research centers


Search results: Found 77

Listing 1 - 10 of 77 << page
of 8
>>
Sort by

Article
Collective phobia and irony of fate : a study in the phobia of narrative character in " the sons of Jewish woman " for Tahseen Karmiani as a case in stu
الفوبيا الجمعية وسخرية الأقدار دراسة في رهاب الشخصية الروائية(أولاد اليهودية ) لتحسين كرمياني أنموذجا

Author: م.د. سالم نجم عبد الله
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2012 Volume: 11 Issue: 4 Pages: 239-262
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The current study involves a psychological point of view for narrative characters , to reveal their inner circles given their backgrounds at their raise. Such backgrounds affected defining aggressive bahaviour against the other. How collective memory affects directing their behaviours and clinging with old stories that is formed in a legendary way. The characters subject completely to them and becomes a prisoner of its powers after being molded in religious and social frames. The study also deals with the struggle of three main characters. Each of which is a contrastive axis. Each represents three authorities: suppressive, religious and humanitarian. These authorities appear to be strong and hold, but soon they get weak and vanish because of the deeply rooted phobia inside and end in becoming a jelly fish with tragic end. It is to be mentioned that our study is based on psychological approach. It mustn't be understood as an approach that joins the character of the writer and his book. More likely , we compared psychological explanation with the behavior of narrative characters (cartoonist ) in Bart's expression . Never the less, we state that this narrative behavior is just an echo of human behavior This means that applying the course depends on analyzing the literarily text itself away from the humanitarian character of its creator. It is a clinical treatment for nervous characters

تنطوي هذه الدراسة على رؤية نفسية للشخصيات الروائية والكشف عن كوامنها الداخلية في ظل مرجعياتها التي نشأت عليها وكان لها الدور المؤثر في تحديد سلوكها العدواني تجاه الآخر ومدى تأثير الذاكرة الجمعية في توجيه تصرفاتها وتعلقها بالحكايات القديمة التي تأخذ تشكيلا أسطوريا بحيث تخضع لها كليا وتصبح أسيرة لسلطتها بعد أن تتشكل بقوالب دينية وأعراف اجتماعية، كما تعالج هذه الدراسة صراع ثلاث شخصيات رئيسة تشكل كل واحدة منها محوراً مضاداً للآخر ممثلة بثلاث سلطات هي السلطة القمعية، والسلطة الدينية ثم السلطة الإنسانية ،هذه السلطات تبدو قوية ومتماسكة لكنها سرعان ما تتلاشى وتضعف بفعل الفوبيا المترسخة في داخلها وتصبح شخصيات هلامية تنتهي نهاية مأساوية.وننوّه إلى أن دراستنا هذه قائمة على المنهج النفسي ،على أن لا يفهم منها أن مسار البحث يربط بين شخصية الكاتب وعمله ،بل أننا قاربنا التفسير النفسي من سلوك الشخصيات الروائية (الكارتونية) _على حد تعبير (بارت) – مع إقرارنا بأن هذا (السلوك الروائي) ما هو إلا صدى عن السلوك الإنساني ،وهذا يعني أن تطبيق المنهج سيقوم على تحليل العمل الأدبي نفسه بعيداً عن شخصية المبدع الإنسانية ،فهي معالجة إكلينيكية لشخصيات عُصابية.


Article
Abstamologia narrative
إبستمولوجيا السرد

Author: Abdullah Hassan Jamil عبد الله حسن جميل
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2012 Issue: 13 Pages: 2-25
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Operate arts all including art of the novel on armaments mechanisms technological reflect vital worlds art within the literary text, and these novels (Miramar) Naguib Mahfouz, which involves carrying the narrative on many references epistemological that enrich details incubator narrative of the novel and make it a high degree of autonomy thatthis issue beyond the limits of play on words to link the spiritual receiver (), literature has format is moving to see () so that they can - any novel - cohesion and draw attention to the substance of the issues that dominate the mind of the creator, which yields thus luring the receiver to the text areaand mixing with him.Meant by (Abstamologia): ((science research that has been our acquisition)) () are accordingly we can prepare science theory and knowledge, or the philosophy of science, any study of the principles of science and hypotheses critical study, lead to highlight origin logical, and value objectivity, which in English is synonymous with the term (theory of knowledge).

تشتغل الفنون جميعاً ومن بينها فن الرواية على التسلح بآليات تقانية تعكس حيوية العوالم الفنية داخل النص الأدبي ، ومن هذه الروايات ( ميرامار ) لنجيب محفوظ التي ينطوي متنها السردي على العديد من الإشارات الإبستمولوجية التي تثري تفاصيل الحاضنة السردية للرواية وتجعلها على درجة عالية من الاستقلالية على أنّ هذه المسألة تتعدّى حدود اللعب على الكلام إلى الارتباط الروحي بالمتلقي( ) ، فالأدب هو الشكل المتحرك للمعرفة ( ) على النحو الذي يمكّنها – أي الرواية – من التماسك ولفت الانتباه إلى جوهر القضايا التي تسيطر على ذهن المبدع , مما يحقق بالتالي استدراج المتلقي إلى مساحة النص والامتزاج معه .المقصود بـ ( الإبستمولوجيا ) : (( البحث في العلوم التي تم لنا اكتسابها))( ) فهي وفق ذلك نستطيع يمكن تعد نظرية العلوم والمعرفة ، أو فلسفة العلوم ، أي دراسة مبادئ العلوم وفرضياتها دراسة نقدية ، تؤدي إلى إبراز أصلها المنطقي ، وقيمتها الموضوعية ، وهي في الانجليزية مرادفة لمصطلح ( نظرية المعرفة ) .


Article
Poetic and Narrative Borderline of Limitation and Mergence
الشعري والسردي (حدود التمفصل والتمازج)

Author: Khaleel Shairazad Ali خليل شيرزاد علي
Journal: AL-AMEED JOURNAL مجلة العميد ISSN: 22270345 23119152 Year: 2013 Volume: 2 Issue: 3 Pages: 223-242
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

The research paper endeavours to answer the question: Does the literary text have speeches concerned with prosody and other speeches with narratology? So it is to trace the definition of poetry, intonation, rhyme, imagination, the opinions and the various notes of the old Arab poetry critics. The Arab domain of criticism has prolific viewpoints of scientific touches. The present paper takes seizure of the efforts of the contemporary in such a trend. The paper concludes that the literary text is a unique world and averts being divided and there is no evidence certifying such a division or leading it into legitimacy; "it is not for the distant evaluation between prose and poetry convenient in light of a precise philosophical viewpoint". It is only for sheer textual necessities, it means the lesson and classification, the more a text appears as two words, the more it comes to merge, then its function becomes of two targets, once one endeavours to separate them, a text tends not to be called as so.

هذا البحث في مجمله يحاول الاجابة عن السؤال الآتي: هل يتوفر في النص الأدبي مقولات تخص بـ (عالم الشعر ) وأخرى تختص بـ ( عالم السرد) والأمر على هذا النحو يقتضي المرور بتعريف القول الشعري، والمحاكاة، ،والوزن، والتخييل، وبوقوف على تصورات النقاد العرب القدامى وملاحظاتهم المتعددة، حول فن الشعر، وقد حفل الفكر النقدي العربي بنتاج خصب وآراء ثرة لها قيمتها العلمية الفاعلة وعلى هذا النحو سار البحث على جهد المعنيين في هذا التوجه، ثم انتهى البحث الى ان النص الأدبي عالم متفرد خاص، يأبى ان يرضخ لاية قسمة صناعية قسرية، ولم يثبت لدينا ما يقوم دليلاً فنياً على ما يبيح مثل هذا التقسيم، او ما يسوغه و (ليس التقييم الشاسع بين الشعر والنثر مقبولا من وجهة نظر فلسفية دقيقة) اللهم إلا لدواع منهجية صرفة، بقصد الدرس والتصنيف، فبالقدر الذي يبدو هذا النص عالمين ِ منفصلين، يعود ليلتحم في كل ٍواحد، ليكون عملة ذات وجهين، إذا حاولت أن تفصم عراها، لم تعد صالحة وملائمة لأنْ تنطبق عليها هذه التسمية.


Article
Inferred JustificationIn the Shade of Narrative Discourse:My Year in Iraq

Author: Haider Ghazi Jassim AL-Jaberi AL.Musawi
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 8( خاص بالمؤتمر) Pages: 338-361
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

So marked is that the Iraq war spews adrenaline into fiction in particular and literature in heart , the inferred justification surges into effect as a conduit to cognitive dissonance that purports inferring an evidence or justification to buttress a respondent's ideas, exclusively, it is a way of motivated reasoning to cope with cognitive dissonance . In brief, motivated justification depends mainly upon the idea itself ,here, reasoning is to reach consensus; inferred justification is to delve into reasons and strategies that help maintain one's idea or belief at all costs in assuming an evidence to salvage the meant idea. In time, it creeps through the defense mechanism and here man endeavours to cope with reality to press his "self-image " and such a response termed as " ego defense mechanism "


Article
Pragmastylistics: The Integration of Pragmatics and Stylistics

Authors: Prof. Dr. Fareed Hameed Al-Hindawi --- Lecturer: Nesaem Mehdi Al-Aadili
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2018 Volume: 24 Issue: 101 / انساني Pages: 113-132
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The goal of this paper is to give an account of the relationship between pragmatics and stylistics which has led to the birth of pragmastylistics or pragmatic stylistics wherein various pragmatic theories are exploited in interpreting literary discourse. Among these theories are the speech act theory, the cooperative principle and conversational implicature theory, in addition to politeness theory. Hence, to form a vivid picture about this newly born field of study, it seems necessary to account for the narrative structure and the corresponding method of analysis.


Article
The irony in the narrative construction: the tale Abbasid model
المفارقة في البناء السّردي :الحكاية العبّاسية أنموذجاً

Author: Mohammed Wanan Jassim محمّد ونّان جاسم
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2013 Issue: 9 Pages: 180-212
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Irony is one of the elements of narrative structure in the Abbassid storie. It has an aesthetic significance especially on the level of language. Irony is present in these stories on the levels of type, style, and procedure. It was the most prominent feature of the language of narration. Irony manifests itself in witty dialogues, double meaning, and misunderstanding. It also rises from the changes in meaning of expressions in the process of textual and formal inscription. Irony is also sharpened by such linguistic styles of introgation, addressing, request.

المستخلصتعد المفارقة احد عناصر البناء السّردي للحكاية العبَّاسية ذات الحضور الجمالي ، ولاسيّما في لغة الحكاية التي كانتْ ذا تأَثَرٍ كَبِيْرٍ في خَلْقِ المُفَارَقَةِ، وأنَّها حضرت في النوع والأسلوب والإجراء، وكانت(الأبيجراما) الشَّكلَ السَّرديَّ البارزَ في مفارقات اللغة، فضلاً عن البدهية وحسن الجواب والقول بالموجب والمعاكسة وسوء الفهم لمعنى النص الكامل، وتغيير دلالات الألفاظ والتراكيب والنصوص تبعاً لتغيير دلالة اللفظة المتاتية من التصحيف النصي أو الشكلي، وكان لأساليب اللغة في الاستفهام والنداء والطلب ، فضلاً عن بعض الأدوات النحوية مكانةٌ ذات فاعلية في خلق المفارقة.


Article
جماليات السرد الادائي للممثل في العرض المسرحي العراقي

Authors: عباس محمد ابراهيم --- وليد مانع دغر
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 5 Pages: 417-437
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The subject of the narratives was opened in various fields, and after taking a wide and varied work in all literary genres. Studies and research were studied in other fields that might appear to be adjacent or Mahaiser. The performance of the representative in the Iraqi play] includes four chapters, as the first chapter came in the methodological framework, including the problem of research focused on the question [what is the narrative and how is the narrative performance of the representative? The research also included the importance of the research and its need as the narrative overlap and alliance with the performing arts, Combine the chapter of the research objective into a definition P aesthetics performative narrative of a representative in the Iraqi theater, has been in research alone determines the spatial Babylon, and the time limit [2019] study the aesthetics of united subject performative narrative of a representative in the Iraqi theater, and concluded chapter identifying procedural terms and definitions. The second chapter, the theoretical framework, included one subject [aesthetics of the performance narrative of the representative] and concluded the chapter of previous studies and indicators that resulted from the theoretical framework, and the most important:1-Physical narration refers to the physical senses of the individual and then goes to the spaces of the soul.2-for the narrative aesthetics provided by the physical performance of the representative or verbal references social psychological. The third chapter deals with the research procedures, including the research society which includes [10] Iraqi theater performances, according to the temporal limit, and the same research included the same one, the play "Imagine the Lost Word" by Alireza. It also included the research methodology and its content and then the sample analysis. The fourth and final chapter contains the results, including:1-approaching the narrative of the performance of reality indicates that the aesthetics of the recipient and distinctive to communicate.2-The body stops narration because of external pressures prevent him and restrict his movement.3-The more the narrative performance of the representative closer to the reality whenever he has a very distinctive aesthetics.Then came the conclusions and the most important:1-the existence of narrative and aesthetic performances in all arts and literature without exception.2-narration is determined by the existence of the narrator and what can result from the performance of aesthetics of the highest reality. Recommendations and proposals The research concludes with my list of sources and a summary of the research in English.

انفتح موضوع السرد في ميادين شتى, وبعد أن أخذ شغلاً واسعاً ومتفرعاً ومتشعباً في الأجناس الأدبية كافة, وأخذت الدراسات والبحوث تدرس السرد في ميادين اخرى قد تبدو مجاورةً أو محايدة, وقد اخذ هذا البحث موضوع السرد, وعلى هذا وفق هذا الاساس جاء موضوع (جماليات السرد الادائي للممثل في العرض المسرحي العراقي) يضم أربعة فصول, اذ جاء الفصل الاول بالاطار المنهجي متضمناً مشكلة البحث المتركزة على التساؤل (ما هو السرد؟ وكيف يتم الاداء السردي للممثل؟ كما ضم البحث اهمية البحث والحاجة اليه بوصفه ان السرد تداخل وتحالف مع الفنون الادائية, كما ضم الفصل هدف البحث في تعرف جماليات السرد الادائي للممثل في العرض المسرحي العراقي, وقد تم تحدد البحث في حده المكاني بابل, ولحد الزمني (2019) وحد الموضوع دراسة جماليات السرد الادائي للممثل في العرض المسرحي العراقي, واختتم الفصل بتحديد المصطلحات والتعريفات الاجرائية.اما الفصل الثاني, الاطار النظري, فقد اشتمل على مبحث واحد (السرد الادائي في المعروض المسرحية العالمية) واختتم الفصل بالدراسات السابقة والمؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري, وكان من اهمها:1- يشير السرد الجسدي حواس الفرد ماديا ثم يذهب بها الى فضاءات الروح.2-للجماليات السردية المقدمة بواسطة الاداء الجسدي للممثل او اللفظي مرجعيات اجتماعية نفسية.وعُنيّ الفصل الثالث بإجراءات البحث, متضمناً مجتمع البحث الذي يضم عشرة عروض مسرحية عراقية وحسب الحد الزماني, كما ضم عينه البحث الذي شمل عينه واحدة وهي مسرحية (تخيل الكلمة المفقودة) للمخرج علي رضا, كما شمل منهج البحث وادته ومن ثم تحليل العينة.اما الفصل الرابع والاخير فقد احتوى على النتائج وكان من بينها:1-اقتراب السرد الأدائي من الواقع يشير الى حصول جماليات مثيرة للمتلقي ومميزه للتواصل.2-يتوقف الجسد عن السرد بسبب ضغوطات خارجية تمنعه وتقيد حركته.3-كلما كان الاداء السردي للممثل قريباً من الواقع كلما كان يمتلك جماليات مميزة جداً.وبعدها جاءت الاستنتاجات وكان من اهمها:1- وجود السرد واداءاته الجمالية في كل الفنون والآداب دون استثناء.2-السرد يتحدد بوجود السارد له وما يمكن أن ينتج عن اداءاته من جماليات تسمو بالواقع الاجتماعي. ثم التوصيات والمقترحات واختتم البحث بقائمة المصادر.


Article
الخـطاب الســردي في اعمال النحـات ســهيل الهنـداوي (ملحمة جلجامش إنموذجاً)

Author: عبد الكريم شاكر نعمة
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 2 Pages: 1023-1054
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research deals (narrative discourse in sculptures Suhail al-Hindawi) study of human relationships with thought Almeciologi, and legends is the beginning of philosophical thought and metaphysical universe and the presence of the other and the world, are an expression of symbolic about the relationship between the creature creator is the epic of Gilgamesh, the oldest types of literature epic which embodied in the ancient Mesopotamian art admirable formats seals, senior carving and become rich references that inspire artists. Where the search contains four chapters, the first chapter included the problem of research and its importance and the need for him, the problem has been identified current research following questioning. What are the mechanics of narrative discourse in sculptures (Suhail al-Hindawi), which simulates the Epic of Gilgamesh The aim of the research was known narrative discourse in sculptures Suhail al-Hindawi (Epic of Gilgamesh a model) has been confined to the limits of current research on the panels closed epic. The second chapter contains the theoretical framework and previous studies have included a theoretical framework on the first two sections included narrative discourse concept, elements and species and the second section contains the narrative in contemporary Iraqi sculpture, while the third section employed in the artist Suhail al-Hindawi experience. The third chapter included the search procedures, which were represented community search and appointed by the search tool and approach and analysis of the research sample four samples from fourteen sample of their number, while the fourth quarter was accompanied by the findings and conclusions, and the most important findings of a researcher:- Shaped narrative discourse in the products of the Sculptor Suhail al-Hindawi of data mythological epic of Gilgamesh, according to the obsession Find formulations aesthetic unfamiliar.- Involving Achtgalat narrative discourse in the research sample models on the effectiveness of the impact the narrative of events, and depending on the nature of the given semantic elements of the narrative, functioning in the visual compositionThe researcher found to a number of conclusions, including:- Body structure works (human, animal and composite) to achieve optical osmosis in the context of structural drafting the scenic narrative discourse and this is what is reflected in the forms executed in Tyre panels EpicOne of the main proposals suggested by the researcher that:- Aesthetic structure of the narrative speech at the Freedom Monument sculptor Jawad Salim

تناول البحث الحالي (الخطاب السردي في منحوتات سهيل الهنداوي) دراسة العلاقات الانسانية بالفكر الميثيولوجي ، والأساطير تعد بداية التفكير الفلسفي والميتافيزيقي بالكون والوجود والعالم الآخر ، وهي تعبيرٌ رمزيٌّ عن علاقة المخلوق بالخالق وتعد ملحمة جلجامش اقدم انواع الادب الملحمي والتي جسدت في الفن الرافديني القديم بأروع الاشكال من اختام او نحت بارز واصبحت من المرجعيات الغنية التي تلهم الفنانين. حيث احتوى البحث على اربعة فصول, تضمن الفصل الاول مشكلة البحث واهميته والحاجة اليه, فتحددت مشكلة البحث الحالي بالتساؤل التالي . ما اليات الخطاب السردي في منحوتات (سهيل الهنداوي) والتي تحاكي ملحمة جلجامش اما هدف البحث فكان تعرف الخطاب السردي في منحوتات سهيل الهنداوي( ملحمة جلجامش انموذجا ) وقد اقتصر حدود البحث الحالي على الالواح المنجزة للملحمة. اما الفصل الثاني فقد احتوى على الاطار النظري والدراسات السابقة وقد شمل الاطار النظري على مبحثين شمل الاول الخطاب السردي المفهوم والعناصر والانواع واحتوى المبحث الثاني على السرد في النحت العراقي المعاصر , اما المبحث الثالث فقد وظف في تجربة الفنان سهيل الهنداوي . اما الفصل الثالث فقد اشتمل على اجراءات البحث والتي تمثلت بمجتمع البحث وعينته واداة البحث ومنهجه وتحليل عينة البحث البالغ عددها اربع عينات من اربع عشرة عينة , بينما اكتنف الفصل الرابع على النتائج والاستنتاجات ومن اهم النتائج التي توصل لها الباحث : -يتشكل الخطاب السردي في نتاجات النحات سهيل الهنداوي من معطيات اسطورية لملحمة جلجامش, ووفقا لهاجس البحث عن صياغات جمالية غير مالوفة .-تنطوي اشتغالات الخطاب السردي في نماذج عينة البحث على فاعلية الاثر السردي للاحداث وبحسب طبيعة المعطى الدلالي لعناصر السرد واشتغالها في التشكيل البصري و توصل الباحث الى جملة من الاستنتاجات ومنها :-تعمل بنية الجسد( الانساني والحيواني والمركب ) على تحقيق تنافذ بصري في سياق الصياغة البنائية لمشهدية الخطاب السردي وهذا ما يتجلى في الاشكال المنفذة في صور الالواح الملحميةومن اهم المقترحات التي اقترحها الباحث :-البنية الجمالية للخطاب السردي في نصب الحرية للنحات جواد سليم


Article
Analyzing the story of Prophet Yusuf on the basis of narratology theories
تحليل قصة يوسف() علي أساس نظريات علم الرواية(السرديات)

Authors: Waly Allah Hasome ولي¬ الله حسومي --- Zahra Karam Br زهرا کرم¬بور --- Alireza Haidari Nasb علیرضا حیدري نسب --- Mahernaz Kali مهرناز گلی
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2019 Volume: ج2 Issue: 41 Pages: 181-212
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of Qur'an in narrating the stories of ancient people is to train followers and to focus their attention on the source of creation, hereafter, refinement of soul and perfection. Thus, narration of ancient stories performs an educational function. At any appropriate circumstance, Qur'an pursues this ultimate cause and delivers beneficent notifications to the followers. Within the framework of narratology theories and following a descriptive-analytical method, this article aims to analyze the story of Prophet Yusuf at two levels of narration and discourse. At the narration level, Toolan and Martin’s theories are employed to investigate the chain of integrated events, the way the crisis forms, and the process of crisis resolution, and Greimas’s model is utilized to explore the role of characters in the development of the story and their relationships with the narrative context. At the discourse level, Roger Fowler’s ‘narrative perspective’ is drawn on to explore the position of God as the narrator, the narrator's relationship with and attitude toward the characters and their impact on the narration process.

إنّ هدف القرآن الكريم من نقل قصص الماضين هو تدريب وتنشئة الأفكار، وجلب انتباه العباد إلي المبدأ و المعاد، وتهذيب النفوس والوصول إلي كمالها. كما أنه يتطرّق إلي جوانب التعليم والتربية أكثر من غيرهما، بحيث تابع القرآن في كلّ مجال ومناسبة هذا الهدف السامي وقدّم إشعارات مفيدة للآخرين. يسعي هذا المقال ضمن الطريقة الوصفية التحليلية، إلي دراسة قصة يوسف() كرواية في مستويين: القصّة والكلام (الخطاب والحوار). وذلك كلّه طبقاً لنظريات علم الرواية (السرديات). سندرس الأحداث المتلاحقة المتكاملة وكيفية تشكل الأزمة وعملية الانتقال من الأزمة في مستوي القصّة مبتنياً علي نظريات. سنأخذ دور الشخصيات في تسيير القصّة وعلاقتها مع الخلفية القصصية، بعين الاعتبار وفقاً لنموذج "غريماس"، و في مستوي الكلام أو الخطاب سندرس ونقيم طبقاً لـ"الرؤية الروائية " لروجر فالير. محل الله تعالي كراوي للقصّة، ونوع العلاقة و وجهة نظر الراوي تجاه الشخصيات وتأثيرها علي عملية الرواية (السرد


Article
Egypt as a Narrative Space in the Holy Quraan Joseph and Moses (peace be upon them) stories as Samples
مصر فضاءً قصصياً في القرآن الكريم قصتا يوسف وموسى (عليهما السلام) أنموذجين

Author: يوسف سليمان الطحان
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2012 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 317-338
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Egypt is considered a narrative space which joins two samples of the Quranic story, namely Joseph and Moses stories. The events of these stories happen within this space. For this reason, this research studies this aspect through analyzing the texts specified for space components (time, place, and vison) and exploring beauty and artisitic dimensions in addition to the evidences derived out of which.The research is formed out of an introduction and three sections. The introduction includes a specification of narrative space concept and the first section studies time in relation to its order whether by going backward or forward, and speeding up time by means of summarization, omittion, or inclusion. The second section deals with place, in relation to the geography of public, special, natural, and artificial place as well as its composition as being friendly, hostile, historical/instant. As for the third section, its tackles the study of vision in relation to vision at the level of time by way of natural time (psychological time), and vision at level of place by way of comprehensive and scenery vision .

تعد (مصر) الفضاء القصصي الذي يجمع أنموذجين من نماذج القصة القرآنية هما قصتا يوسف وموسى ، إذ تجري أحداثهما ضمن هذا الفضاء، لذا جاء هذا البحث ليدرس ذلك من خلال تحليل النصوص الخاصة بمكونات الفضاء (الزمن، والمكان، والرؤية)، والكشف عن الأبعاد الفنية والجمالية والدلالات المستنبطة عنها.قام البحث على مدخل وثلاثة مباحث، تضمن المدخل تحديد مفهوم الفضاء القصصي، وجاء المبحث الأول لدراسة (الزمن) من حيث ترتيبه بالإسترجاع والإستباق، وتسريعه بالموجز أو الخلاصة وبالحذف أو الاضمار، في حين خص المبحث الثاني بدراسة (المكان) من حيث جغرافيته بالمكان العام/ المكان الخاص وبالمكان الطبيعي/ المكان الصناعي، ومن حيث تركيبه بالمكان الأليف/ المكان المعادي، والمكان التاريخي/ المكان الآني، أما المبحث الثالث فتضمن دراسة (الرؤية) من حيث الرؤية على مستوى الزمن عن طريق الزمن الطبيعي والزمن النفسي، والرؤية على مستوى المكان عن طريق الرؤية الشمولية والرؤية المشهدية.

Keywords

Egypt --- as --- a --- Narrative --- Space --- مصر --- فضاءً --- قصصياً

Listing 1 - 10 of 77 << page
of 8
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (77)


Language

Arabic (57)

English (13)

Arabic and English (5)


Year
From To Submit

2019 (10)

2018 (16)

2017 (6)

2016 (7)

2015 (8)

More...