research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Study the expression of Neogene NAIF1 that derived from DNA transposons in colorectal cancer cell lines

Author: Ahmed H Qasim
Journal: Mustansiriya Medical Journal مجلة المستنصرية الطبية ISSN: 20701128 22274081 Year: 2016 Volume: 15 Issue: 3 Pages: 11-15
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Background: The domesticated genes (Neogenes) in humans which arisen from the process of molecular domestication that occurred on DNA transposons may play an important role in the human genetic instability, and have evolved to have endogenous functions other than genomic transposition. One of these Neogene is nuclear apoptosis-inducing factor 1 (NAIF1) which inducing apoptosis in various human cancers. Aim: Study the expression of Neogene NAIF1 in colorectal cancer cell lines. Method: By western blot method we study the protein expression of NAIF1 gene in 12 colorectal cancer cell lines (HCT116, SW48, LOVO, DLD1) that are microsatellite instable MSI and (SW480, SW620, HT29, LS123, COLO205, T84, SW403, SW1463) that are microsatellite stable MSS and in healthy tissue of colon as a control in this study. Results: Protein expression of NAIF1 gene in all these 12 colorectal cancer cell lines with variable degree of expression and was seen strongly expressed in healthy colon tissue. Conclusion: NAIF1 protein expression inversely related with more advanced stage or grade of colorectal cancer in these cell lines (in other words, NAIF1 protein expression increase in colorectal cancer with high degree of differentiation).


Article
The proteomic expression of Neogene nuclear apoptosis-inducing factor 1(NAIF1) in Leukaemia cell lines
التمثيل الجيني لبروتين عامل الموت الخلوي المبرمج (NAIF1) في خلايا سرطان الدم

Author: Ahmed H. Qasim احمد حسين قاسم
Journal: Al-Mustansiriyah Journal for Pharmaceutical Sciences مجلة المستنصرية للعلوم الصيدلانية ISSN: 18150993 Year: 2017 Volume: 17 Issue: 1 Pages: 82-87
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The process of molecular domestication which had been occured in some DNA transposons (2nd class of transposable elements) led to the formation of novel genes, which are called “Neogenes”. These neogenes may play an important role in the human genetic instability, hu-man diseases and cancer. One of these Neogene is nuclear apoptosis-inducing factor 1(NAIF1) which inducing apoptosis in various human cancers. The aim of this work is to study the expression of NAIF1 Neogene in leukaemia cell lines.The protein expression of NAIF1gene has been studied by western blot method in seven leu-kaemia cell lines (HL60, NB4, KG1, KG1a, ML2, THP1 and U937) and in a healthy tissue of blood as a control.The result of this study showed that the protein expression of NAIF1 in leukaemia cell lines were found in variable degree of expression, which was highly expressed in healthy blood tis-sue.From the results of this work, it can be concluded that NAIF1 protein may have a role in inhi-bition of proliferation, migration and invasion of leukaemia by inducing apoptosis, which need further research and confirmation.

ان عملية التدجين الجزيئي التي حدثت في بعض من ترانسبوزونات الحمض النووي والتي أدت الى انتاج جينات جديدة مسماة بالنيوجينات. النيوجينات والتي من الممكن ان تلعب دور مهم في عدم الاستقرار الجيني البشري، الامراض والسرطانات، واحدة من هذه النيوجينات هو NAIF1 (عامل الموت الخلوي المبرمج) والذي يؤدي الى الموت الخلوي المبرمج في عديد من السرطانات البشرية.الهدف من هذه الدراسة هو دراسة التمثيل الجيني للبروتين NAIF1 في خلايا سرطان الدم.تم دراسة التمثيل الجين للبروتين NAIF1 بطريقة "western blot" في سبعة أنواع من خلايا سرطان الدم (KG1a, U937, THP1, ML2, KG1, NB4, HL60) وفي عينة من نسيج الدم المأخوذة من شخص غير مصاب بسرطان الدم في هذه الدراسة.من خلال هذه الدراسة، لقد تم الحصول على تمثيل جيني للبروتين NAIF1 في كل من السبعة أنواع من خلايا سرطان بدرجات متفاوتة من هذا التمثيل الديني والتي ظهرت بمستوى عالي جدا في نسيج الدم الغير مصاب بالسرطان. نستنتج من هذه الدراسة إن البروتين NAIF1 قد يكون له دور في كبت الانتشار والهجرة والغزو السرطاني لسرطان الدم من خلاه دورة في الموت الخلوي المبرمج والتي تحتاج الى المزيد من البحوث والتأكيد على هذا الدور.


Article
Study the Expression of Neogene PGBD3 that Derived from DNA Transposons in Colorectal Cancer Cell Lines
دراسة التمثيل الجيني للنيوجين PGBD3 في الخلايا السرطانية البشرية للقولون والمستقيم

Author: Ahmed H. Qasim أحمد حسين قاسم
Journal: Al-Mustansiriyah Journal for Pharmaceutical Sciences مجلة المستنصرية للعلوم الصيدلانية ISSN: 18150993 Year: 2016 Volume: 16 Issue: 2 Pages: 70-76
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The process of molecular domestication that occurred on DNA transposons and gives what is called neogenes that may play an important role in the human genetic instability. One of these Neogene is piggyBac 3 (PGBD3) which is associated with human Cockayne syndrome and Premature ovarian failure. The aim of this work is to study the expression of Neogene PGBD3 in colorectal cancer cell lines.The protein expression of PGBD3 gene have been studied by western blot method in twelve colorectal cancer cell lines (HCT116, SW48, LOVO, DLD1) which are microsatellite instable MSI, (SW480, SW620, HT29, LS123, COLO205, T84, SW403, SW1463) which are microsatellite stable MSS and in healthy tissue of colon as a control. The result of this study showed that the protein expression of PGBD3 gene in all 12 colorectal cancer cell lines were obtained with variable degree of expression which was not seen in healthy colon tissue. From the results of this work, it can be concluded that PGBD3 may have a role in colorectal cancer either in initiation, promotion or progression which need further research and confirmation.

عملية التدجين الجزيئي التي وقعت في ترانسبوزونات الحامض النووي والتي أنتجت مايسمى بالنيوجينات التي من الممكن أن تلعب دوراً مهماً في عدم الاستقرار الجيني البشري. PGBD3 هو أحد هذه النيوجينات (عائلة من البروتينات) ويرتبط دوره مع متلازمة كوكائيين التي تحصل عند الانسان وفشل المبيض المبكر.الهدف من هذه الدراسة هو دراسة التمثيل الجيني للنيوجين PGBD3 في الخلايا السرطانية البشرية للقولون والمستقيم.تم دراسة التمثيل الجيني للبروتين PGBD3 بطريقة Western blot في إثنى عشر نوعاً من الخلايا السرطانية البشرية للقولون والمستقيم (HCT116, SW48, LOVO, DLD1) والتي تعتبر غير مستقرة جينيا على مستوى نيوكيلوتيدات الحامض و(SW480, SW620, HT29, LS123, COLO205, T84, SW403, SW1463) والتي تعتبر مستقرة جينيا على مستوى نيوكيلوتيدات الحامض النووي وفي عينة من نسيج القولون المأخوذ من شخص غير مصاب بسرطان القولون في هذه الدراسة.من خلال هذه الدراسة لقد تم الحصول على تمثيل جيني للبروتين PGBD3 في كل من الاثنى عشر نوعاً من الخلايا السرطانية للقولون والمستقيم بدرجات متفاوتة من هذا التمثيل الجيني مع ظهور عدة أسوية في هذة الخلايا السرطانية والتي لم تظهر في نسيج القولون الغير مصاب بالسرطان.نستنتج من هذه الدراسة أن البروتين PGBD3 قد يكون له دور في سرطان القولون وسرطان المستقيم أما في الشروع، الترويج أو في تطور وتقدم (تفاقم) السرطان والتي تحتاج الى المزيد من البحوث والتاكيد على هذا الدور


Article
Study the expression of PGBD3 Neogene, which derived from DNA transposons in Leukaemia cell lines
في خلايا سرطان الدم PGBD3دراسة التمثيل الجيني للبروتين

Author: Ahmed H. Qasim احمد حسين قاسم
Journal: AL-yarmouk Journall مجلة كلية اليرموك الجامعة ISSN: 20752954 Year: 2017 Volume: 9 Issue: 9 Pages: 151-157
Publisher: College Yarmouk University كلية اليرموك الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The process of molecular domestication that occurs in some DNA transposons which leads to the production of genes called neogenes. These neogenes may play an important role in the human genetic instability. One of these Neogene is piggyBac 3 (PGBD3), which is associated with human Cockayne syndrome and premature ovarian failure.Aim: To study the expression of PGBD3 Neogene in leukaemia cell lines.Method: By western blot method we study the protein expression of PGBD3 gene in seven leukaemia cell lines (HL60, NB4, KG1, KG1a, ML2, THP1 and U937) and in healthy tissue of blood (blood sample taken from healthy person) as a control in this study.Results: We obtained a protein expression of PGBD3 gene in all seven leukaemia cell lines with variable degree of expression which was not seen in healthy blood tissue. Conclusion: PGBD3 gene may have a role in blood cancer either in initiation, promotion or progression, which needs further research and confirmation.

ان عملية التدجين الجزيئي التي حدثت في بعض من ترانسبوزونات الحامض النووي والتي ادت الى انتاج جينات جديدة مسماة بالنيوجينات. النيوجينات والتي من الممكن أن تلعب دورا مهما في عدم الاستقرار الجيني البشري. واحدة من هذه النيوجينات هو PGBD3 والذي يؤدي دوره مرتبط بمتلازمة كوكايين التي تحصل عند الانسان وفشل المبيض المبكر.الهدف من هذه الدراسة هو دراسة التمثيل الجيني للبروتين PGBD3 في خلايا سرطان الدم.تم دراسة التمثيل الجيني للبروتين PGBD3 بطريقة "western blot" في سبعة انواع من خلايا سرطان الدم KG1a ML2 THP1 U937), ,KG1 , NB4 ,HL60) وفي عينة من نسيج الدم الماخوذة من شخص غير مصاب بسرطان الدم في هده الدراسة.من خلال هذه الدراسة لقد تم الحصول على تمثيل جيني للبروتين PGBD3 في كل من السبعة انواع من خلايا سرطان الدم بدرجات متفاوتة من هذا التمثيل الجيني والتي لم تظهر في نسيج الدم الغير مصاب بالسرطان.نستنتج من هذه الدراسة إن البروتين PGBD3 قد يكون له دور في سرطان الدم اما في الشروع, الترويج او في تطور وتقدم (تفاقم) السرطان والتي تحتاج إلى المزيد من البحوث والتأكيد على هدا الدور.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2017 (2)

2016 (2)