research centers


Search results: Found 79

Listing 1 - 10 of 79 << page
of 8
>>
Sort by

Article
Synchronized poem
القصيدة التوقيعية

Loading...
Loading...
Abstract

The research titled The poem synchronized, which is one of the formations building poem in modern hair Raad Fadel, as it has a special value in the contemporary experiences, the money a large section of contemporary poets it, and reported that achieved by the hair of concentration, intensity, and stir and dispense with digressions and detail by clicking all that is delicate and essential to the subject, and is the kind of importance great prose poem modern, and divided the research into two sections , taking first section poem miniaturized , as characterized by a poem miniaturized palace severe , but the content is limited to splash emotional one, as it is characterized by obsolete meet semantic and forming aesthetic for the label through functioning in lattice models problem , eat second section forming an reductionist , as it is characterized by the formation character reductionist across the width of the events in a focused manner briefly and intensify through the acceleration time of the fleeting moments of the past, and cannot summarize these events only when already receiving any when you have a piece of the past but may be a presumption that sum up the event happened or will happen in the present or in the future.

جاء البحث بعنوان القصيدة التوقيعية التي تعتبر احدى تشكيلات بناء القصيدة الحديثة في شعر رعد فاضل، اذ تمتلك قيمة خاصة في التجارب المعاصرة ، فقد مال قسم كبير من الشعراء المعاصرين اليها، وأفادوا مما تحققه لشعرهم من تركيز ، وكثافة ، واثارة واستغناء عن الاستطراد والتفصيل، بالضغط على كل ما هو حساس وجوهري في الموضوع ، ويعتبر هذا النوع ذا اهمية كبير في قصيدة النثر الحديثة ، وقسمنا البحث الى مبحثين ، تناول المبحث الاول القصيدة المنمنمة، اذ تتسم قصيدة المنمنمة بالقصر الشديد ، غير ان محتواها ينحصر في دفقة شعورية واحدة ، اذ انها تتميز بالية الوفاء الدلالي والتشكيل الجمالي للتسمية من خلال اشتغالها في نماذج شعرية مشكلة، وتناول المبحث الثاني التشكيل الزمني الاختزالي ، اذ يتميز هذا التشكيل بالطابع الاختزالي عبر عرض الاحداث بصورة مركزة بإيجاز وتكثيف عن طريق التسريع الزمن للحظات عابرة من الماضي، ولا يمكن تلخيص هذه الاحداث الا عند حصولها بالفعل أي عندما تكون قد اصبحت قطعة من الماضي ولكن يجوز افتراضا ان نلخص حدثاً حصل او سيحصل في الحاضر او في المستقبل.


Article
وحدة القصيدة العربيّة القديمة في النقد العربي الحديث

Author: سلام علي حمادي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2012 Volume: 4 Issue: 13 Pages: 642-658
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

من خلال ما قدمناهفي قضيّة بناء القصيدة يمكن أن يتمخض في أذهاننا تصور واضح عن جهود المحدثين في رصد جهود القدماء،وأهم ما يمكن الإشارة إليه النظرة إلى وحدة القصيدة،وانقسام النقاد المحدثين في إقرار وجود هذه الوحدة أو عدم وجودها،إذ تمّت الإشارة إلى اتهام القصيدة العربيّة القديمة بخلوّها من الوحدة،بذريعة احتوائها أجزاء هي:المطلع أو الابتداء، والتخلّص،والانتهاء. والغريب في الأمر أنّ هذه الأجزاء كانت نقطة انطلاق دراسات كلا الفريقين،المؤيدين لوجود الوحدة،والرافضين لها. وتوصّل البحث إلى ترجيح كفة القائلين بوجودها،للأسباب التي تمّت مناقشتها بشكل واسع. أو أنّها قد انخدعت ببريق شعارات أُناس لا يريدون الاعتراف بعراقة الأدب العربيّ.ولكي لا تأخذنا روح الحماسة،ولكي لا تتكون لدينا ردّة الفعل على هذه المزاعم نبّهنا على ظاهرة رأيناها جانبت الصواب،ألا وهي: إنّ الوحدة أو النظرة للوحدة في القصيدة العربيّة تطابق أو كادت نظرة المحدثين،أي إن جهودنا في إثبات الوحدة في الأدب العربيّ،أو النقد العربيّ القديم،لا ينبغي أن تدفعنا إلى أن نبخس حق النقد الحديث،ونقول: إنّ نظرتهم هي نظرة القدماء،مع الاعتراف بوجود البذرات الأُولى لنظرة النقد الحديث في جهود القدماء.


Article
Rhythm In The Prose Poem : Its Concepts and Samples of its Applications
الإيقاع في قصيدة النثر مفهوماته وتطبيقاته

Author: JALAL ABDULLAH KHALAF جلال عبد الله خلف حنتو
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 124 Pages: 43-66
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

From its very beginning up till now , Arabic poem, undoubtedly, has passed through different patterns and various phases when the rhyme shaped its decisive point distinguishing its poetic text. Thus, for a long periods of time, rhyme was considered as an obstacle to the literary genres correlation. However, the intellectual, political , cultural , economic and social development of life make literati come over those traditional rhyme's stereotypes to have a new concept of Rhythm. Starting a new era of conflict between proponents of traditional literature imitating Khaleel's rhymes and the followers of prose poem calling for abandoning all old rhymes entirely and applying inner rhythms instead. To understand the reality of this conflict , we have to perceive the philosophy of both terms (rhyme and rhythm) in order to recognize the spacious difference between them. Finding out that the term of rhythm represents a new literary stage completely different from the previous one on form and content altogether and depends on internal music as a base for rhythmic creativity.

لا شك أنَّ القصيدة العربية ،منذ نشأتها الأولى وإلى يومنا هذا ،قد مرَّت بأنماط مختلفة وأطوار متنوِّعة ،شكَّل الوزن الشعري فيها الحد الفاصل للتمييز بينه وبين النَّص الشِّعري . بذلك عُدَّ الوزن حائلا بين تداخل الاجناس الأدبية لقرون طويلة ،غير أنَّ تطوّر الحياة وتغيّراتها على صعيد: الفكر، والسيَّاسة، والثّقافة والاقتصاد، والاجتماع ،عوامل أجبرت الأدباء على تجاوز الأطر التقليديّة للأوزان الشعريّة المكرورة ؛ ليحلَّ محلها مفهوما جديدا سُميَّ بـ (الإيقاع)، ليبدأ بذلك عصر جديد من الصراع بين أنصار الأدب القديم المقلّدين لأوزان الخليل، وبين اتباع قصيدة النثر الدَّاعين إلى هجر تلك الأوزان جملة وتفصيلا، متَّخذين من الإيقاعات الداخلية بديلا عنها، ولأجل الوقوف على حقيقة الصّراع، لا بدَّ من الوقوف على فلسفة مصطلحي : الوزن والإيقاع؛ لمعرفة البون الشَّاسع بين الفريقين؛ لنكتشف أنَّ مصطلح (الإيقاع) يمثِّل مرحلة أدبية جديدة مغايرة لما قبلها تماما على صعيد (الشِّكل والمضمون) ، ولاعتماده على الموسيقى الدَّاخلية كأساس في عملية الخلق الإيقاعي.


Article
The discription in the poetry of AL-Busairi(The poem of alburda as a model)
الوصف في شعر البوصيري (قصيدة البردة أنموذجاً)

Author: . Tariq Hussein Alnuaimi م.م. طارق حسين علي النعيمي
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2018 Volume: 14 Issue: 4 Pages: 151-174
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The poem of alburda by the poet Sharaf- Aldin Mohammad the son of said Albusairi contained descriptions of different shapes and expressions . Although it was praising the prophet (prayers and blessing of Allah be upon him) but it contains types of description. For this reason this research came to study this poem by analyzing the description and to explain the artistic and Aesthetic dimensions and the detection of its denotation, the description is based on the transformation of the facts from materialistic picture to literary picture that characterized by skilled language and clever pictures. The research is based on one entrance and four detectives, the entrance contained the determination of the concept of description and speaking about the life of the poet and his ode (AL-burda) . The first detective came to study the description of personality whence the description of humanity , symbolic and Animality personality The second detective contained the study of (the description of event) whence the descriptive initialization for the event and descriptive finale for the event while the third detective is (the description of place) Whence the description of the natural place and the description of the synthetical place, the forth detective concerned with the study of the description of thing whence the description of the natural things and the description of tools and statuses.

احتوت قصيدة البردة للشاعر شرف الدين محمد بن سعيد البوصيري أوصافاً متنوعةً الأشكال والتعابير، وان كانت في مدح الرسول (صلى الله عليه وسلم) إلا أنها احتوت أنواعا من الوصف، لذا جاء البحث ليدرس القصيدة بتحليل الوصف وبيان أبعاده الفنية والجمالية والكشف عن دلالاته إذ يقوم الوصف في القصيدة على نقل الواقع إلى صورة أدبية تميزت باللغة المتمكنة والصور البارعة . يحتوي البحث على مدخل وأربعة مباحث ، تضمن المدخل تحديد مفهوم الوصف والحديث عن حياة الشاعر وقصيدته (البردة) ، وجاء المبحث الأول لدراسة (وصف الشخصية) من حيث الشخصية الإنسانية ، ووصف الشخصية الرمزية ، ووصف الشخصية الحيوانية ، وتضمن المبحث الثاني دراسة (وصف الحدث) من حيث الاستهلال الوصفي ، للحدث والخاتمة الوصفية للحدث ، في حين تناول المبحث الثالث (وصف المكان) من حيث وصفه الطبيعي من حيث وصفه الصناعي ، وخص المبحث الرابع لدراسة (وصف الشيء) من حيث أشياء الطبيعة والأدوات والحالات .

Keywords

The --- poem --- of --- alburda --- قصيدة --- البردة


Article
The Term "Long Poem" in the Critical Lesson
مفهوم المطولة الشعرية في الدرس النقدي

Author: Dr.Ali Muta'eb Jassim عمي متعب جاسم
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2017 Issue: 73 Pages: 657-671
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Mohammed Salman HusseinThis study deals with the term " long poem " in the critical lesson as that poetic production which deserves such investigation and effortful research since it is that poem which has been dealt with fully by criticism in the Arab and Western world .This study is divided into two parts, the first part dealt with this term terminologically and linguistically while the second part dealt with this term westerly from Aristotle to the modern critics .The third part tackled the semantic interpretation of this term in the old Arabic criticism and its roots, then the fourth part sheds light the term and itsالعدد الثالث والسبعون مجلة ديالى / 7102776meaning among the modern Arab critics and how they dealt with it .Finally, the epilogue was submitted to expose the most important points the researchers reached at .In addition, the researchers depended on a number of references which enrich their material and contributed a lot to this work

يتناكؿ ىذا البحث بالد ا رسة مفيك القصيدة الطكيمة في الدرس النقدم بكصفيا نتاج ان شعري انيستحؽ الد ا رسة كعناء التتبع لاسيما ىي قصيدة تناكليا النقد بشكؿ عا غربي ان كعربي ان فكافقصد الباحث كاضح ان في تتبع المفيك غربي ان كعربي ان. فقد جاءت د ا رسة ىذا البحث عمى عدةأىقسا، في القس ال ىكؿ منو تتبع المفيك لغة كاصطلاحا، فيما تنا كؿ القس الثاني المفيكغربي ان بدءان مف أرسطك كحتى النقاد المحدثيف ، كتناكؿ القس الثالث دلالة المفيك في الدرسالنقد العربي القدي كجذكره عند النقاد العرب القدامى ، كفي القس ال ا ربع تناكؿ البحث دلالةالمفيك عند النقاد العرب المحدثيف ككيؼ تناكؿ المفيك بالبحث ككيؼ نظركا إًليو ث جاءتالخاتمة لتكجز أىبرز ما انتيى إًليو البحث مف ي خلاصوة خاصة بو ، كما اعتمد البحث عمىعدد مف )الم ا رجع( التي غذت مادتو، ك أىسيمت في تقديمو بحثان قابلان لمق ا رءة، كمف اللهالتكفيؽ.


Article
The Poem Framework to Al- Jawahiri in the Light of his Influence by poem Abu Tammam , Al- Buhturi and Al-Mutanabi
هيكل القصيدة عند الجواهري في ضوء تأثره بشعر أبي تمام والبحتري والمتنبي

Loading...
Loading...
Abstract

This study sheds light on the compositional structure of Al- Jawahiri poem in terms of the overall structure which is divided into three key episodes of the structure of the poem (opening , introduction, and conclusion), all these progressed in accordance with Al-Jawahiri who is affected by Abbasid poem pattern represented by Abu Tammam, Al-Buhturi and Al-Mutanabi, and how is he inspired their tactics in the construction of the poetic text.

تريد هذه الدراسة ان تسلّط الضوء على الهيكل العام لقصيدة الجواهري ,وقد جاء البحث مقسّما على ثلاث حلقات أساسية من بنية القصيدة ( المطلع , المقدّمة , والخاتمة ) , ويجري جميع ذلك وفقا لتأثّر الجواهري بنمط القصيدة العباسيّة مُمَثّلةً بأبي تمام والبحتري والمتنبي, ومدى استلهامه أسالبيهم في بناء النص الشعري.


Article
The reader in the poem of the modern Iraqi
القارئ في القصيدة العراقية الحديثة

Author: م.د. إيمان السلطاني
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2012 Issue: 16 Pages: 333-349
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

تعد قصيدة "انشودة امطر" من القصائد الرائعة التي افرزتها بنية القصيدة الحديثة ؛ لما تحويه من رموز متعددة تؤول بعدد من الدلالات التي تكمل احداها الاخرى، وتعمل مجتمعة في بناء نص جديد، قد يقترب من النص الاول او يتبعد عنه، ولكن ايّاً كانت تلك الدلالات فإنها تعطي صورة واضحة عن ثراء هذه القصيدة .ولا يعد هذا البحث إلاّ قراءة اخرى مضافة الى القراءات السابقة، وتنتظر القارئ الاخر بالقراءة والتأويل .


Article
شعر أبي نواس بين الرقابة والامتاع

Author: محمد صائب خضير
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2013 Issue: 104 Pages: 121-142
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Summery Abu Nawas poem won a great interest on the part of learners of Arabic literature.Studied in many ways ,trying to explore it’s the meanings ,purpose and psychological part of him. I have found that poem of Abu Nawas was divided into two parts ,one is the opposite of the other. Prostitution and asceticism. I tried to elucidate the factors control of the poem and then factors interestingness then studied patterns of censors .I found from them Calipha , poets and critics who then no one in the amount of influence in poetry by immorality to prosecution and faithful representation of reality ,but the poet can skillfully evade censorship that choking him in various ways such as satire cynism and transcendence it is able to so through the use of different methods intelligence and good disposition to speak or matching his case may be trying what other speaker and stirring speech on the different aspects of several confused with the listener and taking it sockets or trying to maintain his image in people even a wild if the images are not accepted by the religious rights on himself and perhaps to achieve his goal of people and he is willing what he wants it willing to Reid through several things and different qualities such as beauty in his young ,fool of who with him . I find that Abu Nawas was not different innovations also I find that Abu Nawasnot different from others but he was intelligent person willing through his wits to get to what he wants .He used poem as a mean to discharge shown in his life that he wanted to live in length and width.

ملخص البحث باللغة العربيةنال شعر أبي نواس اهتماما ً كبيرا ً من لدن دارسي الأدب العربي ، فدرسوه من نواح عدة محاولين استكشاف معانيه ، واغراضه ، ونفسية صاحبه غير أني وجدت ان شعر أبي نواس يتوزع بين قسمين احدهما نقيض الآخر (التعهر)، (الزهد)، وعليهما توجد رقابة يحاول الشاعر الإفلات منها ، ويبدو لي أن أبا نواس يجد في ذلك متعة ؛ لذا حاولت استجلاء عوامل الرقابة على شعره ، ثم عوامل الامتاع فيه ، ثم درست انماطا ً من الرقباء ووجدت منهم الخليفة الذي يمثل السلطة ، والشعراء الذين يزنون شعره بميزانهم ،ثم النقاد الذين ينقدونه ، وهؤلاء الرقباء تساووا في مقدار التأثير في الشعر ، وتغيير مسار ذلك الشعر من طرف التعهر الى التزهد أو بالعكس ، ولكن الشاعر يستطيع ببراعة الافلات من الرقابة التي تخنقه ، بطرائق شتى مثل الظرف ، والتفكه ، أو التباهي والتعالي ، وهو قادر على ذلك من خلال استعمال وسائل مختلفة منها البديهة ، والذكاء ، وحسن التصرف بالكلام ، أو مطابقة كلامه لمقتضى الحال التي هو فيها ، محاولا إلهاء سامعه عما سواها ، أو المراوغة ، وتقليب الكلام على أوجه عدة مختلفة يحتار معها السامع في مجاراه الشاعر وأخذ عليه مأخذ ما ، أو محاولة المحافظة على صورته التي ألفه الناس عليها حتى لو كانت صورة ماجنة لا يقبلها الانسان المتدين على نفسه ، وربما لنيل مراده من الناس، فهو يحتال لما يريد من خلال أمور عدة ، وصفات مختلفة مثل جماله في شبابه ، أو خداع من يجالسه بسحر حديثه، وبهذا اجد أن أبا نواس لم يكن بدعاً، أو انساناً مختلفاً عمن سواه، بل كان شخصاً ذكياً يحتال من خلال ذكائه هذا للوصول الى ما يريد، وهو يتخذ الشعر وسيلة لتصريف شؤون حياته، التي أراد أن يعيشها بالطول والعرض وعلى أكمل وجه.


Article
Nasheed al- Jabbar Poem for Abul-Qhasim Al-Shabi( An Analytic study)
قصيدة (( نشيد الجبّار)) لأبي قاسم الشابي ( دراسة تحليلية )

Author: Suzan Kamal Shamisul-Dean سوزان كمال شمس الدين
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 19 Pages: 365-388
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

These lines go deeply in analyzing the poem, and reveal its meaning and themes . Actually these lines will summarize the results of this research, and they are as follow:The sensational poetry has a real effectonthegenerationsweather they are young orold. AbuQasemAlshbidiedwhile he was young even though his poems are very effective for his contemporaries and the current generation because of his romantic and rebellious poetry. The poem has three basicprinciplesmake people happy; the first oneisthe seriousand strongwill expresses life, the second isthe harder the conflict the more glorious the triumph, andthe third isto be patient against misfortunes. This poem really combines between the authenticityof the past time and the modernism, as a result of its being classical meter but has the soul of recent romanticism .These results prove that the superiorityis the combining between contradictive things as life and death, hope and hopelessness, resistance and surrender. Despite of the classical view of this kind of poetry, it combines among all these contradictive ideas to be very effective, as the power of resurrection for died people .

يُعَدّ تحليلُ نصّ من النصوص الراقية من أجمل الفنون الأدبيّة التي ترمي إلى الكشف عن كنوزٍ دفينة، تحمل في أصدافها كثيراً من المبادئ والقيم، في ثوبٍ من الألفاظ الجميلة والجمل والتراكيب المفيدة، يتوارثها الأجيال، يتمثلون بها في حياتهم لمنحهم شيئاً من التوازن الفكري، والعاطفي.وهذا ما تبدَّى في قصيدة (نشيد الجبار) التي هي بمثابة أنموذج لهذه النصوص، تمنح الثقة في نفوس الناس ، وتبني في قلوبهم الكرامة والعزّة، وأنّ التحدِّي المشوب بالتفاؤل والنصر والصبر هو مفتاح السّعادة. وظهرت هذه الأفكار القيّمة من خلال الجرس الصوتي، والتركيبي، والدلالي، التي اشتملت عليها القصيدة، والتي أبان عنها تحليلات هذا البحث.


Article
Quranic intertextuality in Mohammed Mahdi Al Gvahry's Poems
التناص القرآني في أشعار محمد مهدي الجواهري

Loading...
Loading...
Abstract

Intertextuality is a term first introduced by French semiotician Julia Kristeva in the late sixties. In essays such as "Word, Dialogue, and Novel," Kristeva broke with traditional notions of the author's "influences" and the text's "sources. Al Gvahry period coincided with internal conflicts and Colonial struggles،As a poet he could not Unresponsive himself into the social problems of his country،Because he gives to this poeme Qur'anic concept . Intertextuality Technique in his poems include the following types: direct Intertextuality ,، indirect Intertextuality ,consciousI ntertextuality, and the subconsciou Intertextuality.The research aims to Examines the intertextuality Technique its meaning and its forms to detect the Technique of overlapping texts ، at the end of the article Th e researcher Defines the intertextuality effect in thealgvahery pomes.

التناص عبارة عن" حدوث علاقة تفاعلية بين نص سابق و نص حاضر لإنتاج نص لاحق" فالنص لابد له بصورة أو أخري من أن يتفاعل مع غيره من النصوص الأخري. ظهر مصطلح التناص من الناقد "باختين" و طوّرته "كريستيفا" حتي صارت كمصطلح نقدي و أثارت أصداء كثيرة بين النقاد. إن الجواهري عاش عصر الظلم الاستعماري و النزاع الداخلي و هو كشاعر ملتزم بالمسؤولية الاجتماعية والسياسية لايستطيع أن يكون بمعزلٍ عن المشاكل الرئيسية التي يواجهها مجتمعه فهو يحاول أن يوقظ الناس و يؤثر في شعورهم فلذلك يتّجه نحو القرآن فاصبغ شعره صبغة قرآنية بالتناص المباشر و غير المباشر و الواعي و اللاشعوري فوظّفه في الاشكال المختلفة. يهدف هذا البحث الي معالجة ظاهرة التناص و دلالتها و اشكالها و الكشف عن ظاهرة تداخل النصوص و تفاعلها و من ثمة تأثر شعر الجواهري من المواضیع القرآنیّة.

Listing 1 - 10 of 79 << page
of 8
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (79)


Language

Arabic (76)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (4)

2018 (17)

2017 (10)

2016 (14)

2015 (4)

More...