research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Effect of High Doses of Omega-3 Fatty Acids on the Metabolism of Bones in Adult Females Rats
تأثير الجرع العالية من الأحماض الدهنية -الأوميكا -3 على أيض عظام إناث الجرذان البالغة

Loading...
Loading...
Abstract

This study was done to examine the effect of higher doses of omega-3 fatty acids on bones metabolism because most studies that proved the importance of omega-3 didn't limit the appropriate dose and didn't study the side effects of high doses especially on bone.Twenty female rats whose ages (2.5-3) months and initially weighing (220-300) gm, were divided in to four groups and given 200, 400 or 600 mg/kg orally of omega-3 fatty acids for 30 days. At the end of the experiments, the blood was withdrawn, the right femur was taken to determine the percentage of calcium, phosphorus and magnesium and the left femur for hacking histological. The results showed that 200 mg/kg omega-3 lead to a significant decrease in ALP activity with an elevation in Ca and P in serum and a significant reduction in percentage of Ca and P with elevation in percentage Mg in bone ash, while the activity of ALP was significantly elevated in the rats that treated with 400 mg/kg omega-3- fatty acids accompanied with elevation in serum Ca and P and reduction in percentage of Ca and elevation in percentage of P in bone ash compared with control group. Treatment 600 mg/kg omega-3 lead to elevation in ALP activity and reduction in Ca and P in serum and bone ash. Histological results showed the appearance of osteoblasts and osteocytes and low number of osteoclasts with 200 mg/kg omega-3, while the treatment of rats with 400 and 600 mg/kg omega-3 lead to reduce the number of osteoblasts and the appearance of osteoclasts and osteocytes. These findings provide evidence that higher doses of omega-3 supplementation can lead to bone resorption and imbalance in minerals of bone.

أجريت هذه الدراسة لمعرفة تأثير الجرع العالية من الاحماض الدهنية -أوميكا-3 في ايض العظام لأن معظم الدراسات التي أثبتت أهمية هذه الأحماض، لم تحدد الجرعة المناسبة كما لم تدرس التأثيرات الجانبية للجرع العالية وخصوصا على العظام.أستخدمت في هذه الدراسة (20) أنثى من إناث الجرذان التي تراوحت أعمارهن (2.5-3) أشـهر وأوزانهن (220-300) غم، حيث أعطيت 400 ,200 أو 600ملغم/كغم من الاحماض الدهنية أوميكا-3 عن طريق الفم ولمدة ثلاثين يوما. وبعد انتهاء فترة المعاملة تم سحب الدم وأخذ عظم الفخذ الأيمن لتقدير نسبة الكالسيوم، الفسفور والمغنيسيوم وعظم الفخذ الأيسر لإجراء التقطيع النسجي. بينت النتائج ان المعاملة بالجرعة 200 ملغم/كغم أدت إلى حدوث انخفاض معنوي في فعالية أنزيم الفوسفاتيز القاعدي مع ارتفاع كل من الكالسيوم والفسفور في مصل الدم وانخفاض معنوي في نسبة الكالسيوم والفسفور وارتفاع في نسبة المغنيسيوم في رماد العظم، في حين ارتفعت فعالية أنزيم الفوسفاتيز القاعدي وبشكل معنوي في الجرذان المعاملة بالجرعة 400 ملغم/كغم رافقها زيادة معنوية في مستوى كل من الكالسيوم والفسفور في مصل الدم وانخفاض نسبة الكالسيوم وارتفاع نسبة الفسفور في رماد العظم مقارنة بالسيطرة. أما المجموعة المعاملة بالجرعة 600 ملغم/كغم فقد أدت الى حدوث ارتفاع معنوي في فعالية أنزيم الفوسفاتيز القاعدي مع انخفاض معنوي في مستوى الكالسيوم والفسفور في المصل ورماد العظم مع حدوث ارتفاع معنوي في نسبة المغنيسيوم في رماد العظم. كما أظهرت نتائج التقطيع النسجي لعظم الفخذ الأيسر للجرذان المعاملة بالجرعة 200 ملغم/كغم الى ظهور أعداد من خلايا بانيات العظم والخلايا العظمية وعدد قليل من ناقضات العظم في حين أدت المعاملة بالجرعتين 400 و600 ملغم/كغم الى نقصان في عدد خلايا بانيات العظم ووضوح ناقضات العظم والخلايا العظمية. نستنتج من هذه الدراسة أن الجرع العالية من الاحماض الدهنية أوميكا-3 تؤدي إلى ارتشاف العظم وحصول عدم توازن في مستوى العناصر المكونة له.


Article
Effect of Excessive Levels of Vitamin A on Bone Formation and some Biochemical Parameters in Young Rats
تأثير المستويات العالية من فيتامين آ في تكوين العظام و بعض المتغيرات الكيمائية الحياتية في صغار الجرذان

Author: Hadeel M. Ahmad هديل محمد أحمد
Journal: Rafidain journal of science مجلة علوم الرافدين ISSN: 16089391 Year: 2012 Volume: 23 Issue: 2A Pages: 44-54
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The present study was designed to effect the excessive levels of vitamin A on bone formation and some biochemical parameters in young rats. 18 of albino males young rats were divided into 3 groups it 6 animals each. These included untreated control and two treated groups received orally vitamin A at the doses 330 and 660 IU/g B.W daily for 30 days. Animals were weighted weekly, Blood samples were obtained at specific times for biochemical parameters determination which include alkaline phosphatase activity (ALP), Calcium, Inorganic phosphorus ,magnesium and albumin levels. At the end of the experimental period, rats were anesthetized and killed. The right femur bone were obtained for mineral analysis in bone ash include calcium, magnesium and Phosphorus. The results showed significant decrease in body weights and ALP, calcium, Inorganic phosphorus, magnesium, albumin in the serum of the first and the second groups. More reduction was observed in the second group when compared with the control groups. The mineral analysis of bone ash showed a significant decrease in calcium, magnesium, Phosphorus in the first and the second groups compared with control groups. It was concluded from this study, that excessive levels of vitamin A caused an effect on body weight and defect detection in bone formation of young males rats.

صممت الدراسة لمعرفة تأثير المستويات العالية من فيتامين آ في تكوين العظم وبعض المتغيرات الكيموحيوية في مصل دم صغار ذكور الجرذان. استخدم 18 من ذكور صغار الجرذان البيضاء وبعمر 28 يوماً قسمت عشوائيا الى ثلاث مجاميع بواقع 6 حيوانات لكل مجموعة، شملت مجموعة السيطرة ومجموعتين معاملتين أعطيتا فيتامين آ بالجرعتين 330 و 660 وحدة دولية /غم من وزن الجسم بالتجريع الفموي يوميا ولمدة 30 يومًا. تم وزن الحيوانات أسبوعيا وفي الفترات المحددة تم سحب الدم وعزل المصل لقياس المتغيرات الكيموحيوية والتي تضمنت قياس فعالية إنزيم الفوسفاتيز القاعدي، مستويات الكالسيوم، الفسفور اللاعضوي، المغنيسيوم والألبومين، وعند انتهاء فترة المعاملة تم تخدير الحيوانات وقتلها والحصول على عظم الفخذ الأيمن لإجراء تحليل العناصر في رماد العظم الذي شمل تحليل عنصر الكالسيوم، المغنيسيوم والفسفور. أظهرت النتائج انخفاضا معنويا في وزن الجسم وفي كل من إنزيم الفوسفاتيز القاعدي، الكالسيوم، الفسفور اللاعضوي، المغنيسيوم والألبومين في المجموعة الأولى والثانية وظهر الانخفاض في المجموعة الثانية اكبر من المجموعة الأولى بمقارنة المجموعتين بحيوانات السيطرة. وأظهرت نتائج تحليل العناصر في رماد العظم وجود انخفاض معنوي في نسبة الكالسيوم، المغنيسيوم والفسفور في المجموعة الاولى والثانية بالمقارنة بحيوانات السيطرة. يستنتج من هذه الدراسة أن للمستويات العالية من فيتامين آ ضرراً في وزن الجسم و احداث تغير في تكوين العظم في ذكور الجرذان الصغيرة.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

2012 (1)