research centers


Search results: Found 11

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Abbreviation by negation and exception in Najul-Balaghjah, a semantic study.
القصر بالنفي والاستثناء في نهج البلاغة، دراسة دلالية

Loading...
Loading...
Abstract

Abbreviation with negation and exception is one of the rhetorical styles by which the speaker get its his aims of denial, the attitudes that resemble denial and the undefined for the receiver.This research starts the preface which gives the definition of exception for grammarians and rhetoricians and the ways to achieve abbreviation by negation and exception. The research shows that abbreviation consists of two main elements:- negation and exception as well as negation significances, as negation in the Arabic language has many significances according to the used tools.This preface is followed by two topics devoted to the nominal sentence and the verbal sentence where each has different significances according to the different situations applying them to the examples taken from Nahjul-Balaghah.The research concludes a number of results such as :- negation and exception is the most common style, the researchers believe that the reason is the Imam mostly be in attitudes that involved him to prohibit things that contradict with principles of Shari`a calling for the worshipers` benefits. Moreover, most of the examples are of monotheism restricting worshiping to His Almighty God, where negation and exception is of powerful styles that can express these significances, followed by ( Inema ), as Al- Jurjani believes it gives the meaning of negation and exception, and hysteron and proteron which exists with distinguish stylistic feature. There is no abbreviation with conjunction tools as it does not harmonize with the Imam speech method.

يمثل القصر بالنفي والاستثناء احد الأساليب البلاغية التي يتوصل بها المتكلم إلى غايته في مقامات الإنكار كثيرا،وفي المواقف التي تنزل منزلة الإنكار، أو تلك المجهولة بالنسبة للمخاطب التي لا يقع فيها الإنكار مما سنتحدث عنه في هذا البحث الذي مهدنا له بتعريف الاستثناء عند النحويين والبلاغيين، ثم بينا الطريق الذي يتحقق به القصر بالنفي والاستثناء وبينا انه يتكون من ركنين رئيسين: الأول النفي، والثاني الاستثناء،مع بيان دلالات النفي الذي سيكون مصاحبا للاستثناء في دراستنا؛ لأنَّللنفي في العربية دلالات كثيرة، بحسب الأدوات المستعملة فيه،وكانت الدراسة في مبحثين الأول في الجملة الاسمية والثاني في الجملة الفعلية لان لكل منهما دلالات مختلفة يقتضيها المقام وقد طبقنا ذلك على عدد من الأمثلة المستقاة من نهج البلاغة، وانتهينا إلى عدد من النتائج التي من أهمها: أنَّ أسلوب النفي والاستثناء هو الأكثر استعمالا، ونرى أنَّ سبب ذلك يرجع إلى أنَّ الإمام غالبا ما يكون في موقف يتطلب منه النهي عن أمور تخالف الشريعة والدعوة إلى أمور أخرى يرى فيها صلاحا للعباد، فضلا عن أنَّ كثيرا من الشواهد كانت في التعبير عن التوحيد وقصر الإلوهية والعبادة على الله تعالى، والنفي والاستثناء من أكثر الأساليب قدرة على التعبير عن تلك المعاني لما فيه من القوة التي يمنحها تعاضد النفي مع الاستثناء، تأتي بعده الأداة( إنما) لأنَّها ــــ كما يرى الجرجاني ــــ متضمنة معنى النفي والاستثناء، ثمَّ أسلوب التقديم والتأخير الذي كان حاضرا أيضا بسماته الأسلوبية المميزة، ولم نجد لأسلوب القصر بأدوات العطف شواهد عدا ما ذُكر، لأنَّه لا يتوافق مع منهج الإمام الخطابي.


Article
Glorification and its semantic vision negation between positive and negative in Al-Alawyat of IbnAbi Al- Hadeed Al-Moutazily( 656A.H).
التَّعظيم وانفساخ رؤاه الدلالية بين الإيجاب والسلب في علويات ابن أبي الحديد المعتزلي(ت656هـ)

Author: Amir Sallal Al- Hisnawy عامر صلاّل الحسناويِّ
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 22 Pages: 273-326
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Summarize summary Astqraúna in Alaloyat saying:Although not give IbnAbi , Al-Hadeed as a new Haara- the virtues of Ali bin AbiTalib continentin memory of his predecessors Shiite poets such as : Kumait , and DablAlkhozai , Mr. Humairi , and Al-Sharif al-Radi , and MahyarDailami and others who sang love this upper house Tahir , but he had a clear mark on the substantive and technical levels , for level Aloduaa : Merely describing these seven poems (b Alaloyat ) is renewing calculated IbnAbi Al-Hadeed on the subject of the poem and the Arab Shiite exclusively in exchange HashmyatKumait , and Hijaziat complacent , and HaobiatMahyar , as well as Akhawald Shiite poems about MaimihFarazdak against Imam Ali Bin Al Hussein peace of God to them, or T DablAlkhozai delivered by the presence of the Imam Ali al-Rida peace be upon him and others.What added to the balance of the poet as well as his record of innovation in the objective images in one poem has emerged has a picture of vertebrate related as Saif Ali , Zulfiqar , also emerged has a poem MidhahGhazlh ; if he was not of the construction constants traditional poem Midhah Arab inaugurated head- spinning one of those introductions which concludes the poet to praise them ; however, this construction in context with the objective of IbnAbi like Al-Hadeed may overlap and combine my purpose praise and spinning , then tomorrow spun praise and praise Ghazla , actual loved and Mamdoha in Ann .On a technical level IbnAbi Al-Hadeed was a master of his tools of poetry ranging from passion motivational systems through the language of his tools and Accessories rhetorical and the resulting works of art sham is displayed Pthad music is fantastic, and perhaps intercourse that excel in building technical Alaloyat due to the testimony of IbnAbi Al-Hadeed large of his commentary on approach rhetoric , particularly in his insistence on the mechanisms by which some stylistic approach Tsidt Farrah Ahakiha pay attention and metaphors and Al-Hadeedies soundtracks and other mechanisms Through which the wisest poet reins on tools systemic language and the significance of music and before that he had read the top and saw him through the Nahj , an increase on the testimony of Aatzalith Suffice it to fall doctrine Alaatzala and excavated from the truth Mazanha supported with evidence, deterministic transport them and mental particular , especially if concerned that fact Abjahbz unparalleled as their ibnAbiTalib ; the Astqrana for Aloyat makes us read IbnAbi Al-Hadeed Careful to date on the one hand, being the owner.preferred in those scientific leadership reached by , For this purpose Ntaala in Aloyate when addressing other non- Askar Ali goes to show the pictures so special military anti through the budget with the person Karim ethics, ethics Ptsoaria strong Al-Hadeedy far cry from the insults and verbal abuse , which tends his fanatical Shiite poets about Mahyar - example- , taking into account its neutrality and submit for immodesty word when exposed to some of his companions , as if aware take some recipients disgruntled from Alaloyat weapon Achehrh particular poet in terms of commitment aligned row on which discloses his passion abundant and clarity of his secrets that overflowed with love guardian peace be upon him . If IbnAbi Al-Hadeed Palace music on long deals and complete it may burst diversifying internal music from Jnasat and duplicates and bell music may instead that the shortfall in terms of weight , as well as its dependence on Almjhor of rhymes in order to uphold the right word , especially if TaolnaQoaver set in Text: copper on the secret ] come compliant and address of the research are unbearable meaning of greatness , but the one hand, and the password whenever bone and grew greater the status of silencers and loud , and how Ali is the secret password ?? !! On the other hand . On both structural and rhetorical successful infection and navigation for IbnAbi Al-Hadeed in each linguistic style and the mechanism of rhetorical was intercepted research has Taaddta together in the system did not leave the yard veneration , and did not challenge away from him Vazr this veneration of the preamble Alaloyat and woven by hand and tighten the bonds of unity objectivity and membership of both the other hand , what has brought those supplies steady Association to use at the level of the Arab sentence of derivatives and sources Mosoufat and answers requirement section , or the need for the realization of thought and elucidate them from insider previous Almtrdat to determine the objectives rhetorical especially Altazimih them , which is visible in metaphors and Aleltvattat and Altoriat by , And the resulting overlap between more than art and the requirement of interference to disperse in order to stand on the jokes and rhetorical purposes desired ones, which may portend hear when the receiver first glance Petradfha and overlap about : the overlap between put a damper and Altaatmam , and clarification after the thumb , which demonstrates Btdakhalh with detail after the whole as Yeshi overlap abstraction and saying that the indefinite , but we by Alaloyat found expanse tag reopens Blur coated to these concepts and impending darkness in a statement advantage of each mechanism to Goah- rhetorical and stylistic specificity poured a whole in the crucible of veneration was Massadagaha everything in our research without this . God is reconciling .

نجمل خلاصة استقرائنا في العلويات بالقول: على الرغم من عدم إضفاء ابن أبي الحديد- بوصفه شاعراً- جديداً لمناقب عليّ بن أبي طالب القارّة في الذاكرة الجمعية لسابقيه من شعراء الشيعة أمثال: الكميت، ودعبل الخزاعي، والسيد الحميري، والشريف الرضي، ومهيار الديلمي وسواهم ممّن تغنّوا بحبّ هذا البيت العلوي الطاهر، إلاَّ أنّه كانت له بصمته الواضحة على الصعيدين الموضوعي والفني، فعلى الصعيد الوضوعي: فمجرّد نعت هذه القصائد السبع بـ(العلويات) هو تجديد يُحسب لابن أبي الحديد في موضوع القصيدة العربية والشيعية حصراً في مقابل هاشميات الكميت، وحجازيات الرضي، وشعوبيات مهيار، فضلاً عن الخوالد من القصائد الشيعية نحو ميمية الفرزدق بحقّ الإمام علي بن الحسين سلام الله عليهما، أو تائية دعبل الخزاعي التي ألقاها بحضرة الإمام علي الرضا  وغيرها. وما يضاف إلى رصيد الشاعر كذلك ما سجّله من تجديد في موضوعية الصور في القصيدة الواحدة فبرزت لديه الصورة الفقّارية المتعلقة بوصف سيف عليّ، ذو الفقار، كذلك برزت لديه القصيدة المدحية الغزلة؛ فإذا ما كان من ثوابت البناء التقليدية للقصيدة المدحية العربية إفتتاحها بالمقدمة، والغزل أحد تلك المقدمات التي يخلص منها الشاعر إلى مديحه؛ إلاّ أنّ هذا البناء في سياقه الموضوعي لدى ابن أبي الحديد قد شابه التداخل والجمع بين غرضي المديح والغزل، فغدا غزله مديحاً ومدحه غزلاً، فعليّ محبوبه وممدوحه في آن واحد. أما على الصعيد الفني فقد كان ابن أبي الحديد متمكناً من أدواته الشعرية بدءاً من العاطفة المحفّزة للنظم مروراً بأدواته اللغوية ومتعلقاتها البلاغية وما ينجم عنها من تحفٍ فنية صورية يتمّ عرضها بتهادٍ موسيقي رائع، ولعلّ جماع هذا التفوّق في بناء العلويات الفني مردّه إلى إفادة ابن أبي الحديد الكبيرة من شرحه لنهج البلاغة ولاسيما في إصراره على بعض الآليات الأسلوبية التي تسيّدت النهج فراح يحاكيها من الإلتفات والمجازات والمفارقات التصويرية وغيرها من الآليات التي عن طريقها أحكم الشاعر الزمام على أدواته النظمية لغة ودلالة وموسيقى وقبله أنّه قد قرأ عليّاً وأبصره من خلال نهج البلاغة، زيادة على ذلك إفادته من اعتزاليته وحسبنا في تسقّط المذهب الاعتزالي وتنقيبه عن الحقيقة من مظانها مدعمة بأدلتها القطعية النقلية منها والعقلية على الخصوص ولاسيما إذا ما تعلّقت تلك الحقيقة بجهبذ لا نظير له كعليّ بن أبي طالب؛ إذ إنّ استقراءنا للعلويات يشعرنا بقراءة ابن أبي الحديد المتمعنة لتاريخ عليٍّ من جهة كونه صاحب فضلٍ في تلك الريادة العلمية التي وصل إليها، ولأجل ذلك نطالعه في علوياته حينما يخاطب الآخر من غير عسكر عليٍّ يعمد إلى عرض الصور الخاصة بذلك العسكر المناهض عن طريق الموازنة مع شخصه الكريم خلقاً وخُلقاً بتصويرية قوامها المفارقة بعيدة كل البُعد عن السبّ والشتم الذي يجنح له المتعصبون من شعراء الشيعة نحو مهيار-مثلاً-، مع الأخذ بالحسبان حياديته وترفّعه عن بذاءة اللفظ إذا ما تعرّض لبعض الصحابة، وكأنّه يدرك اتخاذ بعض المتلقين الحانقين من العلويات سلاحاً يشهره بوجه الشاعر من حيث التزامه الانحياز لصفّ عليّ وهو ما تفصح عنه عاطفته الفيّاضة وصفاء سريرته التي فاضت بحب الوصي . وإذا ما قصر ابن أبي الحديد موسيقاها على عروض الطويل والكامل فإنّه قد اجهش بتنويع الموسيقى الداخلية من جناسات وتكرارات وجرس موسيقي قد عوّض ذاك النقص الحاصل على صعيد الوزن، فضلاً عن اعتماده على المجهور من القوافي من أجل إعلاء كلمة الحق ولاسيما إذا ما تأوّلنا قوافيه مجموعة في عبارة: [كَبُرَ سَرّ علٍ] تأتي متوافقة وعنوانة البحث فهي تحتمل معنى عظمة كنه عليّ من جهة، والسرّ كلّما عظُم وكبر عظُمت منزلة كاتمه وعلت، كيف وعلي هو سرّ السرّ؟؟!! من جهة أخرى. أمّا على الصعيدين التركيبي والبلاغي فقد كانت الإصابة الموفقّة والملاحة سبيل ابن أبي الحديد في كلّ أسلوب لغوي وآلية بلاغية رصدهما البحث وقد تعاضدتا معاً في منظومة لم تغادر ساحة التعظيم، ولم تحِدْ بعيداً عن سبيله فآزر هذا التعظيم من ديباجة العلويات ونسجها من جهة، وأحكم عرى وحدتها الموضوعية والعضوية على السواء من جهة أخرى، بما أضفاه من تلك اللوازم الرابطة المطّردة الاستعمال على صعيد الجملة العربية من المشتقات والمصادر والموصوفات وأجوبة الشرط والقَسم، أو ما بها حاجة لإعمال الفكر واستجلائها من بواطن المطّردات السابقة للوقوف على غاياتها البلاغية ولاسيما التعظيمية منها، وهو ما نلمسه في المجازات والإلتفاتاتوالتوريات من جانب، وما ينجم من التداخل بين أكثر من فن واستلزام ذلك التداخل للتفريق من أجل الوقوف على النكات البلاغية والمقاصد المرادة منها، التي قد يشي سماعها عند المتلقي للوهلة الأولى بترادفها وتداخلها نحو: التداخل بين الإيغال والتتميم، والإيضاح بعد الإبهام الذي يشي بتداخله مع التفصيل بعد الإجمال مثلما يشي بتداخل التجريد والتنكير إلاّ أنّنا عن طريق العلويات وجدنا فسحةً دلالية تنكأ الضبابية المغلّفة لهذه المفاهيم والعتمة المحيقة في بيان مزية كل آلية لغوية- بلاغية وخصوصيتها الأسلوبية التي صبّت جمعاء في بوتقة التعظيم وكانت مصاديقها كلّ ما دوّن في بحثنا هذا. ومن الله التوفيق..


Article
Negation in the Akkadian Language: A Comparative Study with Arabic Language
أسلوب النفي في اللغة الأكدية: دراسة مقارنة مع اللغة العربية

Author: Hassanein H. Abdulwahed حسنين حيدر عبد الواحد
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2010 Issue: 57 Pages: 531-556
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The present study deals with negation in the Akkadian language compared with its counterpart in Arabic. It studies the negation and devices used to negate the nominal and verbal sentences both in Arabic and Akkadian languages. Similarly, the study shows the similarities and differences between both languages as far as negation is concerned in order to show their originality. During the writing of this study, we have benefited from the Akkadian references that were both in Arabic and English as well as the grammatical books of Arabic. This examples cited in the study all are written in both Latin and Arabic words. This is because Arabic belongs to the family of Arabicised languages. Therefore, Arabicisation will explain for the readers the interrelation between the two languages. We have relied on the old Babylonian language that was commonly spoken in the old Babylonian period (2006-1595)B.C. for comparison. This dialect preserved many aspects of the Akkadian grammar.


Article
Rejection between negation and infertility
الرجعة بين النفي وإلاثبات

Authors: . Mohammed SabarNajm محمد صبار نجم --- Esra Shaker Gouda إسراء شاكر جودة
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: ج1 Issue: 35 Pages: 293-312
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah and peace and blessings be upon the noblest of creation wholes Muhammad (may God bless him and his family) and The God of the good and virtuous and his companions Almentajabin and ask God that we might receive the intercession of the Day of Judgment.This research has addressed the study of irreversibility in the Koran which DAI much attention from scholars and researchers, because the irreversibility of the necessary things came about al-Bayt (peace be upon them) of the frequent news.Has established itself as evidence of mental and transport and premature after the appearance of Imam Mahdi (Hurry God reappearance Sharif), come out with him out of sheer faith pure, and pure disbelief purely, but tragically these two teams do not return them to the life of the world, which is granted by the Shi'ite .And this research has been built on two and four Detectives per season Mbgesin:• Chapter I eat the concept of irreversibility and our faith has included two sections, the first section required that deals with the concept of irreversibility and ensure two: The first requirement demands: the concept of irreversibility in the language, and the second requirement: the concept of irreversibility in the convention. The second section was necessary to have faith in proven irreversibility may carry with it the three demands: the first requirement: our faith in her back, and the second requirement: irreversibility fact, and the third requirement: in irreversible Shiites with Mahdi (Hurry God reappearance Sharif).• The second chapter, titled the occurrence of irreversibility has included two sections, the first section in which two, the first requirement demands: eat question Waller beer, and the second requirement: possible and falling. The second section has dealt with the evidence contained in the occurrence of irreversibility and included three demands: the first requirement: eating guide book, and the second requirement: A Manual of the year, and the third requirement: A Guide consensus.• At the conclusion of the researcher to many of the results, note that it contained a table of contents, list of sources and references

Praise be to Allah and peace and blessings be upon the noblest of creation wholes Muhammad (may God bless him and his family) and The God of the good and virtuous and his companions Almentajabin and ask God that we might receive the intercession of the Day of Judgment.This research has addressed the study of irreversibility in the Koran which DAI much attention from scholars and researchers, because the irreversibility of the necessary things came about al-Bayt (peace be upon them) of the frequent news.Has established itself as evidence of mental and transport and premature after the appearance of Imam Mahdi (Hurry God reappearance Sharif), come out with him out of sheer faith pure, and pure disbelief purely, but tragically these two teams do not return them to the life of the world, which is granted by the Shi'ite .And this research has been built on two and four Detectives per season Mbgesin:• Chapter I eat the concept of irreversibility and our faith has included two sections, the first section required that deals with the concept of irreversibility and ensure two: The first requirement demands: the concept of irreversibility in the language, and the second requirement: the concept of irreversibility in the convention. The second section was necessary to have faith in proven irreversibility may carry with it the three demands: the first requirement: our faith in her back, and the second requirement: irreversibility fact, and the third requirement: in irreversible Shiites with Mahdi (Hurry God reappearance Sharif).• The second chapter, titled the occurrence of irreversibility has included two sections, the first section in which two, the first requirement demands: eat question Waller beer, and the second requirement: possible and falling. The second section has dealt with the evidence contained in the occurrence of irreversibility and included three demands: the first requirement: eating guide book, and the second requirement: A Manual of the year, and the third requirement: A Guide consensus.• At the conclusion of the researcher to many of the results, note that it contained a table of contents, list of sources and references


Article
Gradual argumentative in al imam al Hassan speeches.
السلالم الحجاجيّة في كلام الإمام الحسن (عليه السلام)

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract: The study of the phenomenon of peaceful hierarchy in the words of Imam Hassan (peace be upon him), which formed part of the language of pilgrims, was (peace be upon him) often builds his arguments in accordance with a certain hierarchy takes the argument its way of persuasion, either up or down or cumulative, The most important indicators that highlight the possibility of the Arabic language, in its various methods and mechanisms, which make a difference between them in terms of strength and weakness, the speaker can build his arguments and achieve his desired goal in persuading through these stairs.

رصد البحث ظاهرة التراتبية السلميّة في كلام الإمام الحسن (عليه السلام) التي شكلت جزءاً من لغته الحجاجية، فكان (عليه السلام) كثيراً ما يبني حججه على وفق تراتبية معينة تأخذ فيها الحجة طريقها الإقناعي، إما صعوداً وإما نزولاً وإما تراكمياً، بحسب نوع المخاطب والموضوع المحتج فيه، فالسلالم الحجاجية من أكثر المؤشرات التي تبرز إمكانية اللغة العربية، بأساليبها وآلياتها المتنوعة التي تُشكّل تفاوتاً فيما بينها من حيث القوة والضعف، يتمكن المتكلم منها من بناء حججه وصولاً إلى تحقيق غايته المرجوة في الإقناع عبر هذه السلالم.


Article
The Negation of Something by its Acceptance in Rhetorical Structure
نفي الشيء بإيجابه في البناء البلاغي

Authors: Hameed Sabahi Graghani حميد صباحي گراغاني --- Ahmed Muhamadi Nejad Ashaki احمد محمدي نژادپ اشاكي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2019 Issue: 51 Pages: 375-392
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:-Nafy al Shey Beijabe is a figure of speech that exists in all languages especially Arabic and understanding of the text will be possible only by understanding its meaning and role in the sentence. And that is because different and sometimes conflicting concepts can be interpreted at the same time. Some people call this figure of speech as "Aks ol Zaher" , Nafy al Shey Beijabe or Nafy al Shey Esbat al Zeda. Some others consider it as exaggeration, while the other people consider it a subset of rhetorician. Nafy al Shey Beijabe means that the speaker proves something in his speech, but after deliberation, we realize that despite the appearance of his speech was to prove his words, but in fact the essence of his word rejects it. For this reason, some researchers consider it as a subset of prosody and some others consider it as rhetorician.This literary style interrupts the typical structure of time and makes the audience excited because of the analogies that are led to the original meaning of the word when they are put together by the listener. Perhaps it can be said that Nafy al Shey Beijabe is a kind of change in meaning and concept that gives additional meaning to the sentence and is something beyond its lexical meaning. For this reason, this figure of speech is also considered as trope. Since considering its secondary meaning does not ignore its initial meaning, it can be said that this figure of speech is considered as irony. This paper uses a descriptive-analytical method to study Nafy al Shey Beijabe. Thus, after the introduction of this figure of speech and its progress and evolution in literary books, the Qurnaic and poetry samples will be discussed.Keywords: rhetorician , Nafy al Shey Beijabe , Nafy al Shey Esbat al Zeda , Aks ol Zaher.

الملخص:إن نفي الشيء بإيجابه ظاهرة عامة في كل لغات الحية و منها عربية، فلا يمكن فهم النص الا بدرك مواقعه في الجملة و تقديرها، لأنه يودي إلى التقديرات المختلفة لتلقي المعاني المختلفة و احيانا المتناقضة. يطلق بعض علماء البيان على الفن اسم عكس الظاهر وبعضهم يسميه نفي الشيء بايجابه أو نفي الشيء إثبات لضده ويعدُّ هذا الباب من المبالغة، وليس بها مختصاً، إلا أنه من محاسن الكلام. نفي شيء بإيجابه هو أن يثبت المتكلم شيئًا في ظاهر كلامه، فإذا تأملته وجدت باطنه نفياً، وظاهره إيجاباً. يعدّه بعض العلماء من مستطرفات علم البيان وبعضهم يضعونه ضمن علم البديع. هذا الاسلوب يعتبر من الاساليب الادبية التي كسر بناء المرسوم للكلام وتسبب للمخاطب الروعة والاسلوب يطلب دقة القاري وسبب ذلك أن الفهم يمكن بقرينة خارجة عن دلالة لفظه على معناه وما كان عاريا عن قرينة فإنه لا يفهم منه ما أراد قائله‏ أو يفهم منه فهما ناقصا.‏ يمكن القول إنّ نفي الشيء بإيجابه يمثل ضرباً من التغيير في الدلالة أو المعنى حيث يعمل هذا الأسلوب على منح الجملة معنى اضافةً إلى معناه المعجمي فمن هذا الوجه يدخل هذا الأسلوب في باب المجاز. حيث أنّ القرينة في هذا الأسلوب ليست قرينة صارفة ومانعة من ارادة المعنى الأصلي فيمكننا أن نلحقه بالكناية. حاولنا من خلال هذا المقال أن نبين هذا الفن من خلال منهج استقرائي. اذن لابد من البحث مع دراسة تعاريفه وسير تطوره في سطور الكتب البلاغية وشواهده في القرآن والشعر العربي.الكلمات الرئيسة: البلاغة - نفي الشيء بإيجابه - نفي الشيء إثبات لضده - عكس الظاهر.

Keywords

The --- Negation --- of --- Something --- by --- its --- Acceptance --- in --- Rhetorical --- Structure --- نفي --- الشيء --- بإيجابه --- في --- البناء --- البلاغي


Article
The exclusion technique and its effect on the Quranic context Rhetorical and analytic study
أسلوب القصر وأثره في السياق القرآني-سورة النساء أنموذجاً دراسة بلاغية تحليلية

Author: Assistant Professor Dr. Ahmed Batal Wasseg Al Moussawi أ.م.د. أحمد بطل وسيج الموسويّ
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2019 Volume: 43 Issue: 86 Pages: 508-544
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Quranic text was and still representing a fruitful tree throughout the ages and in different sciences, and from these; there is one which related to its organizing, composition and meaning.From here I started my research about the Holly Quran, especially about the exclusion technique in "Al-Nisaa" verse, because this verse is one of the longest verses in Quran which has showed the rules in general, especially the rule of inheritance, which I have explained fully in details, and these rules was built mostly upon the exclusion technique, this dependency enabled the exclusion to prove certain rules and disprove others.In my research, I relied on the thematic and analytic approach by the induction of different exclusion methods and the context of the verses in "Al-Nisaa", and the use of exclusion in it through the revealing of the thematic construction to the verse, and the relation to the exclusion, and the link between the exclusion and the context of the studied verse, in addition to the context of this verse with its previous and next one.The research has concluded several results that has been written to the end of it, that includes the presence of exclusion in severalplaces in “Al-Nisaa” verse, with its different techniques. So we have showed more than fifty places where the exclusion was used, which means that the exclusion represents the thematic and literature foundation of the Al-Nisaa verse, in addition to that, the exclusion came with (advancing what should be preceded) which is the most used Exclusion in Al-Nisaa, followed by the exclusion with negation and exception, then the exclusion using “Ennma” (a tool used in Arabic).Some verses came including more than one technique of exclusion, so we showed some of the verses including four exclusive sentences, that has participated not only in creating the context of the verse, but also there are some exclusive sentences has participated in the organization of the verses.

النص القرآني كان ولا يزال يمثل شجرةً مثمرةً على مرّ العصور وفي مختلف العلوم، ومن هذه العلوم المتعلقة بنظمه وتركيبه ودلالته.من هنا كان بحثي في القرآن الكريم ولاسيما في القصر في سورة النساء؛ لأنّ هذه السورة من السور الطوال التي عرضت الأحكام بشكلٍ عامٍّ، ولاسيما حكم الميراث الذي فصلته تفصيلًا وافيًا، وهذه الأحكام قد بُنيت على أسلوب القصر في أغلب الأحيان وهذا الاعتماد جعل القصر يثبت حكمًا ويرفع أحكامًا أخرى.اعتمدت في بحثي المنهج الموضوعيّ التحليليّ، من خلال استقراء طرق القصر المتنوعة، ومواضع ورود آيات سورة النساء عليها من خلال بيان البناء الموضوعيّ للآية، وعلاقته بالقصر، وارتباط القصر مع سياق الآية المدروسة، فضلاً عن سياق الآية مع الآية السابقة لها أو اللاحقة بها، وقد توصل البحث إلى نتائج عدة سجلت في خاتمة البحث منها، ورد القصر في مواضع عدة في سورة النساء بأساليبه المتنوعة وقد عرضنا أكثر من خمسين موضعا لمواضع القصر وهذا يعني أنّ القصر يمثل الأساس الموضوعيّ واللّفظيّ لآيات سورة النساء، فضلاً عن ذلك جاء القصر بتقديم ماحقّه التأخير أكثر أنواع القصر في سورة النساء ثم تبعه القصر بـ (النفي والاستثناء) ثم القصر بـ(إنّما).جاءت بعض الآيات متضمنة لأكثر من أسلوب من أساليب القصر، فقد عرضنا بعض الآيات تضمنت أربع جمل قصريّة، وقد ساهمت جملة القصر ليس في نظم سياق الآية فحسب بل إنّ بعض جمل القصر قد ساهمت في نظم الآيات بعضها مع البعض الآخر.


Article
Structure and Context Between Negation and Question In Cave Sura
التركيب والسياق بين النفي والاستفهام في سورة الكهف

Author: Raaid Emad Ahmed رائد عماد أحمد
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2013 Issue: 64 Pages: 171-194
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Was and remains the Holy Quran focus of attention of scholars, the focus of their research in every place and time, it is certain Their inexhaustible of all the sciences and knowledge, dealing with the nuances, any word or character or the movement of which fit the location and agree the intent of both catches Employed interpretation and expressing or did not realize, Grammarians and who have had the right of contribution is a manifestation of the effort grammar Quran deserve thanks and praise. The between specialists in the science of the Koran and the interpretation the status of the Cave, holiness, and the reward of reads, or saves, leading the researchers to study different aspects of She just to study for the standing of this research as well as those studies which overflowed the Pens researchers and reveals some things in science as increased on revealed by the above research in different disciplines.The nature of the research required to address the first two Aksmh exile in the cave, and the second section deals with the question in the cave.Intended message to the study of Arabic sentence in the context of exile and the question as it came in the cave in terms of patterns of different nature, and the research on the extraction of linguistic data from the reality of Sura compared with the views of the grammarians, and this requires access in depth books on the linguistic heritage of the Arab, to discuss the material taken from Sura in the light of the views of the grammarians and discuss these views.And dealt with in the first section the actual sentence and nominal in the context of exile Asthllth the sense of exile and collected tools exile in the sura and divided to deny the case, and denies the past, and deny the future, the study said patterns of each tool, as contained in the sura and the role of the function of grammatical and semantic.The second part was about the actual sentence and nominal in the context of the question Asthllth question the sense of linguistic and terminological tools and then examined the question contained in the cave, following the same way as was done in the first section.I have tried in this research to avoid lengthy and digressions on topics, and therefore came Find the volume of information obtained by, as I tried my best to centralize the oldest and without warning, may reduce the importance of.

كان وما يزال القرآن الكريم محط أنظار الدارسـين ، ومناط بحثهم في كل مكان وزمان ، فهو معين ثرّ لا ينضب لكل العلوم والمعارف ، يتنـاول المعاني الدقيقة ، فكل كلمة أو حرف أو حركة فيه تناسب موقعها وتوافق القصد منها سـواء أدركه المشـتغلون بتفسيره وإعرابه أم لم يدركوه ، والنحويون الذين كانت لهم اسـهامات تعدُّ بحق مظهراً من مظـاهر الجهد النحوي بالقرآن الكريم تستحق الشكر والثناء .وقد بيَّن المختصون في علوم القرآن والتفسير مكانة سورة الكهف وقدسيتها وأجر من يقرؤها أو يحفظها ، مما حدا الباحثين على دراستها من مختلف الجـوانب ، فعمدت علـى دراستها ليقف هذا البحث الى جانب تلك الدراسات التي فاضت بها اقلام البـاحثين وليكشـف بعض الامور في علم النحو تُزاد على ما كشفت عنه البحوث السـالفة في مختلف الاختصاصات.وقد اقتضت طبيعة البحث ان اقسمه قسمين الأول يتناول النفي في سورة الكهف، والقسم الثاني يتناول الاستـفهام في سورة الكهف .تهدف الرسالة إلى دراسة الجملة العربية في سياق النفي والاستفهام كما جاءت في سورة الكهف من حيث أنماطها المختلفة وطبيعتها ، ويقوم البحث على استخراج المادة اللغوية من واقع السورة مع مقارنتها بــآراء النحاة ، وهذا يتطلب الإطلاع بعمق على كتب التراث اللغوي العربي ، لبحث المادة المأخوذة من السورة في ضوء آراء النحاة ومناقشة هذه الآراء.


Article
إشكالية ترجمة معنى النفي في القرآن الكريم إلى اللغة العبرية عند أوري روبين سورة الكهف أنموذجاً

Author: م. م. علي سداد جعفر
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 22 Pages: 520-541
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The translation of the Holy Quran is very important for there is no book like the Holy Quran in pronunciation and meaning. We cannot separate the meaning from the pronunciation because these two aspects make it the Arabic Holy book. What has been translated was the translation of the meaning only for the Holly Quran is the words of Allah that cannot be translated with human words, this is a fact. The subject of the present study is presenting some attempts translating some of the meanings of Alkahaf Sura in Hebrew language. In presenting the Hebrew translations, we will refer to the ability of the translator in understanding the Quranic text in choosing the suitable words that gives the exact meaning especially if the translator has to add some words to describe the meaning or some deliberate attempts to present meaning differ form the original text. This will be shown from the style of the translator in choosing the suitable words and the suitable negating constructions

إن ترجمة القرآن الكريم إلى اللغات الأخرى هو موضوع في غاية الأهمية فهي تتعلق بكتاب الله ووحيه، فالقرآن الكريم ليس كمثله كتاب لفظاً ومعنى وتركيباً، فلا يمكن اعتبار المعنى وحده قرآناً بل هو بلفظه ومعناه قرآن عربي مبين. وما تم هو ترجمة لمعانٍ أي ترجمة تفسير القرآن، لأن القرآن وحي من عند الله لا يترجم بعبارات بشرية وهذه حقيقة لابد من ذكرها. وقد تناولنا محاولات الترجمة العبرية لمعاني سورة الكهف لنرى إلى أي مدى وصل المترجم في نقل هذه المعاني وترجمة معنى النفي، ومن عرض الترجمات العبرية لمعاني الآيات اشرنا إلى مقدرة المترجم على فهم النص القرآني سواء في اختيار اللفظ المناسب للمعنى أو في تعمده إضافة كلمات وأدوات لوصف المعنى أو بعض المحاولات المتعمدة لتقديم معاني مختلفة عن الأصل. وسيتضح هذا من أسلوب المترجم من الناحية الشكلية في اختيار الألفاظ المناسبة في موضوع النفي.


Article
AN ACCOUNT OF EPISTEMIC MODALITY IN SHABAKI
العبارات المعرفية في اللغة الشبكية

Author: Abbas H. J. Sultan عباس حسن جاسم
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2016 Volume: 1 Issue: 26 Pages: 9-22
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper aims to propose a classificatory and descriptive account of epistemic modal expressions in Shabaki to recognize their syntactic categories and semantic interpretations. The corpus is based on the data excerpted from everyday communication. Results suggest that Shabaki makes a rich use of expressions to express epistemic modality. Modality in Shabaki is expressed differently from other languages. Shabaki language displays an interesting interaction between epistemic modal expressions and negation.

يهدف البحث الى تقديم وصف وتحليل للعبارات المعرفية والتي تصنف عادة ضمن العبارات الموقفية في اللغة الشبكية من اجل الوصول الى بناها التركيبية ودلالاتها. استخدم البحث جملا من واقع الحياة اليومية لهذه اللغة والتي تصنف ضمن اللغات الهندوايرانية الشمالية الغربية وتشبه هذه اللغة الهورمانية في العراق والجلاكية في ايران والزازائية في تركيا من جميع النواحي النحوية والدلالية. تعتمد هذه اللغة على مدى واسع من العبارات المعرفية وتختلف في اسخدامها عن اللغات الاخرى وهناك تفاعل متميز بين هذه العبارات وادوات النفي في هذه اللغة.

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (11)


Language

Arabic (8)

English (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (2)

2018 (2)

2016 (1)

2015 (3)

2013 (2)

More...