research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Studying resistance symbolism in IbrahimTuqan poetry
دراسة مقاومة للرمزية في شعر إبراهيم طوقان

Loading...
Loading...
Abstract

Doubtlessly, Ebrahim Touqan is the national and popular poet of Palestinian. He combatted with his revolutionary poetry. So that the resistance poets and poetry school were built under the influence of his political views and struggle.Resistance poetry of IbrahimTuqan is full of different symbols. Symbols that the poet has used with their beauty and in this way, he has put a greater impact on the reader. Symbols such as Alghraeb, Alkhatab, Alhol, Elnour, Alouyun, Alaasir, Alghiaheb, Alnajm, Alamut, Kokab, Alqabr, Alnaqous, Alazan, Alnaar and so on.Analysis of symbols used in the poems of IbrahimTuqan represents one of the characteristics of resistance poetry in which case the symbolism can be considered as a sign of resistance poetry.

بلا شك، إبراهيم طوقان هو الشاعر الوطني والشعبي الفلسطيني، الذي كان يكافح من خلال الشعر الثوري، إذ تمكن من بناء مدرسة لشعراء المقاومة، وامتاز شعره بتأثره بالآرائه السياسية والنضالية.


Article
The symbols of resistance in the poetry of the Lebanese poet Jawdat Fakhreddine
رموز المقاومة في شعر الشّاعر اللّبنانيّ جودت فخر الدّين

Loading...
Loading...
Abstract

In contemporary Arabic literature, symbols play a major role in resistance poetry and have achieved a significant place in this literary genre. Similar to Palestinian poets, the Lebanese poets have also utilized these symbols to describe the resistance and endurance of the people of their land. Following the chaos caused by the Zionist regime’s aggression in Lebanese land in the early 80s, these events appeared in the works of various poets such as “Jawdat Fakhreddine”. “Jawdat” has managed to successfully fulfill his role in resistance axis. While dealing with the issue of resistance, he makes the greatest use of symbols. By mingling philosophical and existentialist thoughts, he creates a style which is unique among Arabian poets. The present research seeks to introduce Jawdat Fakhreddine one of the 70’s poets of Lebanese resistance known as Sothern Poets. These symbols are divided into three categories. As the results indicate, these symbols generally show two concepts of resistance and endurance and fighting against aggression.

تلعب الرموز في الأدب العربي المعاصر دوراً بارزاً في شعر المقاومة، حيث تمكنت من تحقيق مكانة خاصة في شعر المقاومة. وفي هذا الصدد، لجأ شعراء لبنان، مثل نظرائهم من الشعراء الفلسطينيين إلى استخدام هذه الرموز للتعبير عن الألم والمعاناة والدمار الذي خلفته إسرائيل لبيان صمود الشعب في الدفاع عن أراضيه. ويتسم شعر المقاومة اللبنانية إلى جانب شعر المقاومة الفلسطينية بالألم وذلك بسبب الاستمرارية الجغرافية والتاريخية والسياسية والدينية، ومن حيث المحتوى أيضاً فهو متوافق مع الشعر الفلسطيني، حتى أنه يبدو أن مصير الشعب في هذين البلدين مصير واحد بسبب وجود عدو مشترك، وخاصة بعد الانتفاضات التي بدأت في أوائل الثمانينات تزامناً مع اعتداء الكيان الصهيوني على لبنان، وتجلى ذلك في أعمال شعراء مثل جودت فخر الدين. لقد لعب جودت فخر الدين دوره في محور المقاومة بشكل بارز، حيث تطرق إلى قضية المقاومة مستفيداً من الرموز أكثر من أي شيء آخر، مازجاً قضية المقاومة بالفكر الفلسفي والوجودي، مبتكراً أسلوباً فريداً من نوعه بين الشعراء العرب. سنتطرق في هذا البحث إلى التعريف بجودت فخر الدين، أحد شعراء المقاومة اللبنانية في السبعينيات والمعروفين بشعراء الجنوب. تصنف هذه الرموز إلى ثلاث فئات. تشير النتائج إلى أن رموز الشاعر تصور بشكل عام مفهومين اثنين هما الثبات الصمود وكذلك النضال ضد الاستعمار.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2016 (1)