research centers


Search results: Found 73

Listing 1 - 10 of 73 << page
of 8
>>
Sort by

Article
Son live his position on the readings Detailed explanation model
ابن يعيش وموقفه من القراءات القرآنية شرح المفصل أنموذجا

Author: Ali Hussein Nasser Ugaili علي حسين ناصر العكيلي
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2017 Issue: 76 Pages: 1-28
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Research SummaryThe Koran readings are among the most important sources of grammar legislation that for the richest any researcher with them, it is not surprising that significant their son live, and make them a source Thera of his sources, because I really think the big authoritative, Fastdl in the study of different as materials, correcting some of them, and weakening another, and Maola another section, seeking his face approve what he sees, he came to read him the Sevener and non Sevener, and in the Seventh see it sometimes connects multi-faceted syntactical reading multiple readings in, and once again balances the two readings, and again take a moderate position of the read load the grammarians its owner as reading Hamza and once we find it carries the reader and missed him as he did with the son Amer, as was done with the readings is the Seventh (abnormal).

ملخص البحثإن القرآن والقراءاته يعدان من أهم مصادر التشريع النحوي التي لاغنى لأي باحث عنهما ، فلا غرو أن يعتد بهما ابن يعيش ، ويجعلهما مصدرا ثرا من مصادره ، ولاسيما القراءات إذ اعتد بها اعتدادا كبيرا ، فاستدل بها في دراسة مواد النحو المختلفة ، مصححا قسما منها ، ومضعفا قسما آخر ، ومؤولا قسما ملتمسا له وجها يوافق ما يراه ، فجاءت القراءة عنده على سبعية وغير سبعية ، وفي السبعية نراه تارة يربط تعدد الأوجه الإعرابية في القراءة بتعدد القراءات فيها ، ومرة يوازن بين قراءتين ، ومرة يتخذ موقفا معتدلا من قراءة حمل فيها النحاة على صاحبها كقراءة حمزة ، ومرة نجده يحمل على القارئ ويخطئه كما فعل مع ابن عامر ، وكذلك كان فعله مع القراءات غير السبعية (الشاذة) .


Article
.Qur'anic Readings in
القراءات القرآنية في تلخيص البيان

Author: . Najem Abd Muslem Al-Feham نجم عبد مسلم هاشم الفحام
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2008 Volume: 1 Issue: 7 Pages: 193-215
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

الخلاصة لقد زخرت دراسة الرضي في تلخيص البيان بالكثير من القراءات القرآنية في تفسيره للآيات المجازية في القرآن الكريم إذ تناول الرضي ماورد في الآية من قراءات قرآنية، مبّينأ معنى كل قراءة فيها وما يحمل من هذه القراءات على الاستعارة دون غيرها مستنداً في ذلك الى معرفته بأقوال الفقهاء وإطلاعه على سنن العرب في كلامها . بل أكثر من ذلك إذ نراه يميل في بعض الاحيان الى حمل الآية على القراءة الشاذة لانها تخدم هدفه في تحديد المجاز أو الاستعارة إذ لا إشكال فيها لديه مادامت دليلاً على ماهو بسبيله من قضية يبرهن عليها . فهي قراءة مأخوذ بها عند بعض العلماء ولا سيّمًا عند شيوخه كإبن جني الذي كان شيخه في النحو معتمداً في ذلك على إطلاعه الواسع ومعرفته بالقراءات وما يترتب عليها من المعاني فضلاً عن التذوق اللغوي وفهم روح العربية واسرارها . إنّ دراسة الرضي للمجاز القرآني ( تلخيص البيان) مضافاً الى ما حوته من الموضوعات المتعددة التي أسهل فيه الرضي وأَنجد، لتقوم شاهداً في التراث العربي الاسلامي والانساني على إنّ شخصية الرضي، شخصية متعّددة الجوانب، إذ هو العالم الفقيه في مجالات الفقه، والعلم العيلم عندما يكتب في التوحيد، والنحوي المبرّز في النحو، والبلاغي الذي يجمع الحسَّ المرهف والنظر الثاقب عندما يستوقفه المجاز في الآية القرآنية . ونراه في هذا البحث الذي بين ايدينا عالماً بالقراءات القرآنية ذا إطلاع واسع ومعرفة دقيقة بالقراءات وما يترتب عليها من المعاني . سواء ما كان منها على وفق قراءة المصحف أو القراءات الصحيحة التي وردت على غير قراءة المصحف أو حتى الشاذة منها.


Article
The Influence of Quranic Recital on Explaining Quran
أثــر القراءات الــقـرآنية في تــوجيه المـعنى الـتفـسيري

Author: Ahmed Qassim Abdul Rahman أحمـد قاسـم عبـد الـرحمـن
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2010 Volume: 2 Issue: 5 Pages: 27-57
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allaah, who taught the Qur'an. He created man, taught him the statement. Praise be to Allaah, who taught the pen. He taught man what he did not know. It was the best books was the best of the apostles, save him from his enemies and save his book of distortion and switch.       And after: For the grace of God to give him the gift of understanding in religion, and demonstrates the paths of that understanding, to inspire the senses in what he says and what he does, as the Prophet Muhammad peace be upon him: (Whoever responds to him good in the religion and inspire his senses) (1).       There are many ways, and different ways to reach an understanding of the provisions of the law of Islam, but all of these methods in detail and statement to the language that came down the Book of God, and received the year of His Messenger, peace be upon him, this is the language of the Arabs in which God was deposited It is the graphic secrets that made it meet all the new things in the lives of Muslims.       This is what led the Muslims - since the early Islamic times - to pay attention to this language, and to find out its components and hidden, they grilled seriously, and did their best to take care of them, especially the days that they felt that the threat to its existence after entering into Islam non-Arabs The melody spread among their children, and the linguistic accent heralded the loss of their eloquence and eloquence.     Efforts continued to preserve Arabic with the progression of times, and emerged throughout the centuries that passed the glory of scientists took all their lives to search and scrutinize the issues of this language, and delve into the arts and literature, each of them was serving them through what God cast in the magnificence of those Arts and arts, they showed people to Taifha, and showed its beauty, and explained the splendor and splendor.       This is related to the meaning of reading the Koran in Arabic, which in turn is based on the provisions of legitimacy, and this, which led me to choose a topic that includes reading, language and interpretation, Vsttn God and chose Subject: (the impact of Quranic readings in guiding the interpretative meaning) because the language and readings share with the law in some of the general rules on which the branch of jurisprudence many of the provisions.

الحمد لله الذي علم القرآن خلق الإنسان علمه البيان ، والحمد لله الذي علم بالقلم ، علم الإنسان ما لم يعلم ، سبحانه هو الله الواحد الأحد الفرد الصمد الذي أنزل على عبده الكتاب ولم يجعل له عوجا ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد نبيه ورسوله وعبده الذي اصطفاه وأنزل عليه خير الكتب فكان خير الرسل ، حفظه من أعدائه وحفظ كتابه من التحريف والتبديل . وبعد : فان من أجل نعم الله على الإنسان أن يمنحه موهبة التفقه في الدين ، ويدله على مسالك ذلك التفقه ، ليلهمه الرشد فيما يقول وفيما يفعل ، إذ قال الرسول محمد صلى الله عليه وسلم : ( من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين ويلهمه رشده )( 1 ) . وقد تعددت الطرائق ، واختلفت السبل في الوصول إلى فهم الأحكام التي جاءت بها شريعة الإسلام ، إلا أن جميع تلك الطرائق تعود في تفصيلها وبيانها إلى اللغة التي نزل بها كتاب الله ، ووردت بها سنة رسوله عليه الصلاة والسلام ، تلك هي لغة العرب التي أودع الله فيها من الأسرار البيانية ما جعلها تفي بكل ما يستجد من أمور في حياة المسلمين . وهذا هو الذي حدا بالمسلمين ـ منذ العصور الإسلامية الأولى ـ إلى الاهتمام بهذه اللغة ، وللوقوف على مكنوناتها وخفاياها ، فشمروا عن ساعد الجد ، وبذلوا للعناية بها قصارى جهدهم ، ولاسيما أيام أن شعروا بأن الخطر يهدد كيانها بعد أن دخل في الإسلام من هم من غير العرب ، فانتشر اللحن بين أبنائهم وباتت اللكنة اللسانية تنذر بضياع فصاحتهم وبلاغتهم . وقد استمرت الجهود في الحفاظ على العربية مع تعاقب الأزمان ، وبرز طوال القرون التي مرت أفذاذ من العلماء استغرقوا حياتهم كلها بالبحث والتدقيق في مسائل هذه اللغة ، والخوض في فنونها وآدابها، فكان كل واحد منهم يقدم خدمته لها من خلال ما يلقي الله في روعه من تلك الآداب والفنون ، فأظهروا للناس لطائفها ، وبينوا جمالها ، ووضحوا رونقها وبهاءها . ومن ذلك ارتباط معنى القراءة القرآنية باللغة العربية الذي بدوره تبنى عليه الأحكام الشرعية ، وهذا الذي حدا بي إلى أن أختار موضوعا يشتمل على القراءة واللغة والتفسير، فاستعنت بالله واختــرت موضوع: ( أثر القراءات القرآنية في توجيه المعنى التفسيري ) لأن اللغة والقراءات تشتركان مع الشريعة في بعض القواعد العامة التي فرع عليها الفقهاء كثيرا من الأحكام.


Article
Quranic recitations which are found in alsihah dictionary by aljawhary(conjugated study)
القراءات القرآنية الواردة في معجم الصحاح للجوهري (دراسة صرفية)

Author: Nadia Muhammad Jassim Alheety نادية محمد جاسم الهيتي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2010 Volume: 2 Issue: 7 Pages: 276-304
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper deals with the Quranic recitations mentioned in Al- Sahah lexicography in language by Al-Jawahri: a morphological study. He cites (123) recitations, and the number of those recitations attributed to particular recitors was (36) whereas the number of recitations non-attributed to particular recitors was (87). Al-Jawahri has used as evidence exceptional and recurring recitations. The number of recitations dealing with morphological problems was (23). He relayed three of these recitations from Al-Akhfash. The paper is divided into four sections; the first deals with what was recited individually, chorally or combination of groups of recitors. The second section tackles the structures of derivatives, while the third section focuses on the structures of roots of verbs. The forth section tackles the structures of verbs.

تناول البحث دراسة القراءات القرآنية الواردة في معجم الصحاح في اللغة للجوهري دراسة صرفية، وقد بلغ عدد القراءات القرآنية التي ذكرها في معجمه (123) مائةً وثلاثاً وعشرين قراءة وبلغ عدد القراءات المنسوبة منها إلى قرائها (36) ستاً وثلاثين قراءة في حين بلغ عدد القراءات غير المنسوبة إلى قرائها (87) سبعاً وثمانين قراءة ، وقد استشهد الجوهري بالقراءات الشاذة والمتواترة وبلغ عدد القراءات التي تتعلق بالقضايا الصرفية (23) ثلاثاً وعشرين قراءة ، ونقل ثلاثاً منها عن الأخفش ، وقد قُسِّمَ البحث على أربعة مباحث هي :_ الأول : وتناول ما قُرئ بالإفراد وبالجمع وبجمع الجمع، والثاني : وتناول أبنية المشتقات ، والثالث : وتناول أبنية المصادر ، والرابع : وتناول أبنية الأفعال.


Article
الاختلاف في القراءات القرآنية وأثره في المعنى عند السمين الحلبي في "الدّر المصون" دراسة في سورة البقرة

Author: سوزان عبد الواحد عبد الجبار
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2010 Volume: 2 Issue: 8 Pages: 380-409
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

All the Qura'anic recitations are in the same class of elevation. They are found depending on oral and aural foundation to perform their purpose that they are made to. They are of two types: There is what is called the successive recitation that all Umah (Muslim people) approved in their documents; they are seven or ten recitations. The other type is called the irregular (Al'shath) which is about twenty or more recitations, and all of them are fixed as they are taken from the prophet Muhammad (peace be upon him). Besides, all of them are independent in their ideological perfection as their Qura'anic meanings can not be revealed in Qura'anic Verses without gathering the assured types of recitations of the prophet (peace be upon him). Hence, the different cited Qura'anic recitations narrated by AL-Sameen AL-Halabi in AL-Dor AL-Masoon have different meanings and significant images that include a proof of Arabic grammatical aspects in the same context, so that every recitation performs a meaning that the other does not. The two recitations or more will stand for the multiple Ayahs (Verses) and the different recitations will perform ideological and eloquent perfection of the intended meanings.

إنَّ لقراءات القرآنية المتواترة كلّها في مرتبةٍ واحدةٍ من الرفعةِ، وإنّما نشأت تعتمدُ السماع والمشافهة أساساً لها في تأديةِ غرضها الذي قامتْ من أجلِهِ، وهي نوعان:منها ما هو متواترٌ، أجمعت الأُمةُ على توثيقةِ، وعددها سبع أو عشر، ومنها ما هو شاذ، وتصل إلى أكثر من عشرين قراءة، إذ كلها ثابتة ومُتلقاة عن النبيّ (صلّى الله عليه وسلم)، إذ كلّ وجهٍ من أوجهِ القراءةِ هو بمثابةِ آية مستقلة في تكاملها الفكري، ولا تظهر حقيقة المعاني القرآنية في الآيات الكريمات بكمالها إلّا بالجمعِ بين أوجه القراءات الثابتة عن النبيّ (صلّى الله عليهِ وسلّم).فاختلاف القراءات القرآنية الواردة عند السمين الحلبي في "الدّر المصون"، ذات المعاني أو الصور البيانية المختلفة قد تضمنت إثبات وجوه نحوية عربية مُتكافئة في النص الواحد، تؤدي كلّ قراءة معنى لا تؤديه القراءة الأُخرى، فتقوم القراءتان أو الأكثر مقام تعدد الآيات، وتؤدي القراءات المختلفة تكاملاً بيانياً وفكرياً في المعاني المقصودة جميعاً.


Article
Infinitive in Readings Qoran
المصدر في القراءات القرآنية

Author: Dr. Khalid Abood Hamudi م.د. خالد عبود حمودي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2009 Issue: 18 Pages: 23-43
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

The Readings in Qoran is one of the most science related to sacred Qoran. It is relative to sacred Qoran as it reading by (Hafs from Asim) That means from its original source, different reading from first source. Reading is suna followed. Different scientists in guiding Readings in sacred Qoran like reading has infinite two faces , first Al – Nasib, second AlNasib only.


Article
التوجيه اللّغوي للقراءات القرآنية عند الرضي في "شرح الكافية"

Author: محمود عواد جمعة
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2013 Volume: 4 Issue: 14 Pages: 306-326
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

These linguistic issues are linked with the recitations & recitations, in their turn, are linked with dialects to ease the reading of the holy Koran to Arab tribes the Koran has been descended in their language. This is supported by the following Quranic verse “We have eased the Koran for recitation, so is there any wise who reads”. Despite all these facts, some have denied the chronological embracing of recitations, such as Imam Al-Ridha who has blatantly stated and in more than one occasion his denial of this phenomenon. Nevertheless, he has mentioned more than (50) recitations, some according to the seven types of recitations, some individualistic and other anonymous. His dependence on these recitations clearly shows the significance of recitations in the linguistic lesson and their facilitating the students’ understanding of the linguistic rules. The methodology adopted in this paper is as follows; an introduction followed by the linguistic issues according to their mentioning in the explanation and finally the conclusion. There are some remarks I should highlight; firstly, I have not translated for those recitors for their reputation, I depended, in tracing back recitations, on the books of narrator, in their linguistic formulation on books of justifications, secondly, I have mentioned the statement (others have read), where I meant the seven recitations.

إن صلة القراءات باللغة العربية صلة وثيقة لا تنفصل عنها، إذ ما القراءات إلا وجوه أداء كلمات القرآن، وكيفية النطق بها يؤيد هذا ما جاء في الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((إن هذا القرآن أنزل على سبعة أحرف فأقرؤوا ما تيسر منه))( ).إن هذه المسائل اللغوية مرتبطة بالقراءات، والقراءات لها ارتباط باللهجات؛ وذلك لتيسير قراءة القرآن على القبائل العربية التي نزل القرآن العظيم بلسانها؛ تصديقا لقوله تعالى: ﴿ولقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر﴾ [القمر: 17] ومع هذا كله وقف بعضهم موقف المنكر لتواتر القراءات، ومن هؤلاء الإمام الرضي الذي ذكر بصريح العبارة وفي أكثر من موضع إنكاره لتواتر هذه القراءات، وهذا لم يمنعه من ذكر أكثر من خمسين قراءة سبعية وانفرادية وشاذة.إن اعتماد الرضي وغيره على القراءات يدل بشكل واضح وجلي على أهمية القراءات في الدرس اللغوي وتقريب فهم القاعدة اللغوية إلى طالب العلم.أما خطة بحثي فهي: مقدمة، ثم المسائل اللغوية بحسب ورودها في الشرح، ثم خاتمة، وهناك ملاحظات لابد لي من ذكرها: لم أترجم للقراء لشهرتهم، اعتمدت في تخريج القراءات على كتب الرواية، وفي توجيهها اعتمدت على كتب الحجج وغيرها، وذكرت عبارة (وقرأ الباقون) وأردت بهم القراء السبعية.هذه هي أغلب المسائل اللغوية الواردة في شرح الرضي ما عدا المكررة.


Article
Types of effective readings of the Holy Quran
التلاوة الفاعلة للقرآن الكريم وأنواعها

Author: Dr. Ibrahem Mahmood Ibrahem Al najaar د.إبراهيم محمود إبراهيم النجار
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2014 Volume: 8 Issue: (15/1) Pages: 1-52
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The present study deals with types of effective readings of the Holy Quran. The effective reading means the reading that affects the reader, and then it turns into action, achievement, invitation and change. i.e., the verses turns into manner of life. The study consists of six chapters. Chapter One, the reading of speculation (that makes the reader realizes secrets and keys of the Holy Quran) is presented .Chapter Two discusses the reading of knowledge which makes the reader inherits the glory, richness, health and pleasure. In Chapter Three deals with the reading of expose and accounting through which the reader realizes his position before Allah, whereas Chapter Four Reading of active reverence and positive sadness, which gives the reader vigor and vitality to change, is shown .Chapter Five deals with the reading of work which forces the reader to do the obligations and prevents him to do the taboo. discusses the reading of hoard, which makes the reader stays in the paradise in Chapter Six.

يتناول هذا البحث التلاوة الفاعلة للقرآن الكريم، وأنواعها.وأعني بالتلاوة الفاعلة: التلاوة التي تؤثر في تاليها، فتتحول إلى فعل وعمل بنَّاء، ودعوة وتغيير، تحول الآيات إلى منهج حياة، عبر منظومة متسلسلة منطقية تهدف إلى تفعيل القراءة .وكان البحث على ستة مباحث أولها:تلاوة التدبر والتفكير التي ترتقي بصاحبها إلى إدراك أسرار ومفاتيح القرآن ، ثم تلاوة المعرفة التي تورث صاحبها العز والغنى والشفاء والأنس ، ثم تلاوة العرض والمحاسبة والمكاشفة التي يعرف بها القارئ موقعه أمام كتاب الله تعالى،ثم تلاوة الخشوع الفعال والحزن الإيجابي التي تورث صاحبها الهمة والعزم على التغير الفعال، ثم تلاوة العمل التي تلزم صاحبها الواجب وتمنعه المحرم، وتضعه على طريق الحق، وآخرها : تلاوة الذخر التي تهبط بصاحبها إلى رياض الجنة.


Article
التوجيه النحوي للقراءات القرآنية عند العكبري في كتاب إعراب القراءات الشواذ في الأسماء المجرورة

Authors: عبد العظيم قيس هادي المحمدي --- علي مطر الدليمي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2014 Volume: 5 Issue: 18 Pages: 453-483
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The Effect of Syndesis in the Problems of Exclusion of the Fundamentalists Thanks for Allah the Lord of all people, and praise be upon his messenger Mohammed and all his companions. This research is part of a comprehensive study to the investigation of syndesis of fundamentalists. We reveal in it that syndesis of fundamentalists is mentioned in their books and researches. It has an effect in their disagreements and orientation approaches. Its investigation differs, for the fundamentalists than for the grammarians, because the grammarians allot a special part, while for the fundamentalists it is scattered in their art subjects according to its relation of the subject being investigated . This research deals with syndesis according to its.

الحمد لله والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين... وبعد:إنّ القراءات القرآنية هي الوجوه المختلفة التي سمح بها النبي محمد صلى الله عليه وسلم في قراءة النص القرآني تيسيراً للقراءة بها. والعكبري كان أحد العلماء المشهورين في هذا العلم، وكان له اهتمامات في علوم عدّة وكتب الكثير من الكتب في علوم مختلفة، أحد هذه الكتب هي «إعراب القراءات الشواذ» الذي يهتمّ بالقراءات القرآنية وهذا ما دفعني بعد استشارة أساتذتي باختيار هذا الكتاب؛ لأبيّن التوجيهات النحوية للقراءات القرآنية التي جاءت في هذا الكتاب.


Article
قراءات القرّاء المقلين من الصحابة والتابعين ذوي ثلاث قراءات فأقل في كتاب الدرّ المنثور للسيوطي (ت 911هـ) جمع ودراسة

Loading...
Loading...
Abstract

The present research focuses on certain figures of companions and partisans of three or less who have an effect on the interpretation of the holy Quran. It tries to expose thee figures and present a clear picture about them as researchers have not yet tackled them though they have certain contribution in the science of interpretation. The research cares about the reasons behind the scarce interpretation cited from them. Also, it attempts to explore their biographies, their traces in Quran interpretation and the nature of interpretative narrations as well as their position among other exegeses.The research is divided into an introduction, preface two chapters and a conclusion The preface consists of two sections; The first gives a brief account of Al-Ssuytti and his book Adur Al-Manthoor. The second traces the reasons behind scarce narration of some scholars. The first chapter: exegeses' interpretations of companions and partisans. It is of two sections; The first exegeses' interpretations of companions. The second exegeses' interpretations of partisans. The second chapter: exegeses' explanations of companions and partisans. It is of three sections; The first section: exegeses' explanations from Al-Fatihah (opening) Surah to Al-Taubah Surah. The second section; exegeses' explanations from Yunus Surah to Al-Ankabut. The third section: exegeses' explanations from Ar-Rum Surah to An-Nas Surah.Conclusion: The most important outcomes of the research. There is an appendix that lists a number of interpreters and the narrations of each. These are arranged in a table to facilitate the citation, number of interpreters and their narrations.

تناول هذا البحث دراسة شخصيات من الصحابة والتابعين ذوي ثلاثة قراءات فأقل ممن له أثر في قراءة القرآن الكريم، حاول هذا البحث أن يميط اللثام عن هذه الشخصيات ويقدم صورة واضحة عنهم لعدم اهتمام الباحثين بهم مع أن لهم مشاركة في التفسير وعلومه، وقد اهتم البحث ببيان تعليل سبب قلة ورود القراءة عنهم، وكذلك بيان سيرهم وما يتعلق بهم، ثم تجلية أثرهم في تفسير القرآن، والكشف عن طبيعة قراءاتهم التفسيرية ومنزلتها بين آراء القراء الآخرين. فأردت أن أسهم في إزاحة الستار عن عدد منهم، وذلك بالتعريف بهم بإيجاز وذكر قراءاتهم، وقد اقتضت طبيعة البحث أن يتألف من مقدمة وتمهيد ومبحثين وخاتمة ثم المصادر والمراجع، تضمن التمهيد تعريف موجز بالقراءات وأهميتها ومكانتها ونشأتها وأنواعها، أما المبحث الأول ففيه قراءات المقلين الواردة في النصف الأول من القرآن الكريم، والمبحث الثاني فيه قراءات المقلين الواردة في النصف الثاني من القرآن الكريم ، ثم الخاتمة التي ذكرت فيها ما توصلت إليه من نتائج، ثم المصادر والمراجع، وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.

Listing 1 - 10 of 73 << page
of 8
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (73)


Language

Arabic (69)

Arabic and English (2)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (6)

2017 (5)

2016 (3)

2015 (11)

More...