research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
تطور قوى اليمين الصهيوني في إسرائيل وأثره على عملية التسوية السياسية مع الفلسطينيين

Author: د. خالد رجب شعبان
Journal: AL-Mostansiriyah journal for arab and international studies مجلة مركز المستنصرية للدراسات العربية والدولية ISSN: 2070898X Year: 2014 Issue: 46 Pages: 101-134
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

This study intends to Pin-Point political phenomenon in Israel . the steady growing sophistication of the Right-Wing Politically, Socially and religiously. So, analyzing and explaining this phenomenon will be based on the active forces of thought , movements and parties . This requires standing on the impact of these right-wing forces and their development on the peace process with the Palestinians. The right-wing espouses a lot of visions and perspectives against the peace process and occupy a large room inside conceptions of those leaders and members of this community.Thus, The researcher found different forms to the dispute which push it to extremism . Political right-wing movements and parties in Israel are numerous and they have in common one link supporting and enhancing settlement on all the land of Palestine. Also these groups strive to achieve their aim through planning and implementing settlements without waiting government decisions. The study conceded that the growing number of Knesset members affiliated to the ultra-wing parties came as a result of the Israel society inclination to extremism due to its militancy nature and ideological tendency which will adversely affect the peace process with the Palestinians.

هدفت هذه الدراسة إلى رصد ظاهرة سياسية في إسرائيل ،وهي التطور المتزايد لقوى اليمين السياسية والإجتماعية والدينية وبشكل مضطرد، وبالتالي فإن تحليل وتفسير هذه الظاهرة انطلاقا من القوى الفاعلة من فكر وحركات وأحزاب، وهذا يستتبع بالضرورة الوقوف على أثر هذه القوى اليمينية وتطورها من عملية السلام الدائرة مع الفلسطينيين، حيث تحتل الكثير من الضوابط والرؤى بشكل مناقض لعملية السلام مكانة واسعة وممتدة داخل أفكار قيادات وأفراد تلك المجموعات، انطلاقا من ذلك وجد الباحث أن هناك أشكالا متعددة للصراع واهم مؤشراتها وجود أحزاب وحركات يمينية تزيد من هذا الصراع بل تدفعه نحو التطرف، وتتعدد الحركات و الأحزاب السياسية اليمينية واليمينية المتطرفة في إسرائيل ويربطها جميعا دعم وتعزيز الاستيطان في كل فلسطين وتسعى جاهدة إلى تحقيق أهدافها من خلال المبادرة إلى العمل والتنفيذ في مجال الاستيطان دون الانتظار إلى قرارات الحكومة الإسرائيلية ،وكذلك يتزايد عدد أعضاء الكنيست المحسوبين على اليمين واليمين المتطرف، فالمجتمع الإسرائيلي بعمومه يتجه نحو التشدد وذلك لطبيعته العسكرية ونزعته الأيديولوجية، وهو الأمر الذي يؤثر سلبا على مجمل عملية التسوية السلمية مع الفلسطينيين.


Article
Study in the elections of the Iranian Islamic Shura Council Third Session, (April 8, 1988), (13 May 1988)
دراسة في انتخابات مجلس الشورى الإسلامي الإيراني الدورة الثالثة، (8 نيسان 1988)، (13 أيار 1988)

Loading...
Loading...
Abstract

The study of the elections of the Shura Council, the third session of 1988, is one of the important topics in the history of the Republic of Iran. Its importance is the lack of studies that have been studied in detail, And also because of the importance of the legislative power and its impact on the Iranian political situation, and we will address several places, How did the current line of Imam Khomeini managed to control the Council completely and exclude the opposition, And also to address the differences that took place between the Ministry of the Interior and the Council for the maintenance of the Constitution and detailed, The research also dealt with the political and security environment that accompanied these elections, and many other topics. The research was divided into an introduction

تعد دراسة انتخابات مجلس الشورى الإسلامية الدورة الثالثة لعام 1988 من المواضيع المهمة في تأريخ الجمهورية الإيرانية، وتتمثل أهميته بقلة الدراسات التي بحثته بشكل مفصلاً، وأيضاً بسبب أهمية السلطة التشريعية ومدى تأثيرها على الوضع السياسي الإيراني، وسنتطرق إلى المواضع عدة منها، كيف أستطاع تيار خط الإمام الخميني من السيطرة على المجلس بشكل كامل وإقصاء المعارضة، وأيضاً تناول الخلافات الذي حصل ما بين وزارة الداخلية ومجلس صيانة الدستور وبشكلٍ مفصلٍ، وأيضاً تطرق البحث إلى الأجواء السياسية والأمنية التي رافقت هذه الانتخابات، وغيرها العديد من المواضيع، تم تقسم البحث على مقدمة، وثلاثة مباحث، والاستنتاجات، وجاءت الدراسة بمصادر فارسية.


Article
The election of Mir Hossein Mousavi as Prime Minister of Iran (October 29، 1981(
اختيار مير حسين موسوي رئيساً لوزراء إيران، الدورة الأولى (29 تشرين الأول 1981)

Loading...
Loading...
Abstract

The selection of Mir Hossein Mousavi, Iran's prime minister in 1981, is one of the most important topics for several reasons, The lack of studies on the selection of Mir Hossein Mousavi, the Prime Minister of Iran, It is also the first time that a ministry has been able to complete its constitutional term for four years Unlike the governments that formed the beginning of this republic, All governments formed before that date of the Republic's age fell, And also how was the dispute between the wings of the left and Yemen supporters of the line of Imam Khomeini on this post.

يعد اختيار دراسة مير حسين موسوي رئيس لوزراء إيران عام 1981 من المواضيع ذات الأهمية البالغة لأسباب عدة منها، قلة الدراسات التي تناولت اختيار مير حسين موسوي رئيس لوزراء إيران، وأيضاً أنها المرة الأولى التي استطاعت وزارة أكمال مدتها الدستورية لمدة أربعة أعوام، وهي حكومة مير حسين موسوي، عكس الحكومات التي تشكلت بداية هذه الجمهورية، فجميع الحكومات التي تشكلت قبل هذا التاريخ من عمر الجمهورية سقطت، وأيضاً كيف كان الخلاف ما بين جناحي اليسار واليمين من أنصار تيار خط الإمام الخميني على هذا المنصب، إذ تم تقسيم البحث على مقدمة، وأربعة مباحث، وخاتمة، وجاءت الدراسة بمصادر عربية وفارسية.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2014 (1)