research centers


Search results: Found 137

Listing 1 - 10 of 137 << page
of 14
>>
Sort by

Article
The Pragmatic Nature of Manipulation
The Pragmatic Nature of Manipulation

Authors: Fareed H. H. Al-Hindawi فريد حميد الهنداوي --- Salwa Ibrahim Kamil2 سلوى ابراهيم
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2017 Volume: ج2 Issue: 33 Pages: 9-54
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Broadly defined, manipulation is a kind of covert behavior or a means, whether linguistic or non- linguistic, used by manipulators in certain communicative encounters to achieve their goals, desires, and interests regardless of the perceptual, cognitive , and emotional feelings of their interlocutors. In this regard, they utilize myriad devices, especially those dishonest ones, like cunning, lying, making tricks, deceiving, and the like. To be successful in doing so, manipulators should have a cognition which enables them to pursue their own interests through making use of some aspects of human cognition, notably reasoning, checking for likeliness, and emotions. As such, manipulators play on their targets’ weaknesses to influence their motivation, beliefs, emotions, and reaction. For some scholars, manipulation is a psychologicalissuebecause it can be considered as a kind of human behavior or cognition. For others, it falls within the region of cognitive pragmatics since it is basically based on the use of cognition in relation to context. In this study, as far as language use is concerned, it is argued that manipulation is more pragmatic than psychological in nature. Besides, it is characterized by pragmatic features other than the cognitive ones. Hence, it is felt, here, that there is a need to reveal those pragmatic aspects to locate its treatment in its right place. This is done by means of identifying the relationship between manipulation and various pragmatic theories and issues.

التلاعب بمعناه الواسع يشير الى نوع من السلوك المبطن او وسيلة لغوية أو غير لغوية يلجأ اليه أو اليها المتلاعبون في مواجهات تواصليةلبلوغ اهدافهم ورغباتهم ومصالحهم بغض النظر عن المشاعر العاطفية والذهنية والادراكية لمن يخاطبونهم.وهم بهذا النطاق يستخدمون تنوعا من الوسائل وخاصة غير النزيهة منها مثل المكر والكذب والتحايل والخداع وما شابه.ولكي ينجحوا في ذلك فعلى المتلاعبين ان يمتلكوا ذهنية تمكنهم من ملاحقة تحقيق مصالحهم الخاصة من خلال الانتفاع من بعض مظاهر الذهنية البشرية وبشكل ملحوظ من اعطاء الحجج والتحقق من الارجحية ومن العواطف.وعلى هذا المنوال يلعب المتلاعبون على نقاط ضعف اهدافهم للتأثير على دوافعهم وارائهم وعواطفهم وردود افعالهم.أما أكاديميا فان التلاعب لبعض المتخصصين مسألة نفسية كونه نوعا من االذهنية البشرية او السلوك البشري.وأما للبعض الاخر فان التلاعب يقع ضمن نطاق التداولية العقلية لأنه بصورة اساسية يستند على استعمال الذهن حسب علاقته بالسياق.وأما للدراسة الحالية وقدر تعلق الأمر باستعمال اللغة فالتلاعب قضية تداولية اكثر منها نفسية.أضافة الى ما تؤمن به هذه الدراسة من ان التلاعب يتصف بصفات تداولية اخرى فضلا عن الخصائص التداولية الذهنية. ومن هنا يأتي الشعور بالحاجة الى كشف هذه الخصائص لوضع التعامل مع التلاعب في مكانه الصحيح وهذا يتحقق من خلال تحديد العلاقة بين التلاعب والقضايا والنظريات التداولية العديدة والمتنوعة


Article
Status of Aquatic Macrophytes in Saffia Nature Reserve, South of Huwaiza Marsh, Iraq
حالة النباتات المائية في محمية الصافية الطبيعية جنوب هور الحويزة في العراق

Loading...
Loading...
Abstract

Aquatic macrophyte species in the Saffia Nature Reserve (SNR) were studied between December 2008 and November 2009 to find out the status of the communities, and also establish a database. Monthly samples were taken for quantitative and qualitative analysis. A total of 33 plant species were recorded twelve (belonging to nine families) were hydrophytes. Phragmites australis appeared as the most dominant community in all the Reserve whereas Typha domingensis and Schoenoplectus litoralis were only found in certain areas as small patches. Variations in the species components and a decrease in vegetation cover (as percentage) were observed. During the last three months(September, October and November) of the study most hydrophytes (except for two species P. australis and T. domingensis) disappeared, instead salt tolerant species like Tamarix ramosissima became dominant as the SNR suffered from desertification due to reduce water inflows from the rivers Tigris and Al-Kargha. Recently, the situation has worsen due to the closing of a crucial stream from Iran into the Reserve. The disappearance of many important aquatic native species of Southern Iraq in the SNR is ongoing with enormous negative effects for biodiversity as a whole.

درست النباتات المائية في محمية الصافية الطبيعية للمدة بين شهر كانون الأول 2008 إلى شهر تشرين الثاني 2009 لمعرفة حالة المجتمعات النباتية فيها ووضع قاعدة بيانات لها. أخذت عينات شهرية لتحليلها نوعيا وكميا،اذ تم تسجيل 33 نوعا نباتيا منها 12 نوع تعود الى النباتات المائية . كان مجتمع نبات القصبPhragmites australis سائدا في المحمية بينما تواجد نباتي البردي Typha domingensis والجولان Scheonoplectus litoralis في مساحات صغيرة فقط.تم ملاحظة تغايرات في تركيب الانواع وانخفاضا في النسب المئوية للتغطية النباتية وخلال الاشهر الثلاث الاخيرة من الدراسة(ايلول ،تشرين الاول ،تشرين الثاني)اختفت النباتات المائية في المحمية ماعدا نباتي القصب والبردي واصبحت النباتات الملحية كنبات الاثل Tamarix ramosissima سائدة في المحمية . تعاني محمية الصافية من التصحر الذي يعود الى قلة في كميات المياه الداخلة اليه من نهري دجلة والكرخة وقد اصبح الوضع حاليا اسوأ ويعود ذلك الى اغلاق الجدول المغذي للمحمية من الجانب الايراني. ان اختفاء الكثير من انواع النباتات المائية المتوطنة في جنوب العراق في المحمية اشارة سلبية على التأثيرات العديدة على التنوع الاحيائي.


Article
The philosophical nature of Discarts
الفلسفة الطبيعية عند ديكارت

Author: Ziyad Kamal Mustafa زياد كمال مصطفى
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2012 Issue: 64 Pages: 317-350
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Discards natural philosophy is esscntial in his general philosophy as it occurs between metaphysics and the applied branches of physics represented by medicine, mechanics and ethics, and the rest of sciences this means that Disc art considers nature having general intellectual origins and at the same time it has logical, mathematical-geometrical extents. Thus exploring natural philosophy is regarded as failed including Discard s doctrine accord itself .The physical existence is the origin of metaphysics , and it is based on the continuous creation theory .The physical research demands an intellectual method to achieve the idea of supremacy over nature because nature is not essential images neither is it " Aristotelian qualities", but it is a ( quantity ) that can be measured and calculated , so there is no way to explain the natural phenomena and the changes that occur except through three laws : The ( incompetence of matter, reserving motion and the direct motion ) , This is the new worlds hypothesis .


Article
Discourse of Violence in Andalusian poetry from Ta'ifas Age untill fall of Grenade Nature Description As an Example
خطاب العنف في الشعر الأندلسي من عصر الطوائف حتّى سقوط غرناطة وصف الطبيعة أُنموذجاً

Author: Mohammed Abdul Ameer Jasim Al-UbaidY محمّد عبد الأمير جاسم العبيدي
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2016 Issue: 72 Pages: 1-31
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

This research titled "Discourse of Violence in Andalusian poetry from Ta'ifas Age until fall of Grenade, Nature Description As an Example" . It is introduced a reading to the Nature's description in Andalusian poetry, which involve a violence .It consists of three headings, The first heading deals with description of watery such as rivers, seas, creeks, and all other universe features like lighting and rain. The second heading studied the description of the flowery. While The third headings dealt with the night and day, and the consecutive phenomena .The study ended with some results, which the description of nature doesn't includes only beauty but also some ascendancy and dramatic scenes. It revels also the strong relationship between description of the night and day and violence i.e. the relationship between time and violence.

جاء البحث بعنوان ( خطاب العنف في الشعر الأندلسي من عصر الطوائف حتى سقوط غرناطة، وصف الطبيعة أُنموذجاً )، وقدّم قراءة لنتاجات وصف الطبيعة المشتملة على ملامح العنف، منطلقاً من المفارقة في جمع الشاعر بين مظاهر القسوة وبين جمال الطبيعة التي كانت من أبرز مدافن همومه، وسبباً في رقّة إحساسه .وتألّف من ثلاثة محاور، تصدّره وصف المائيات من الأنهار والجداول والبحر والغدران، وما تعلّق بالمائيات من ظواهر كونية ومنها البرق والمطر، وتناول المحور الثاني وصف الزهريات كالورد وشقائق النعمان والجلّنار، أمّا المحور الأخير فتطرّق إلى موضوع الليل والنهار وظاهرة التعاقب .ومن النتائج التي خلص إليها البحث أنّ وصف الطبيعة الخلاّبة لم يتّسم دوماً بالرقّة وأُلفة المظاهر الجميلة وإنّما انطوى على ملامح سطوة، وبعض المشاهد الدامية، وكشف عن علاقة وثقى بين وصف الليل والنهار وبين العنف، أي علاقة الزمن بالعنف .


Article
Discourse of Violence in Andalusian poetry from Ta'ifas Age untill fall of Grenade Nature Description As an Example
خطاب العنف في الشعر الأندلسي من عصر الطوائف حتّى سقوط غرناطة وصف الطبيعة أُنموذجاً

Author: Mohammed Abdul Ameer Jasim Al-UbaidY محمّد عبد الأمير جاسم العبيدي
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2016 Issue: 73 Pages: 1-32
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

This research titled "Discourse of Violence in Andalusian poetry from Ta'ifas Age until fall of Grenade, Nature Description As an Example" . It is introduced a reading to the Nature's description in Andalusian poetry, which involve a violence .It consists of three headings, The first heading deals with description of watery such as rivers, seas, creeks, and all other universe features like lighting and rain. The second heading studied the description of the flowery. While The third headings dealt with the night and day, and the consecutive phenomena .The study ended with some results, which the description of nature doesn't includes only beauty but also some ascendancy and dramatic scenes. It revels also the strong relationship between description of the night and day and violence i.e. the relationship between time and violence.

جاء البحث بعنوان ( خطاب العنف في الشعر الأندلسي من عصر الطوائف حتى سقوط غرناطة، وصف الطبيعة أُنموذجاً )، وقدّم قراءة لنتاجات وصف الطبيعة المشتملة على ملامح العنف، منطلقاً من المفارقة في جمع الشاعر بين مظاهر القسوة وبين جمال الطبيعة التي كانت من أبرز مدافن همومه، وسبباً في رقّة إحساسه .وتألّف من ثلاثة محاور، تصدّره وصف المائيات من الأنهار والجداول والبحر والغدران، وما تعلّق بالمائيات من ظواهر كونية ومنها البرق والمطر، وتناول المحور الثاني وصف الزهريات كالورد وشقائق النعمان والجلّنار، أمّا المحور الأخير فتطرّق إلى موضوع الليل والنهار وظاهرة التعاقب .ومن النتائج التي خلص إليها البحث أنّ وصف الطبيعة الخلاّبة لم يتّسم دوماً بالرقّة وأُلفة المظاهر الجميلة وإنّما انطوى على ملامح سطوة، وبعض المشاهد الدامية، وكشف عن علاقة وثقى بين وصف الليل والنهار وبين العنف، أي علاقة الزمن بالعنف .


Article
The Moral Nature in T. S. Eliot’s Poetry: “The Waste Land” as an Ethical Poem

Author: Asst. Lecturer: Majeed Hammadi Khalifa
Journal: LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية ISSN: 19995601 Year: 2018 Volume: 2 Issue: 29 Pages: 11-19
Publisher: Wassit University جامعة واسط

Loading...
Loading...
Abstract

This study deals with the American poet T. S. Eliot from point of view of his interest in the moral nature in poetry. The moral nature in T. S. Eliot`s poetry is notable. Eliot`s poetry demonstrated his use of symbolism, because of his wide experience in the use of his poetry to criticize material life and write about the moral nature in his poetry. American poetry was enlivened in the twentieth century by T. S. Eliot. This paper will examine the moral nature in Eliot’s poetry. Also it will discuss the poetic echoes of T. S. Eliot through a specific study of the poem “The Waste Land”. In addition, it will explain how Eliot’s brilliance in relation to the American and European poets who preceded him. These poets influenced Eliot through their poetry which spoke of the moral nature. This influence increased his interest in ethical poetry and encouraged him to write his poetry about the moral nature. Eliot was also influenced by the philosophical thinking of the nineteenth century. The aim of this study is to illustrate the interaction of Eliot with his environment relating to both humans and their moral nature, through his poem “The Waste Land”

تتناول هذه الدراسة الطبيعة الاخلاقية في شعر الشاعر الامريكي ت. س. إليوت واهتمامه في التركيز على الجانب الاخلاقي في كتابة الشعر, حيث تبدو واضحة وجديرة بالاهتمام والدراسة . وبسبب مهارته وقدرته العالية في استخدام الرمزية فقد انتقد الحياة الغربية والتي تعتمد على المادة , خاصة بعد الثورة الصناعية , ولهذا فقد اسهم إليوت بخبرته الواسعة في انتعاش الشعر الامريكي في القرن العشرين . كما وتركز هذه الدراسة على مناقشة الطبيعة الاخلاقية كصدى شاعري استخدمه ت. س. إليوت في شعره كما في قصيدته "الارض اليباب" , كواحد من الشعراء الاوربيين والامريكيين البارزين الذين سبقوه. وكيف تأثر بهم من خلال استخدامهم الطبيعة الاخلاقية كمادة شعرية هادفة , مما زاد اهتمامه بهذا الاسلوب , حيث شجعه على الكتابة في ه1 المجال , ونتيجة لتأثره بالفكر الفلسفي في القرن التاسع عشر قام بكتابة قصيدته الشهيرة "الارض اليباب". كما وتهدف هذه الدراسة إلى توضيح تفاعل إليوت مع بيئته المتعلقة بالإنسان وطبيعته الأخلاقية، من خلال مهارته الشعرية


Article
Nature pleasures in the poetry of the Bahtari (read in the sources of the picture)
مباهج الطبيعة في شعر البحتري (قراءة في مصادر الصورة)

Authors: Hisham Nihad Shihab هشام نهاد شهاب --- . Muhannad Marmous Abbod مهند مرموص عبود
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2019 Issue: 82-1 Pages: 499-510
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The research deals with imagination in order to change some facts and replace some of the convictions of psychic bases. As if the place and the environment have a great impact on their intellectual shifts. They carry the human message of giving nature dependent on the interaction of artistic creativity that makes nature happy as a picture of beauty that it does not have to lie behind the walls of the information; to keep the secret of its joy a softness in the mouth of the time, nature is playing for those who play on the strings, and dance to those who dance, stationed from the sources of nature and are in turn sources of the artistic image of the poet, then requires disclosure of the tools of the product and mechanisms, Her to reach the hearts of the recipients, whether through installation or through the statement and magnificent, all of these aesthetics contributed to the success of the poet and puberty to his objective.

يخوض البحث غمار الخيال بقصد تغيير بعض الحقائق وتبديل شيء من القناعات من منطلقات نفسية، كان للمحيط والبيئة أثرهما البالغ على انعطافاتها الفكرية، وهي تنوء بحمل رسالة إنسانية متمثلة بعطاء الطبيعة متوقفة على تفاعل الإبداع الفني الذي يجعل من الطبيعة مبتهجة كصورة من صور الجمال التي تمتنع أن تقبع خلف أسوار المعلوم؛ ليبق سر بهجتها غضًا طريًا في فم الزمان، فالطبيعة تطرب لمن يعزف على أوتارها، وترقص لمن يراقصها، منصبة من مصادر الطبيعة وهي بدورها مصادر للصورة الفنية لدى الشاعر، عندها يستوجب الكشف عن أدوات المنتج وآلياته التي استطاع من خلالها أن يصل إلى قلوب المتلقين، سواء أكانت عن طريق التركيب أم عن طريق البيان والبديع ، فكل هذه الجماليات أسهمت في نجاح الشاعر والبلوغ إلى مراده.


Article
The water image and its employment in the Abbasid poem
صورة الماء وتوظيفها في القصيدة العباسية

Loading...
Loading...
Abstract

Nature is the poetry that represents nature or some of what it included, and nature varies according to the poet's vision of the environment in which he lives, the feeling of nature consists of (physical and moral sources) material sources is nature in all that whether this nature is alive as humans, animals and plants, Such as the earth, sky, mountains and other assets lacking the element of life, and moral sources of nature include beliefs such as the Koran and issues of jurisprudence and Quranic stories and Hadith, and science and phenomena, and Arab proverbs and governance, and historical legacies, it is worth mentioning that these assets in most of the neighborhood Share with each other to form a clear picture.

شعر الطبيعة هو الشعر الذي يمثل الطبيعة أو بعض ما اشتملت عليه، وتختلف الطبيعة تبعاً لرؤية الشاعر لبيئته التي يعيش فيها، فشعر الطبيعة يتكون من (مصادر مادية ومعنوية) المصادر المادية هي الطبيعة بكل ما فيها سواء أكانت هذه الطبيعة حية كالإنسان والحيوان والنبات، أو جامدة كالأرض والسماء والجبال وغيرها من الموجودات المفتقرة عنصر الحياة، أما المصادر المعنوية للطبيعة فتشمل العقائد كالقرآن الكريم والمسائل الفقهية والقصص القرآني والحديث النبوي، والعلم وظواهره، والأمثال العربية والحكم، والموروثات التاريخية، وجدير بالذكر أن هذه الموجودات في أغلب الأحيان تشترك مع بعضها البعض لتكوين الصورة الواضحة.


Article
الطبيعة في شعر أحمد حقي الحلي (1917م ـــ 1999م )

Author: حسين عطية علوان السلطاني
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 5 Pages: 2094-2016
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to find out notice nature which including by thetalent poet childhood Iraqi . Dr.ahmed myright or naments whichwere distributed thenature with two type .hesaid and creative in . he invented aunique 0zana and was apioneer in it for which came after him from the poets as awell- versed person in apoem of ghazali and as scattered catchy in anatinal poem and others . thus becoming apioneer of childhood poetry fortheperiod from 1930 ad to 1940 ad including qaritha the and his creative in novations. and his love for nature only because it fascinates childhood also take them to the worlds of fun and enter tainment. their imagination captures their hearts. he also turned to the silent nature. so that he could speakits silence and move its jaws . so it deserves the right to say tran sparent and gentle systems. and thus formed aunique phenol men on in that distant any after nine years the establishment of theiraqi state .

يهدف البحث الى معرفة أشعار الطبيعة التي جادت به قريحة شاعر الطفولة العراقي د. أحمد حقي الحلي،التي توزعت على الطبيعة بشقيها، فقال وأبدع في الصائتة،وابتكر أوزانا فريدة كان رائدا فيها لمن جاء بعده من الشعراء كمشطور المتقارب في قصيدة غزالي ومشطور المتدارك في قصيدة وطني وغيرها،وبذلك أصبح رائدا لشعر الطفولة للفترة من1930م الى 1940م بما أجادت به قريحته وابتكاراته الوزنية ، وما ميله الى الطبيعة إلا لإنها تستهوي الطفولة بل وتأخذهم الى عوالم المتعة والترفيه،وتجذب خيالهم وتستحوذ على قلوبهم.كذلك مال الى الطبيعة الصامتة فأنطق صمتها وحرك جماداتها،فبلغ بها ماتستحق من القول الشفاف والنظم اللطيف، وبذلك شكل ظاهرة فريدة في تلك الحقبة البعيدة أي بعد تسع سنين من تأسيس الدولة العراقية .


Article
Nature and its Chromatic Effect on the Poetry of Al-Sri Al-Rafa
الطبيعة وأثرها اللوني في شعر السريّ الرفّاء

Author: Nasir Abdul-Hai Mohammed نصير عبد الحي محمد
Journal: Journal of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2020 Volume: 12 Issue: 41 | Second Part Pages: 126-145
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Nature and what it contains are among the most important components of the literary image, as it is an important component of the creative experience, and research involves the basis for it, through an analytical approach that explores poetic texts and reveals their elements, relying on the dualism (silent / living) being dualism with a standard My subject absorbs nature in its various patterns, and the image of reality has been reflected through aesthetic artistic techniques leaning on the most prominent elements that frame the artistic image, which is (color) and its investment; Research is medicine A pivot and its different forms is a hub on which many poems of the secret welfare revolve, and it was inspired by its inspiration by shaking its flowers and the flow of its rivers and the beauty of its animals and birds. Not during the day, so he drew her pictures, coexisted with her, and raised his senses.

للطبيعة وما تشتمل عليه تعد من أهم مكونات الصورة الأدبية، كما تعد عنصراً مهماً من عناصر التجربة الإبداعية، والبحث ينطوي على المكون الأساس لها، من خلال منهج تحليلي يستنطق النصوص الشعرية والكشف عن عناصرها، معتمدين على ثنائية (الصامت / الحي) كونها ثنائية ذات معيار موضوعي يستوعب الطبيعة بمختلف أنماطها، وقد عكست صورة الواقع من خلال تقنيات جمالية فنية متكئة على أبرز العناصر الذي يأطر الصورة الفنية ألا وهو (اللون) واستثماره؛ ولتحيق الهدف قسمت موضوع الدراسة على مبحثين الأول: الطبيعة الصامتة واللون، والثاني: الطبيعة الحية واللون؛ فأظهر البحث أنّ الطبيعة وصورها المختلفة محوراً تدور عليه العديد من قصائد السريّ الرفّاء فكانت وحي من استلهامه باهتزاز أزهارها وانسياب أنهارها وجمال حيواناتها وطيورها، وهو ينقل إلينا ما فيها ملوناً إياها تلويناً جميلاً بحسه الشامخ فضلاً عن أبدعه في توظيفه للطبيعة في أشعاره التي نمت بكل مظاهرها فهي لا تتركه ليلاً ولا نهاراً، لذلك استلهم صورها وتعايش معها وأرهفت حواسه.

Listing 1 - 10 of 137 << page
of 14
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (137)


Language

Arabic (90)

Arabic and English (23)

English (17)


Year
From To Submit

2020 (4)

2019 (22)

2018 (22)

2017 (8)

2016 (14)

More...