research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Some Durability Test of No-Fine Concrete
بعض فحوصات ديمومة الخرسانه الخاليه من الركام الناعم

Authors: Shakir Ahmed Salih شاكر أحمد صالح --- Tuqa Alaa Fidel تقى علاء فاضل
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 1 Pages: 15-30
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In this study, two types of mixes were adopted by using two grading of coarse aggregate. The practical side of this study was to produce no-fine aggregate concrete by using crushed clay brick aggregates. The durability of the produced concrete and internal sulfate attack was studied. For durability assessment, it is found that the no-fine concrete made with crushed brick aggregate lost about (15-25) % of its compressive strength after being subjected to 60 cycles of wetting and drying with age 120 days. The curing condition showed that the water curing improved the compressive strength with a rate higher than that when sealed or air dry curing were used. The crushed brick no-fine concrete deteriorated in compressive strength after exposure to internal sulfate attack for 60 cycles; the percentage decrease was about (23.33-25) and (25-27.5) % for 0.57 and 0.83sulfate content respectively.

تم خلال هذه الدراسه استخدام نوعين من الخلطات الخرسانيه الخفيفه الوزن حاويه على تدرجين من الركام الخشن. تضمن الجانب العملي من البحث انتاج خرسانه خاليه من الركام الناعم باستخدام الركام الاعتيادي ومكسر الطابوق. وتم دراسة ديمومة الخرسانه الخفيفه في البحث. لتقيم الديمومه وجد ان مقاومه الانضغاط للخرسانه الخاليه من الركام الناعم تنخفض من (15-25) % بعد تعرضها الى 60 دورة ترطيب وتجفيف بعمر يعادل 120 يوم. كما وجد ان مقاومه لانضغاط عند انضاج النماذج في الماء افضل مقارنا مع انضاجها في الهواء الجاف او المغلفه باستخدام النايلون. كما دلت النتائج على تدهور الخرسانه الخاليه من الركام الناعم بعد تعرضها الى 60 دوره ترطيب وتجفيف كما وجد ان معدل النقصان في مقاومه الانضغاط يصل الى (25-27.5) % عندما يكون محتوى الاملاح 0.57 و 0.83 على التوالي.


Article
Influence of Internal Sulfate Attack on Some Properties of High Strength Concrete
تأثير هجوم الاملاح الكبريتية الداخلية على بعض خواص الخرسانة عالية المقاومة

Authors: Nada Mahdi Fawzi ندى مهدي فوزي --- Zena K.Abbas زينة خضير عباس --- Hussein Ali Jaber حسين علي جابر
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2015 Volume: 21 Issue: 8 Pages: 1-21
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

One of the most important problems that faces the concrete industry in Iraq is the deterioration due to internal sulfate attack , since it reduces the compressive strength and increases the expansion of concrete. Consequently, the concrete structure may be damage .The effects of total and total effective sulfate contents on high strength concrete (HSC) have been studied in the present study.The research studied the effect of sulfate content in cement , sand and gravel , as well as comparing the total sulfate content with the total effective SO3 content. Materials used were divided into two groups of SO3 in cement ,three groups of SO3 in sand ,and two groups of SO3 in gravel.The results show that considering the total effective sulfate content is better than the total content of sulfates since the effect of sulfate in each constituent of concrete, depends on it's granular size .The smaller the particle size of the material the more effective is the sulfate in it. Therefore, it is recommended to follow the Iraqi specification for total effective sulfate content, because it gives more flexibility to the use of sand and gravel with higher sulfate content.The results of compressive strength at 90-days show that the effect of total effective SO3 content of ( 2.647% , 2.992% , 3.424% ) that correspond to total sulfate of ( 3.778%, 3.294%, 4.528%) decrease the compressive strength by (7.53%, 11.44%, 14.59%) respectively.

واحدة من أهم المشاكل التي تواجه صناعة الخرسانة في العراق هي التدهور بسبب هجوم الكبريتات الداخلية، نظرا لانه يقلل من مقاومة الانضغاط ويسبب حدوث تمدد في الخرسانة. وبالتالي،قد يسبب الضرر للمنشاء الخرساني.في الدراسة الحالية تم دراسة تأثيركل من الاملاح الكبريتية الكلية والاملاح الكبريتية الكلية الفعالة على الخرسانة عالية المقاومة. يدرس البحث تأثير محتوى الكبريتات في السمنت والرمل والحصى، وكذلك مقارنة المحتوى الكلي للكبريتات مع المحتوى الكلي للكبريتات الفعالة. وقد تم تقسيم المواد المستخدمة في البحث الى مجموعتين من محتوى ((SO3 في السمنت، وثلاث مجموعات من (SO3) في الرمل، ومجموعتين من (SO3) في الحصى.بينت النتائج أنه يمكن اعتبار المحتوى الكلي للاملاح الكبريتية الفعالة أفضل من المحتوى الكلي من الكبريتات نظرا لانه يعتمد على حجم الحبيبة للمادة المستخدمة.ان المادة ذات أصغر حجم حبيبي تكون من المواد أكثر فعالية في تأثير الكبريتات .وبالتالي، فمن المستحسن أن تتبع المواصفات العراقية لمجموع محتوى الاملاح الكبريتية الكلية الفعالة لأنه يعطي مزيدا من المرونة لاستخدام الرمل والحصى مع المحتوى العالي من الكبريتات.أظهرت النتائج خلال عمر سبعة ايام أن تأثير المحتوى الكلي الفعال للSO3 (2.647٪، 2.992٪، 3.424٪) التي تتقابل مع الكبريتات الكلية (3.778٪، 3.294٪، 4.528٪) يقلل من المقاومة بنسب (5.26٪، 7.44٪، 12.45 ٪) على التوالي.واحدة من أهم المشاكل التي تواجه صناعة الخرسانة في العراق هي التدهور بسبب هجوم الكبريتات الداخلية، نظرا لانه يقلل من مقاومة الانضغاط ويسبب حدوث تمدد في الخرسانة. وبالتالي،قد يسبب الضرر للمنشاء الخرساني.في الدراسة الحالية تم دراسة تأثيركل من الاملاح الكبريتية الكلية والاملاح الكبريتية الكلية الفعالة على الخرسانة عالية المقاومة. يدرس البحث تأثير محتوى الكبريتات في السمنت والرمل والحصى، وكذلك مقارنة المحتوى الكلي للكبريتات مع المحتوى الكلي للكبريتات الفعالة. وقد تم تقسيم المواد المستخدمة في البحث الى مجموعتين من محتوى ((SO3 في السمنت، وثلاث مجموعات من (SO3) في الرمل، ومجموعتين من (SO3) في الحصى.بينت النتائج أنه يمكن اعتبار المحتوى الكلي للاملاح الكبريتية الفعالة أفضل من المحتوى الكلي من الكبريتات نظرا لانه يعتمد على حجم الحبيبة للمادة المستخدمة.ان المادة ذات أصغر حجم حبيبي تكون من المواد أكثر فعالية في تأثير الكبريتات .وبالتالي، فمن المستحسن أن تتبع المواصفات العراقية لمجموع محتوى الاملاح الكبريتية الكلية الفعالة لأنه يعطي مزيدا من المرونة لاستخدام الرمل والحصى مع المحتوى العالي من الكبريتات.أظهرت النتائج خلال عمر سبعة ايام أن تأثير المحتوى الكلي الفعال للSO3 (2.647٪، 2.992٪، 3.424٪) التي تتقابل مع الكبريتات الكلية (3.778٪، 3.294٪، 4.528٪) يقلل من المقاومة بنسب (5.26٪، 7.44٪، 12.45 ٪) على التوالي.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2016 (1)

2015 (1)