research centers


Search results: Found 46

Listing 1 - 10 of 46 << page
of 5
>>
Sort by

Article
Rhythm in Kutub Al-Aman
الموسيقى في كتب الأمان

Loading...
Loading...
Abstract

The current study deals with rhythm in Kutub Al-Aman . The study contains an introduction , three sections and a conclusion in which the most important findings were shown , as well as sources . Section one talks about poetic rhythm . The second section is a bout rhyme as a harmonic feature .Section the third deals with paronomasia as a harmonic feature . This paper ends with the important finding which is a contribution to make a positive interaction between text and receptionist and to establish the meaning to show authors' proficiency. It also contains a list of sources, and the sources are : Ktab Alsna'tein (Alktaba wal She'r) – classified by Abi Hilal Al-Askary , Al-Edah fi Uloum Al-Balagha : Alma'ni wal Bayan wal Bade'a by Alkhateeb Al-Qazwini . Jaras Al-Alfad and its semantic in rhetorical and critical study with Arabs by Maher Mahdi Hlal .

ان هذا البحث يختص بدراسة : (الموسيقى في كتب الأمان) . تتألف الدراسة من مقدمة وثلاثة مباحث ، وخاتمة عرضت فيها أهم النتائج ، وقائمة بالمصادر والمراجع ، وملخصاً باللغة الانكليزية . تضمن المبحث الأول : الموسيقى الشعرية .والمبحث الثاني : السجع بوصفه ملمحاً موسيقياً .المبحث الثالث : الجناس بوصفه ملمحاً موسيقياً . أمّا الخاتمة فإنها تضمنت أهم ما توصل إليه البحث ، أسهم في خلق جو من التفاعل الإيجابي بين النص والمتلقي وترسيخ المعاني وتعميمها لإظهار براعة الأديب في عمله . فضلاً عن قائمة بالمصادر التي أفدنا منها في دراستنا ، وأهم تلك المصادر : •كتاب الصناعتين الكتابة والشعر ، تصنيف : أبي هلال العسكري .•والإيضاح في علوم البلاغة – المعاني والبيان : للخطيب القزويني .•وجرس الألفاظ ودلالتها في البحث البلاغي والنقدي عند العرب : للدكتور ماهر مهدي هلال . وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين على ما منَّ به من نعمة في إتمام العمل .

Keywords

[Rhythm]


Article
The Effect of Rhythm on The Poetry of Gharbi Haj Ahmad
أثر الإيقاع في شعر غربي الحاج أحمد

Author: Suad A. Younis Al-Khafaji سعود احمد يونس الخفاجي
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2013 Volume: 12 Issue: 3 Pages: 143-176
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Gharbi of the Haj Ahmed Iraqi poet Moussalli 1924-2000, March writing poetry for four decades, a contemporary of which political events experienced by Iraq and the Arab world and the world, falls his hair in the direction of national and national, as sung patriotism, he wrote poems at the festival the teacher and the festival student and greet the teacher, and fought his poetry for its unity, independence, and called for resistance to the occupation of England, as sung with love of Palestine, and praised the struggle of the Palestinian resistance, as well as the resistance in all parts of the Arab, his poems emotional love poems and political, where he was a member of the Independence Party, and style of his poetry combines the system two parts and hair Trochee.This research to study the effect of rhythm in his poetry represented the most prominent phenomena rhythmic it, which includes weight and rhyme, was organized largely on a sea full, also organized on the sea's abundant and long, simple and Almojtt also came over his poetry to rhyme Alra, also organized on the rhymes such as signifier and Essential and the harvest and others.It also relied on an iterative method Bonamath three: Repeat the letter, repeating the word, repeat the phrase and adopted a method of recycling which is based on a split floor between the two halves in the vertical hair, and on the division between the two lines in free verse, as was recycling the two patterns: the first complete weight and decrease the meaning , and the other is complete, meaning and weight loss. And has a manuscript obtained by the Office of Dr. Thanoon Atraqchi poet, wrote in the light of this study.

غربي الحاج أحمد شاعر عراقي موصلي 1924-2000، مارس كتابة الشعر لأربعة عقود عاصر خلالها الأحداث السياسية التي مر بها العراق والوطن العربي والعالم،يندرج شعره ضمن الاتجاه الوطني والقومي ،حيث تغنى بحب الوطن، كتب قصائد في عيد المعلم وعيد الطالب وتحية العلم، وناضل بشعره عن وحدته واستقلاله، ودعا إلى مقاومة الاحتلال الانكليزي، كما تغنى بحب فلسطين، وأشاد بنضال المقاومة الفلسطينية ،وكذلك المقاومة في كل أنحاء الوطن العربي، له قصائد عاطفية في الحب وقصائد سياسية، حيث كان ينتمي إلى حزب الاستقلال ،وأسلوب شعره يجمع بين نظام الشطرين وشعر التفعيلة.يقوم هذا البحث على دراسة أثر الإيقاع في شعره متمثلا بأبرز الظواهر الإيقاعية وهي التي تضم الوزن، فقد نظم معظمه على بحر الكامل،كما نظم على بحر الوافر والرجز والرمل، كما جاء أكثر شعره على قافية الراء،كما نظم على قواف أخرى مثل الدال والتاء واللام وغيرها. كما اعتمد أسلوب التكرار بأنماطه الثلاثة: تكرار الحرف،تكرار الكلمة، تكرار العبارة،واعتمد أسلوب التدوير الذي يقوم على انقسام الكلمة بين الشطرين في الشعر العمودي، وعلى انقسامها بين السطرين في الشعر الحر ، إذ جاء التدوير على نمطين: الأول اكتمال الوزن ونقصان المعنى، والآخر اكتمال المعنى ونقصان الوزن. كما اعتمد على إيقاع البنية المتحركة للقصيدة وتمثل في إيقاع الصراع وإيقاع التضاد وإيقاع الجملة الفعلية وإيقاع النداء وإيقاع التناص. ولديه ديوان مخطوط حصلت عليه من الأستاذ الدكتور الشاعر ذنون الاطرقجي، وكتبت في ضوئه هذه الدراسة.

Keywords

Rhythm --- الإيقاع


Article
Iraqi Women in the Poetry of Ibn Al-Qaisarani (D.548 A. H.) An Analytical Study
العراقيات في شعر ابن القيسراني (ت 548هـ) دراسة تحليلية

Author: Zahra Khudhair Abass زهرة خضير عباس
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2013 Issue: 61 Pages: 1-45
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Al-Qaisarani (D.548 A. H.), one of the second Abbasid period, had been known for one of the phenomena of literature (Iraqi Women), for whom he had dedicated stanzas dealing with the feeling of longing to the Iraqi homes. The study is consisted of three sections, the first of which is concerned in the language of the poetry of Iraqi Women. It studies the lexicon related to the poet’s experience and his grammatical structures which had been altering between two types of sentence: The sentence which carry the link to the stylistic identity and the sentence which carry the link to the grammatical identity. The second section of the study has dealt with world of image, based on the poetic innovative trend which expands the distance between the meaning appears on the surface structure and the meaning of the deep structure surrounded by its walls. Rhythm has been the other element based on the unity of the poem, enrichment of the lexical items phonologically and semantically. The third section has been concerned in the statistics of the poetic lines in each poetic meter, rhyme, the percentages of use, the details of the relation between meters and rhymes, and their concerned prosody that relate to the poet psychological state, depicting the most prominent phonological models, to which extent they have been effected by the real life situation, and speeded the phonological rhyme within the textual context.

ابن القيسراني (ت 548هـ) أحد شعراء العصر العباسي الثاني، عرف شعره إحدى ظواهر الأدب (العراقيات)، التي خصص لها مقطوعات، اشتغلت على مشاعر الشوق والحنين إلى المنازل العراقية .جاءت الدراسة على ثلاثة مباحث، في المبحث الأول عالج البحث لغة شعر العراقيات، وهو يدرس المعجم الذي شكَّلته ألفاظ ذات علاقة بتجربة الشاعر، والتراكيب التي ميّزت بين جملتين : الجملة التي تحمل هوية الانتماء الأسلوبي، والجملة التي تحمل هوية الانتماء النحوي .وقد دخلت الدراسة في المبحث الثاني في عالم الصورة، المؤسس على عمود الانزياح الشعري، الذي يبعد المسافة بين المعنى الذي يظهر على البنية السطحية، ومعنى المعنى الذي تحوطه أسوار البنية العميقة .ومن أهمية الإيقاع بوصفهِ العنصر الذي يرتكز على ما يكون به قادراً على إتمام وحدة القصيدة، وإغناء الألفاظ صوتياً ودلالياً، كان المبحث الثالث الكفيل بدراسته ، بإحصاء وضَّح عدد الأبيات المنظومة على كلِّ بحرٍ وقافية ونسبة استعمالها، وتفصيل بيَّن علاقة الأوزان والقوافي وما يتعلَّق بهما من ظواهر عروضية بحالة الشاعر النفسية، وتحديد أبرز الأنماط الصوتية، وكيف أنَّها تأثرت بالموقف ، وأشاعت حركة توقيعية نغمية في داخل الإطار النصي


Article
Rhythm In The Prose Poem : Its Concepts and Samples of its Applications
الإيقاع في قصيدة النثر مفهوماته وتطبيقاته

Author: JALAL ABDULLAH KHALAF جلال عبد الله خلف حنتو
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 124 Pages: 43-66
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

From its very beginning up till now , Arabic poem, undoubtedly, has passed through different patterns and various phases when the rhyme shaped its decisive point distinguishing its poetic text. Thus, for a long periods of time, rhyme was considered as an obstacle to the literary genres correlation. However, the intellectual, political , cultural , economic and social development of life make literati come over those traditional rhyme's stereotypes to have a new concept of Rhythm. Starting a new era of conflict between proponents of traditional literature imitating Khaleel's rhymes and the followers of prose poem calling for abandoning all old rhymes entirely and applying inner rhythms instead. To understand the reality of this conflict , we have to perceive the philosophy of both terms (rhyme and rhythm) in order to recognize the spacious difference between them. Finding out that the term of rhythm represents a new literary stage completely different from the previous one on form and content altogether and depends on internal music as a base for rhythmic creativity.

لا شك أنَّ القصيدة العربية ،منذ نشأتها الأولى وإلى يومنا هذا ،قد مرَّت بأنماط مختلفة وأطوار متنوِّعة ،شكَّل الوزن الشعري فيها الحد الفاصل للتمييز بينه وبين النَّص الشِّعري . بذلك عُدَّ الوزن حائلا بين تداخل الاجناس الأدبية لقرون طويلة ،غير أنَّ تطوّر الحياة وتغيّراتها على صعيد: الفكر، والسيَّاسة، والثّقافة والاقتصاد، والاجتماع ،عوامل أجبرت الأدباء على تجاوز الأطر التقليديّة للأوزان الشعريّة المكرورة ؛ ليحلَّ محلها مفهوما جديدا سُميَّ بـ (الإيقاع)، ليبدأ بذلك عصر جديد من الصراع بين أنصار الأدب القديم المقلّدين لأوزان الخليل، وبين اتباع قصيدة النثر الدَّاعين إلى هجر تلك الأوزان جملة وتفصيلا، متَّخذين من الإيقاعات الداخلية بديلا عنها، ولأجل الوقوف على حقيقة الصّراع، لا بدَّ من الوقوف على فلسفة مصطلحي : الوزن والإيقاع؛ لمعرفة البون الشَّاسع بين الفريقين؛ لنكتشف أنَّ مصطلح (الإيقاع) يمثِّل مرحلة أدبية جديدة مغايرة لما قبلها تماما على صعيد (الشِّكل والمضمون) ، ولاعتماده على الموسيقى الدَّاخلية كأساس في عملية الخلق الإيقاعي.


Article
Association between irritable bowel syndrome and cardiac rhythm abnormalities: a case control study
العلاقة بين متلازمة القولون العصبي وتشوهات ضربات القلب: دراسة حالة السيطرة

Author: SaadAbidFarhan Al-Badri سعد عبد فرحان البدري
Journal: Al-Qadisiyah Medical Journal مجلة القادسية الطبية ISSN: 18170153 Year: 2017 Volume: 13 Issue: 23 Pages: 27-33
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

The issue of association between IBS and cardiac rhythm abnormalities has been raised in few published literature; however there is substantial amount of controversy in such a way that some authors deny this association while others support this association when one take into consideration particular symptoms and signs like severity of pain, pattern of sleep and associated anxiety and depression. The current study involved 50 patients diagnosed with irritable bowel syndrome and 50 apparently healthy control subjects and both groups was subjected to about 24 hour holter monitoring. The results showed significantly higher rate of cardiac premature ventricular complexes in patients with irritable bowel syndrome than that in control group 60% versus 32% (P<0.05)with no significant association with other rhythm abnormalities.Conclusion: Irritable bowel syndrome is significantly associated with premature ventricular complexes and further studies are needed to clarify exact pathophysiology.

لقد أثيرت مسألة الارتباط بين القولون العصبي وإيقاع ضربات القلب في عدد قليل من الأدبيات المنشورة ؛ ومع ذلك ، هناك قدر كبير من الجدل بطريقة تجعل بعض المؤلفين ينكرون هذا الارتباط بينما يدعم آخرون هذا الارتباط عندما يأخذ المرء في الاعتبار أعراضًا وعلامات معينة مثل شدة الألم ونمط النوم والقلق والاكتئاب المرتبطين به. اشتملت الدراسة الحالية على 50 مريضاً تم تشخيصهم بمتلازمة القولون العصبي و 50 شخصًا خاضعًا للمراقبة السليمة ، وتعرضت كلتا المجموعتين لرصد حوالي 24 ساعة. أظهرت النتائج معدل أعلى بكثير من المجمعات البطينية المبكرة لأمراض القلب لدى المرضى الذين يعانون من متلازمة القولون العصبي أكثر من تلك الموجودة في المجموعة الضابطة 60 ٪ مقابل 32 ٪ (P <0.05) مع عدم وجود ارتباط كبير مع تشوهات الإيقاع الأخرى.الخلاصة: ترتبط متلازمة القولون العصبي بشكل كبير مع المجمعات البطينية المبكرة وهناك حاجة إلى مزيد من الدراسات لتوضيح الفيزيولوجيا المرضية الدقيقة.


Article
Means of Water Storage in The Islamic Eras Through the Book "Lisan Al-Arab" by "Ibn Manthour" (D 711 A.H.) Historical Study (A Research Drawn from M.A. Thesis)
وسائل تخزين المياه في العصور الإسلامية من خلال كتاب لسان العرب لابن منظور (ت711هـ) دراسة تاريخية

Authors: Samahir Muhee Moussa سماهر محي موسى --- Hussam Ayad Jewad حسام أياد جواد
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2018 Issue: 78 Pages: 371-387
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Means of water storage are considered very necessary and important in people's life. These means were not only used in agriculture like watering animals and agricultural lands, they were also used for storing water and transferring water to Mosques, public bathrooms, and houses in some Arabic Islamic Countries areas and through different ages. These means differ from size and shape of storage and the materials used in constructing or digging them. Some of these means are dams, basins, tankers, and canals. It is possible by these means to benefit from massive rain water, floods of some rivers and store them and use them when needed especially during the season of shortage of rain falling or none or during days of dryness. In these cases water storage in these means is used for drinking, water agricultural lands and animals.

تعد وسائل تخزين المياه من الوسائل المهمة والضرورية في حياة الناس ، و لم تكن هذه الوسائل تقتصر على الزراعة مثل سقي الحيوانات والأراضي الزراعية ، بل كانت تستخدم من أجل تخزين وإيصال الماء الى الجوامع والحمامات العامة والبيوت في بعض مناطق الدولة العربية الإسلامية وخلال عصور مختلفة ، وإن هذه الوسائل مختلفة من حيث سعة تخزين المياه وشكلها ومواد وطرق بنائها أو حفرها ، ومن هذه الوسائل السدود والأحواض والصهاريج والقنوات ، و يمكن من خلال هذه الوسائل الاستفادة من مياه الأمطار الغزيرة والسيول وفيضان بعض الأنهار وتخزينها واستعمالها وقت الحاجة لاسيما في موسم قلة سقوط الأمطار أو انعدامها أو في أيام الجفاف ، وفي هذه الحالة تستخدم المياه المخزنة في هذه الوسائل من أجل الشرب للناس وسقي الحيوانات والأراضي الزراعية .


Article
The Effectiveness of Internal Rhythm In Adonis's Choice (The Book of Arabic Poetry)
فاعليّة الإيقاع الداخليّ في اختيارات أدونيس (ديوان الشعر العربيّ)- مثالا

Authors: Salah Mahdi Al-Zubaidi صلاح مهدي الزبيدي --- Muhammad Taha Yasin محمد طه ياسين
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2018 Issue: 77-1 Pages: 437-458
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Adonis's choices In (The Book of Arabic poetry ) represents a rediscovery of Arabic poetry and presenting it in a way that suits contemporary thought , especially internal rhythm which represents repetition , paronomasia , antithesis and marquetry that are considered as tools to beautify the image and searching what is beyond its reality . The musical arts of poetry to Adonis are not auditory. They are reasons that represent the depth of poetry and its sense of life in accordance to the criteria set by Adonis. His images cannot be understood unless there is a kind of real connection between the rhythm and its significance. The importance of the rhythm resides in the way it contributes to evolve the humanistic values and searching for eternity. This depends on knowing the vision of Adonis and the way the reader receives it.

تمثّل اختيارات أدونيس في (ديوان الشعر العربيّ) إعادة اكتشاف للشعر العربيّ التراثيّ , و تقديمه بطريقة تناسب الفكر المعاصر 0 وقد كانت الموسيقى الداخليّة في المفهوم البلاغيّ عبارة عن تكرار و جناس و ترصيع و غيرها , و كان الدارس لها يبحث في الموسيقى الّتي تختزنها هذه الفنون و ينظر إليها كمحسّنات تزيد من جمال الصورة , و لم يبحث فيما وراء واقعها 0 لكنّ فنون الشعر الموسيقيّة عند أدونيس ليست سمعيّة بحدّ ذاتها , و إنّما هي أسباب تتمثّل عمق الشعر و تبثّ الحياة فيه وفق المعايير الّتي يهدف إليها أدونيس عبر الشعر التراثيّ , تلك المفاهيم المعياريّة للموسيقى الداخليّة للشعر لا يمكن أن تُدرك إلّا بفهم جديد للربط الفعليّ بين الموسيقى و المغزى , و لا يمكن الفصل بينهما , و قيمة الموسيقى الداخليّة تكمن فاعليّتها في مدى اسهامها في إثارة القيم الإنسانيّة , و البحث عن خلودها , و هذا يتوقّف على معرفة الرؤيا الأدونيسيّة و مدى إدراك المتلقّي لها 0


Article
The Quranic Points Based on Duality An Extracted Research From MA Thesis
الفواصل القرآنية الـمستندة إلى التثنية

Loading...
Loading...
Abstract

This research discusses the points based on duality in the holy Quran, as the point is considered as an aspect of ijaz and a basic layer of its synthetic structure to its aya. And so we find that the exact words are chosen to signify the meaning and the most suitable letters of the prominent rhythmic units to the listeners that suit the end of the aya within which juncture is used. Sometimes certain words are deleted or changed or repeated for the straightness of the points and its harmony with the context.

يناقش البحث الفواصل المستندة إلى التثنية في القرآن الكريم، فالفاصلة مظهر من مظاهر إعجازه، ولبنة أساسية من لبنات البناء التركيبي للآية الكريمة، لذلك نجد التوافق التام في فواصل النص المعجز عن طريق اختيار أدق الألفاظ للدلالة على المعنى، وانسب الحروف، ذات الجرس الصوتي الواضح لدى السامعين، والذي ينسجم ونهاية الآية التي يكون عليها الوقف، بل قد يحذف، أو يغير، أو يكرر بعض الألفاظ، من اجل استقامة الفاصلة وانسجامها مع سياقها.


Article
The Structure of Inner Rhythm in Critical Vision for Dr. Abdul Kareem Radhee Jaffar (Critical Study)
بنية الإيقاع الداخلي في الرؤية النقدية للدكتور عبد الكريم راضي جعفر (دراسة نقدية)

Loading...
Loading...
Abstract

The structural vison is no less important than imaginative structure having an active effect in poetic experience parallel with effect of image, because structural rhythm comprises most effective movements like linguistics, conception, and voice, besides, emotions because the weight and pronunciations are formed in moments of self-emotions of poetic experience by unconscious means. The poet does not know how this feeling is formed there is a relationship between image and music, it is an attracted relation forming linguistic composition carrying an auditory image called musical poetry. The significant and emotional conceptions of the poet are transferred to the receiver by generated rhythm. The weight is the core in which emotion gathers around that works in interacting emotions with his experience and to prepare the receiver to taste the text. From this concept the critic moves to mention that the language of poetry descends to a dull point when it loses weight. This speech cannot be poetry because there is no poetic existence without music, by this it insures the influence of rhythm in text and its role in coherence of the poem which made it a basic element in the text. On these basics the critic distinguished between two types of poetic music, first: inner rhythm which contributed in developing artistic experience and escalation of music existence, as for the other type which is: external rhythm that depends on similar poetic weights in temporality image depending on effective rhythm. This research is divided containing several tools which are repetition of voices, homophony, antagonism, analogical rhythm, spinning, and rejoining ending to beginning, then followed by conclusion and results, finally, a list of references and bibliography.

إنَّ البنية الإيقاعية لا تقلّ أهمية عن البنية التصويرية, لما فيها من أثر فاعل في التجربة الشعرية يوازي أثر الصورة, لأنَّ البنية الإيقاعية تشمل أغلب الحركات التأثيرية من لغة ودَلالة وصوت, فضلاً عن الانفعال النفسي, لأنَّ الوزن والألفاظ تتكون في لحظة الانفعال الآني للتجربة الشعرية, بطريقة غير واعية, فالشاعر لا يعلم كيف تتم هذه العملية الوجدانية, أي أن هناك علاقة بين الصور والموسيقى, وهي علاقة تجاذب وانصهار تولد تركيباً لغوياً يحمل صوراً سمعية نسميها موسيقى الشعر, إذ أن الدلالات المعنوية والنفسية للشاعر تنتقل إلى المتلقي عن طريق الإيقاع المتولد, فالوزن هو البؤرة التي يتمحور حولها الانفعال الذي يعمل بدوره على تفاعل الشاعر مع تجربته, وتهيئة المتلقي لتذوق ذلك النص. من هذا المنطلق يذهب الناقد إلى أنَّ لغة الشعر تنحدر إلى نقطة باهتة عندما تفقد الوزن, وهذا الكلام لا يمكن أن يكون شعراً, لأنّه لا وجود للشعر من دون موسيقى. وبذلك يؤكد فاعلية الإيقاع في النص ودوره في تماسك القصيدة, مما جعله عنصراً أساسياً في النص. وعلى هذا التأسيس ميّز الناقد بين نوعيين من الموسيقى الشعرية, الأول: الإيقاع الداخلي الذي يسهم في إنماء التجربة الفنية وتصعيد الوجد الموسيقي, أمّا النوع الاخر فهو: الإيقاع الخارجي, الذي يعتمد على الأوزان الشعرية المتمثلة في صور زمانية والتي تعتمد على إيقاع التفعيلة. يتوزع هذا البحث الذي تضمن وسائل عدة وهي تكرار الأصوات, والمجانسة, والتضاد, والتناظر الإيقاعي, والتدويم, ورد العجز إلى الصدر, وتلتها خاتمة ونتائج, ومن ثمَّ قائمة بالمصادر والمراجع.


Article
Fractal Rhythm In Local Architectural facades
الايقاع الكسري في الواجهات المعمارية المحمية

Authors: Enas S. Abed El Ahaad ايناس سلم عبد الاحد --- Venus S.A. Zangana فينوس سليمان زنكنة
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2012 Volume: 8 Issue: 25-26 Pages: 105-126
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The research focuses on local architectural facades in Baghdad and the chaos andconfusion ,Loosing the balance and order that these facades suffered from, due torandom and irresponsible architectural practices, with the emergence of the idea of fractional rhythm asa regulatory tool achieves that exciting balance back between the extremes (contextual and disorder), theresearch problem has Defined that there is no study diagnosed this confusion and anarchy in localarchitectural facades in Baghdad based on the idea of fractional rhythm, on that base the research's goalis to Identify practical procedures to reach to facades with fractional rhythm far from the anarchism andconfusing, to enrich back our local facades.To achieve research's goal, a methodology has been determined to formulate a theoretical frameworkfor fractal rhythm which Sets fractional rhythm indicators and detailed variables through reviewingstudies and establishing a sufficient knowledge base to apply the abstract framework within anexploratory study on Samples of elevations belong to local architectural heritage To examine the gradeof diversity and identify mechanisms adopted and the design characteristics (formal and substantive),that achieved the distribution of fractional rhythm reaching to test these results on the two sets ofcontemporary facades the first based on local heritage as Primary source of design when the second israndom design to support the results derived and Provide The final conclusions of the research thatprovides treatment solutions to this disordered and chaotic reality in our contemporary local facades.

Listing 1 - 10 of 46 << page
of 5
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (46)


Language

Arabic (41)

English (4)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (7)

2018 (11)

2017 (5)

2016 (4)

2015 (2)

More...