research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The effect of using different levels of rapeseed meal in the Coturnix quail diet 1- Economic and productive features
تأثير الإحلال الجزئي لكسبة بذور السلجم كبديل عن كسبة فول الصويا في علائق طائر السلوى 1- الصفات الاقتصادية والانتاجية

Author: M. F. Abdul Ghani محمد فوزي عبد الغني
Journal: ANBAR JOURNAL OF AGRICULTURAL SCIENCES مجلة الأنبار للعلوم الزراعية ISSN: PISSN: 19927479 / EISSN: 26176211 Year: 2007 Volume: 5 Issue: 2 Pages: 259-269
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This study was conducted at the College of Agriculture, Anbar University, starting 1/3/2004 to 22/6/2004, to study the effect of partial replacement of soybean meal with rapeseed meal on the economic and productive features of the quail. A total of 200 local quail aged two weeks were randomly distributed into five treatments, groups (A, B, C, D & E) with 0, 4, 8, 12 & 16% with four replicates ten birds for each replicate. No significant effect of the rapeseed meal replaced with soybean meal was found on the body weight during the first growth period (6 weeks) and during egg production period that last 3 months, 12% replacement with rapeseed meal showed (P<0.05) for body weight gain during the first growth period, whereas all treatments were increased than control treatment during the second growth period. Rapeseed meal 8% showed increase for feed consumption during the first growth period, whereas no effect during the egg production. Rapeseed meal (4 & 8%) showed a higher significant for feed conversion during the first growth period, whereas 4% replacement showed a higher significant during the egg production period. Also egg production percentage during the span of the study. Finally no significant for some economic features such as feed conversion, egg mass and hatching percentage when replacement rapeseed meal with soybean meal.

أجريت هذه الدراسة في كلية الزراعة / جامعة الانبار للفترة من 1/3/2004 لغاية 22/6/2004 لمعرفة تأثير الاحلال الجزئي لكسبة بذور السلجم كبديل عن كسبة فول الصويا في علائق طائر السلوى وبيان أثر ذلك على الصفات الاقتصادية والانتاجية خلال فترتي النمو والانتاج . استخدم في هذه الدراسة 200 طائر سلوى من النوع المحلي وبعمر اسبوعين ، وزعت عشوائيا على خمس معاملات إحلال كسبة بذور السلجم ( 16,12,8,4,0%) وقد بينت النتائج عدم وجود تأثير معنوي لنسب الاحلال على وزن الجسم خلال فترة النمو الاولى (ستة اسابيع) وخلال فترة انتاج البيض الممتدة لثلاثة اشهر، لكن لوحظ ان الزيادة الوزنية للطيور التي تم احلال 12% كسبة بذور السلجم في علائقها تفوقت معنويأ خلال فترة النمو مقارنة بمعاملة الاحلال 0% في حين ان المرحلة الثانية من التربية (انتاج البيض) تفوقت معنويأ الزيادة الوزنية لطيور جميع معاملات الاحلال على مجموعة السطرة 0% ولوحظ ان الطيور التي تم احلال 8% كسبة بذور السلجم في علائقها قد استهلكت معنويأ علفأ اكثر من باقي معاملات الاحلال والسيطرة خلال مرحلة النمو في حين لم يكن هناك أي تاثير معنوي بين المعاملات في كمية العلف المستهلك خلال مرحلة الانتاج . اما بالنسبة لكفاءة الطير في تحويل العلف فقد لوحظ خلال مرحلة النمو ان معاملات احلال كسبة بذور السلجم 4و8% كانت افضل من باقي المعاملات الاخرى ، لكن في مرحلة الانتاج فقد انفردت معاملة الاحلال 4% على باقي نسب الاحلال في كفاءة التحويل مما انعكس ذلك على تفوقها المعنوي في انتاج البيض وكتلة البيض، ولم يكن هناك أي تاثير معنوي لنسب الاحلال المختلفة على نسبة الفقس . من هذا نستنتج انه يمكن احلال كسبة بذور السلجم في علائق طيور السلوى كمصدر بروتيني نباتي دون ان يحدث أي تاثير سلبي في الاداء الانتاجي للطيور .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2007 (1)