research centers


Search results: Found 124

Listing 1 - 10 of 124 << page
of 13
>>
Sort by

Article
Textile Industry in Moajem Al- Buldan For Yaqhoot Al- Hamawy
صناعة النسيج في معجم البلدان لياقوت الحموي

Authors: Imad Hadi Al- Yasiry. عماد هادي الياسري --- Talib jasim Al- Eanezy . أ.د طالب جاسم العنزي
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 8 Pages: 37-58
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe information in our hands that Yaqout Al-Hamawi has informed us with in Mu'jam Al-Buldan, mentions cloth weaving a lot. Weaving was one of the most significant crafts. Through this book we had information about various types of industries but weaving remains the most prominent one for Yaqout Al-Hamawi because it is related to all daily aspects of life and what people need of cloth, blankets, sheets and other needs. Therefore he directed all his attention towards this type of industry. For all the Islamic cities which Yaqout Al-Hamawi wrote about, he mentioned their famous crafts like weaving and others.

الملخص:
تتجلى أهمية هذه الدراسة في الالتفاف الى المضمون لكتاب معجم البلدان لياقوت الحموي, لما فيه من وقفات مطولة وليست سريعة عن مجمل مفاصل أنشطة التـريخ ,إذ كانت عنايته كبيرة في الوقائع العسكرية والمعطيات السياسية والأنشطة الاجتماعية والخصائص الاقتصادية إلى غير ذلك من أنشطة الحياة العامة وقد وجدنا من المفيد وتيسيرا لأمر القارئ, إن يلتفت الباحثون إلى فرز وتصنيف تلك الأنشطة في مافات مخصصة, وما هذه الدراسة إلا نمط من تلك, إذ عنيت باستخراج جزء من الجوانب الاقتصادية التي أوردها ياقوت الحموي في مضان حلة وترحاله وطيات سفره الكبير معجم البلدان, فضلا عن إن ياقوت كان موسوعيا في جميع مادته العلمية الاجتماعية منها أم الاقتصادية أم التاريخية, ولذا نكون قد اجتهدنا في اختزال تلك المادة :((صناعة النسيج في معجم البلدان لياقوت الحموي)), ووضعها في ملف خاص في إطار المقارنة والتحليل والتساؤل والإضافة التكميلية قدر الإمكان مع النصوص والمشتركات القريبة من الموضوع لتوصيف مسار الوقائع والأنشطة البشرية تلك .

والصناعة من الملامح الأولى التي يتشرفها من يقرأ معجم البلدان مما يدخل في مجال التاريخ الاقتصادي للدولة الإسلامية, كصناعة النسيج موضوع البحث سواءاً الصوفية منها أو القطنية أو الحريرية ومالحق بتطور هذه الصناعات ان المعلومات التي بين أيدينا، والتي طالعنا بها ياقوت الحموي في كتابه معجم البلدان، حافلة بذكر إنتاج أنواع الملابس والنسيج، ويمكن القول أن النسيج كان من أبرز الحرف الصناعية، وقد توافرت لدينا من خلال دراسة هذا الكتاب، ملاحظات كثيرة عن النماذج الصناعية المختلفة، ولكن يبقى النسيج صناعة مميزة حظيت بعناية استثنائية لدى ياقوت الحموي لما لها من مساس في الحياة اليومية وما يحتاجه الناس من الألبسة والأغطية والأفرشة.
شهدت العصور المختلفة حركة ازدهار في عمل الألبسة وصناعة الأنسجة، وقد اشتهرت معظم المدن الإسلامية في إنتاج أنواع مختلفة من الألبسة، وأُطلقت على الألبسة والأنسجة أسماء عديدة، على أن أغلب ما كان ينسب إلى ذلك اللباس أسماء المدن نفسها، والتي اصطفت مزدحمة في كتاب معجم البلدان، وقد حشد لها ياقوت جل جهده واهتمامه، وتكاد لا تخلو مدينة من المدن ألإسلامية التي ترجم لها الا وذكر ما اشتهرت به من صناعة النسيج أو غيره.


Article
A Study of some functions & factors that effecting on production plans implementation(Case study in Fans plant in state Company for Electrical Industries)
دراسة بعض الوظائف والعوامل المؤثرة على تنفيذ خطط الإنتاج (دراسة حالة في معمل المراوح في الشركة العامة للصناعات الكهربائية)

Author: Atheer Abdullah Mohammed أثير عبد الله محمد
Journal: Al-Rafidain University College For Sciences مجلة كلية الرافدين الجامعة للعلوم ISSN: 16816870 Year: 2011 Issue: 27 Pages: 231-300
Publisher: Rafidain University College كلية الرافدين الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The Electrical industry regards one of the most basic elements which leads to the social and economic development and an important power factor to any community from the communities. The sector of Electrical industries witnessed a great development in any fields such as increasing the current production in many fields ,improve the variant kinds of the production , to overcome the difficulties which faces the developing of the plant. The Main Problem of the research is in trying to study and analyze the factor Improvement to the production plans. Research objectives are to discussion and describe some Function & factures the Effect on plans production. The Research importance, generally the factor Improvement to the production plans from general company The Electrical industry. The Research depended in collecting data, on a special questionnaire (1, 2 ) it has designed from researcher in measurement the research variables of the study variations, it was distributed to an intended sample of (50). Represents on the general manager, the deputy of the general manager, main divisions managers, fan factory manager, the experts and the principals of Production Lines for these plant. For the sake of the data treatment, several statistical methods were used; such as (Percentage, Weighted Arithmetic Mean, Relativity Importance ( . Research found to some of conclusions to adopt the applying of development to the production plans for the company. Finally on the research offers some recommendations.

ان الصناعة الكهربائية تمثل احدى اهم الركائز الأساسية للنمو الأقتصادي والإجتماعي وعاملا مهماً من عوامل القوة لأي مجتمع من المجتمعات . ان القطاع الكهربائي يشهد تطور عظيم في ازدياد معدل تطور وتحسين انواع الإنتاج الحالي ومن اجل التغلب على الصعوبات التي واجهت هذا التطور تمت دراسة حالة معمل المراوح ضمن الشركة العامة للصناعات الكهربائية. تمثلت مشكلة البحث بمحاولة دراسة وتحليل العوامل المؤثرة على تنفيذ خطط الإنتاج. تمثل هدف البحث بمناقشة ووصف بعض الوظائف والمتغيرات المؤثرة بصورة مباشرة وغير المباشرة على تنفيذ خطط الإنتاج. اهتم البحث عامة ببيان دراسة العوامل المؤثرة على تنفيذ خطط الانتاج للشركة العامة للصناعات الكهربائية . اعتمد البحث في جمع البيانات على استمارة الإستبانة (استمارة :1،2) المصممة من قبل الباحث في قياس متغيرات البحث ، إذ وزعت على عينة قصدية مكونة من (50) فرد عامل هم المدير العام ومعاون المدير العام ومديري الأقسام الرئيسة في الشركة و مدير معمل المراوح و خبراء و مسوؤلي خطوط انتاجية في معمل المراوح في الشركة العامة للصناعات الكهربائية .ولإجل معالجة البيانات استعملت بعض الأساليب الإحصائية وهي ( الوسط الحسابي الموزون،النسبة المئوية، الأهمية النسبية)،إذ افرزت عدد من النتائج. توصل البحث الى مجموعة من الإستنتاجات لتطوير خطط الإنتاج في الشركة العامة للصناعات الكهربائية. وأخيراً قدم البحث مجموعة من التوصيات المبنية على أساس طبيعة الإستنتاجات التي تم التوصل اليها.


Article
The tourism industry in the Arab countries: Reality and ways of promoting
صناعة السياحة في الدول العربية الواقع وسبل النهوض

Author: abd alrazak azez عبد الرزاق عزيز
Journal: Al Kut Journal of Economics Administrative Sciences مجلة الكوت للعلوم الاقتصادية والادارية ISSN: 1999558X Year: 2012 Volume: 1 Issue: 6 Pages: 279-292
Publisher: Wassit University جامعة واسط

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:Since last years of past century till nowadays have witnessed remarkable prosperity in the development of the industry of tourism in the Arab countries. Tourism has become a complete industry includes planning, investment, marketing and propaganda then it is considered an assisting factor of the economic process. Hence, most of the Arab countries of attracting tourist started developing the tourist activity and let this sector its full role in the process of the economic construction. for this reason this research aim at identify the kinds of tourism and Clarify the most important challenges and constraints facing the tourism industry in Arab countries and ways to promote this vital sector ، to achieve the aim of this research it is divided into two basic axis :the first one concentrated on studying the theoretical framework of the tourism and travel sector while the second deals with analyzing the trends of tourism in world and namely in the Arab countries .

شهدت السنوات الأخيرة من القرن الماضي وحتى حاضرنا إزهارا ملحوظاً في تطور صناعة السياحة في الدول العربية فقد أضحت السياحة صناعة متكاملة تتضمن التخطيط والاستثمار والتشييد والتسويق والترويج ، بالتالي تعتبر عاملاً مساعداً لعملية التنمية الاقتصادية لذلك اهتمت اغلب الدول العربية ذات الجذب السياحي في العالم بتطوير النشاط السياحي وإعطاء هذا القطاع دوره الكامل في عملية البناء الاقتصادي من هنا كان هدف هذا البحث التعرف على السياحة وأنواعها و توضيح أهم التحديات والمعوقات التي تواجه صناعة السياحية في الدول العربية وسبل النهوض بهذا القطاع الحيوي، وللوصول إلى هدف البحث تم تقسيمه الى محورين اساسيين ركز الاول على دراسة الاطار النظري لقطاع السياحة والسفر ، اما الثاني فقد اهتم بتحليل اتجاهات السياحة في العالم و الدول العربية على وجه الخصوص.


Article
Influence of Subcontracts on Increasing Productivity in Constriction Projects
تأثير المقاولات الثانوية في زيادة الانتاجية في المشاريع الانشائية - دراسة ميدانية لمشاريع مجمع جامعة تكريت-

Author: زياد سليمان محمد خالد
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2005 Volume: 24 Issue: 5 Pages: 230-261
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract


Article
ESTIMATION OF SOME METALS IN WORKER OF DYES INDUSTRIES

Author: Rafah Kh. Ahmed
Journal: Al-Nahrain Journal of Science مجلة النهرين للعلوم ISSN: (print)26635453,(online)26635461 Year: 2009 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 9-13
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

This study involve in an estimation of some metals in sera of workers in one of the dyes industries in Baghdad city, the content of blood serum from lead, copper and zinc were analyzed in twenty two sera samples of workers using the Atomic Absorption Spectroscopy (AAS) instrument type (AAS VARID 6 Analytik Jena AG), also, twenty two sera samples were used as a control cases in this study .It was found that the zinc concentrations were decreased in the sera of workers who worked in the dyes industry compared to control cases, but increased in the levels of both two elements lead and copper in the sera of workers compared with the control cases.

تتضمن هذه الدراسة تقدير بعض العناصر في امصال العاملين في احد معامل الاصباغ في مدينة بغداد، محتوى مصل الدم من العناصر الرصاص ، النحاس والخارصين تم تحليله في اثنان وعشرين نموذج مصل باستخدام جهاز الامتصاص الذري الغير لهبي نوع (AAS VARID 6 Analytik Jena AG) . كذلك استخدم اثنان وعشرين نموذج مصل لاشخاص خارجيين كنماذج سيطرة .وجد ان تراكيز عنصر الخارصين منخفضة في امصال العمال في مصنع الاصباغ مقارنة بالاشخاص نماذج السيطرة، لكن زيادة في مستويات كل من عنصري الرصاص والنحاس في امصال العمال مقارنة بامصال الاشخاص موضع السيطرة.

Keywords

Estimation --- metals --- workers --- Dyes Industry.


Article
Simple Treatment Of Textile Industry Wastewater For Reuse And Recycling
معالجة بسيطة للمياه العادمة من صناعة النسيج بهدف أعادة التدوير والاستخدام

Authors: M. Sh. J. Al-Muhamadawi --- M. A. Zablouk --- Mahmood M. Barbooti
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2009 Volume: 27 Issue: 10 Pages: 2072-2084
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of the present work is at describing a simple physico-chemicaltreatment for the textile wastewater of a local plant to bring its characteristics tothat used within the plant. Lime and polyelectrolyte were employed individually toaid the removal of pollutants. The effectiveness of the treatment was indicated bymeasuring parameters like biochemical oxygen demand, BOD, turbidity, electricalconductivity, EC, total suspended solids, TSS, total dissolved solid, TDS, for theproduced water after filtration through simple sand filter. The treatment wassupported by an extensive study of the coagulation/flocculation and filtrationprocesses. Color dyes adsorb efficiently onto the coagulant particles and separatesfrom the original liquor. Pollutants removal efficiency (Turbidity, TSS, TDS, andcolor), by (87-90%, 81-85%, 30-32% 40-45%) respectively could be obtained byusing lime solution of concentration 35-40 mg/L without addition of cationicpolyelectrolyte. Increasing lime concentration results in some difficulties like highpH value of water discharged, dewatering problems and sand filter clogging.

الغرض من العمل الحالي يتلخص في وصف طريقة معالجة كيميائية – فيزيائية بسيطة للمياهالعادمة من صناعة النسيج ماخوذة من مصنع محلي وذلك للوصول بخصائصها الى مايقاربخصائص النوع المستخدم داخل المصنع بهدف اعادة استخدامها في بعض الاغراض. تماستخدام النورة والبولي الكتروليت بشكل منفرد للمساعدة في ازالة الملوثات. تم الاستدلال علىكفاءة طريقة المعالجة الحالية من خلال قياسات قيم المؤشرات مثل الحاجة البايوكيميائية،TSS المواد الصلبة الكلية العالقة ،EC العكورة، التوصيلية الكهربائية BOD للاوكسجينللماء الناتج من المعالجة بعد الترشيح خلال مرشح رملي TDS والمواد الصلبة الذائبة الكليةبسيط. قمنا بتعزيز المعالجة بدراسة مستفيضة لعمليات التخثير والتكتيل والترشيح. لقد تبين انالصبغات الملونة تمتز بشكل كفوء على دقائق المادة المخثرة وتنفصل عن المحلول الاصلي. تمTDS ، %85-81TSS ، %90- التوصل الى كفاءة ازالة للملوثات وكما يأتي : العكورة 78 40- 45 %. وذلك باستخدام معلق النورة في الماء بتركيز 35 - %32-30 و اللون بنسبة 40مغم/لتر بدون اضافة البولي الكتروليت. ان اضافة زيادة من النورة تتسبب في بعض الصعوباتمثل زيادة القاعدية للماء الناتج ومشاكل في التنشيف وانسدادات في المرشح الرملي.


Article
Oil Industry in Iraq Fact and Ambition
الصناعة النفطية العراقية: الواقع والطموح

Author: Abdalrazaq Kh. M. Altaee عبد الرزاق خلف محمد الطائي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 26 Pages: 317-348
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Oil Industry in Iraq periods of fluctuation due to wars, economic sanctions and looting and destruction acts since the last war.The deteriorating of economic situations in Iraq made oil at the first stage as it is the only financer for the operational and developmental state budget, therefore, there is a great responsibility imposed on the government that it has to take important measures to get rid of the ghost of economic deteriorating.

مرت الصناعة النفطية في العراق بفترات متعاقبة من التذبذب. جراء الحروب والعقوبات الاقتصادية، وإعمال النهب والتخريب منذ الحرب الأخيرة.أن تدهور الأوضاع الاقتصادية في العراق جعل النفط يقف في المقدمة باعتباره الممول الوحيد لميزانيه الدولة التشغيلية والإنمائية، لذلك فان ثمة مسؤولية جسيمة تقع على عاتق الحكومة تدعوها لاتخاذ قرارات مهمة لإبعاد شبح التدهور الاقتصادي.


Article
Detection of some Trace Elements in Sera of Detergent Industry Workers

Authors: Samera H. Hamad --- Nafesa J. Kadhim --- Ismael M. Ali
Journal: Al-Nahrain Journal of Science مجلة النهرين للعلوم ISSN: (print)26635453,(online)26635461 Year: 2011 Volume: 14 Issue: 2 Pages: 51-57
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe piece of this study describes the estimation of three trace elements (chromium, nickel and vanadium) using Electrothermal atomic absorption spectrometer in twenty two sera samples workers of the detergents industries in Baghdad city. Also, twenty two sera samples were used as a control in this study. It is found that chromium concentrations in the sera samples of workers are with the control cases, vanadium and nickel concentrations are decreased in the sera of workers cases compared to that control cases. The result is analyzed statistically by using ANOVA method to the decide differences between the results at 99% confidence level. It was found that the chromium concentration in the range of ages 15-29 years. are significantly differences ,nickel concentrations in the sera samples of workers in the range of ages 15-29 and 45-58 years are showed significantly differences, and it was found that the differences in the vanadium concentrations in all ranges of ages of workers .

الخلاصةتتضمن هذه الدراسة تقدير بعض العناصر النزرة في امصال العاملين في احد معامل المنظفات في مدينة بغداد، محتوى مصل الدم من العناصر الكروم النيكل والفناديوم تم تحليله في اثنين وعشرين مصل للعاملين في المعمل باستخدام جهاز الامتصاص الذري الغير لهبي نوع (AAS) . كذلك استخدم اثنان وعشرين نموذج مصل لاشخاص خارجيين كعينات سيطرة.وجد ان تراكيز عنصر الكروم ازدادت في امصال العمال في مصنع المنظفات مقارنة بعينات السيطرة، لكن انخفاض في مستويات كل من عنصري النيكل والفناديوم في امصال العمال مقارنة بامصال عينات السيطرة.تم تحليل النتائج باستخدام طريقة ANOVA للمقارنة بين النتائج عند مستوى ثقة مقداره 99% .لوحظ أن تراكيز الكروم في أمصال العاملين للفئة العمرية (15-29) سنة تتغير معنوياً بمقارنتها ونماذج السيطرة. بينما تتغير تراكيز النيكل للفئتين العمريتين(15-29) و(45-58) سنة تغييراً معنوياً.و لوحظ ان التغيير المعنوي لتراكيز الفناديوم يحدث في جميع الفئات العمرية.


Article
Catalysts Regeneration Using Laser Technique in Petroleum Industry
تنشيط العوامل المساعدة باستخدام تقنية الليزر في الصناعة النفطية

Authors: Adawiya J. Haider --- Khalid A. Sukkar --- Duha S. Ahmed
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2013 Volume: 31 Issue: 4 Part (A) Engineering Pages: 715-722
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The catalyst cost regards one of the most important obstacles in petroleum industry. Therefore, the regeneration of catalysts could be more economic process to get high performance and low cost. In this work, three types of catalysts were investigated: Pt/A2lO3 (spent catalyst from reforming unit/Al-Doura Refinery), prepared Pt/A2lO3(Doura) and Pt/HY. The performances of catalysts (activity, selectivity and catalyst stablity) were studied using n-heptane as feedstock under reforming conditions. The operating pressure kept constant at atmospheric pressure, and the operating temperature 500 oC. The liquid flow was 0.4 l/h. The amount of catalyst was 50 gm, H2/H.C ratio used was 2 for all experimental runs.The catalyst of reforming process has been successfully regenerated using laser technique. This technique regards as a new approach for catalyst regeneration in petroleum industry to remove carbon deposits. On the other hand, this regeneration technique shows a great potential for economical processes in petroleum refineries. The results show that the best operating conditions for the regeneration process were: laser power of 13 watt and regeneration temperature of 650 oC. From the results of catalyst characterization it was concluded that the structures and morphology of all catalysts types did not effected or destroyed through using laser power.

تعتبر كلف شراء العوامل المساعدة من اهم الصعوبات التي تواجهها الصناعة النفطية، لذلك فان عملية تنشيط العوامل المساعدة واعادة استخدامها تكون طريقة عملية لتحسين الاداء والجانب الاقتصادي. في هذا البحث تم دراسة ثلاثة انواع من العوامل المساعدة التي تستخدم في وحدات التهذيب : مستهلك من مصفى الدورة Pt/A2lO3 و Pt/HY و Pt/A2lO3(Doura) كعوامل مساعدة محضرة. حيث تم دراسة فعالية وانتقائية ومدى فقدان الفعالية لهذه العوامل المساعدة من خلال استخدام الهبتان الاعتيادي كمادة اولية لتفاعلات التهذيب.أجريت التجارب تحت ضغط جوي اعتيادي ودرجة حرارة oC500 ومعدل جريان 4 لتر/ساعة للهبتان و 50 غم من وزن العوامل المساعدة ونسبة (HC/H2) تساوي 2 لجميع التجارب. اظهرت النتائج نجاح استخدام تقنية الليزر في تنشيط العوامل المساعدة المستخدمة في وحدات التهذيب، وتعتبر هذه الطريقة اسلوباً متطوراً لازالة الترسبات الكاربونية من سطح العمل المساعد في االصناعة النفطية. كما تعتبر هذه التقنية مجدية اقتصادياً في المصافي النفطية. اظهرت النتائج ان افضل ظروف التنشيط هي قدرة الليزر 13 واط تحت حرارة oC 650 . من خلال دراسة مواصفات العوامل المساعدة تم الاستنتاج بعدم تأثر التركيب الداخلي والتركيب السطحي لجميع العوامل المساعدة المستخدمة في التجارب خلال تعرضها لاشعة الليزر.


Article
Corrosion Inhibition of Mild Steel by Curcuma Extract in Petroleum Refinery Wastewater

Loading...
Loading...
Abstract

The inhibitor property of curcuma longa L. extract in different concentrations of simulated refinery wastewater (0.05% - 2% wt) and at various temperatures (30, 35 and 40 ˚C) is investigated using weight loss method. The results show that the presence of about 1.2 % (v/v) of curcuma extract gives about 84% inhibition indicating its effectiveness on mild steel corrosion in simulated refinery wastewater, besides the adsorption process on the mild steal surface obeys the Langmuir adsorption isotherm.

Listing 1 - 10 of 124 << page
of 13
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (124)


Language

Arabic (68)

Arabic and English (27)

English (27)


Year
From To Submit

2019 (16)

2018 (19)

2017 (19)

2016 (10)

2015 (14)

More...