40ملغممل. النتائج: أشارت النتائج إلى أن فيولا أودوراتا لديه القدرة على تعزيز المناعة وتقليل وتيرة تكوين النواة في خلايا نخاع العظام بالإضافة إلى حمايته للخلايا الكبدية. وكان المستخلص النباتي قادرا على مواجهة الضرر الناجم عن عقارالميثوتريكسيت.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2017 (1)

2015 (2)