research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Depth Buffer DDA Based on FPGA
المحلل التفاضلي الرقمي لذاكرة العمق باعتماد البوابات القابلة للبرمجة حقليا

Author: Fakhrulddin Hamid Ali فخرالدين حامد علي
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2011 Volume: 19 Issue: 5 Pages: 28-39
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The Digital Differential Analyzer (DDA) is normally used to efficiently compute the pixels (picture elements) for a straight line segment which can be used to represent it in a frame buffer or image memory. The calculated integer values of x and y for each pixel are used to address the memory while the color or intensity of the line segment presents the data to memory. The pixels in the frame buffer can then be read in a synchronized manner, while scanning the screen, and displayed on the computer monitor to show the straight line. This paper presents a new Digital Differential Analyzer as a three dimension (3D) version of the traditional (2D) one. There is a need to the 3D-DDA for the solution of the hidden surface problem in the image space when using depth or Z buffer method in the field of 3D computer graphics. A hardware implementation of the 3D-DDA is accomplished for the real time applications.

ألخلاصة المحلل الرقمي التفاضلي يستخدم عادة لحساب النقاط الصورية لقطعة خط مستقيم وخزنها في ذاكرة الصورة حيث تستخدم القيمة المطلقة المحسوبة للاحداثي السيني و القيمة المطلقة المحسوبة للاحداثي الصادي لعنونة الذاكرة بينما يستخدم لون المستقيم كبيانات لها. هذه النقاط الصورية تقرأ من الذاكرة باسلوب متزامن اثناء عملية مسح الشاشة وتعرض عليها لتبيان صورة المستقيم. يقدم هذا البحث محللا تفاضليا رقميا جديدا ثلاثي الابعاد كتطوير للمحلل الرقمي التفاضلي التقليدي ثنائي الابعاد لجعل أدائه ثلاثي الأبعاد للاستفادة منه في حل مشكلة الأوجه المخفية باستخدام أسلوب ذاكرة العمق وذلك في تطبيقات توليد الصور للأجسام الثلاثية الأبعاد كما تم تنفيذ ذلك مباشرة بالكيان المادي لأغراض تحقيق الأداء في الزمن الحقيقي.


Article
Fpga Design And Implementation Of A Scan Conversion Graphical Sub-System
تنفيذ وتصميم وحدة تحويل مسح كمنظومة رسم فرعية باستخدام البوابات المبرمجة حقليا

Authors: Amar I. Dawod عمار ادريس داؤد --- Fakhraldeen H. Ali فخر الدين حامد علي
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2008 Volume: 16 Issue: 4 Pages: 80-92
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractOne Major modeling primitive in the field of Computer Graphics is a planar polygon. This polygon can have an arbitrary number of vertices and different shapes. In this paper a graphic sub-system is designed and implemented using Field Programmable Gate Array ( FPGA ). One of the main tasks of the hardware designed is scan-converting convex planar polygons required to update an image in the image memory or video RAM which is used as a Frame Buffer. A facility to read the pixels (Picture Elements), from the frame buffer, for display on the monitor of the computer is also included in the design.Keywords: frame buffer, scan-conversion, polygons, pixels, FPGA

إن احد أهم الأشكال الأساسية في مجال الرسم باستخدام الحاسوب هو المضلع المستوي. هذا المضلّع يُمكن أَن يَأخُذ عدداً عشوائياً من الرؤوس وأشكال مختلفة. في هذا البحث تم تصميم و تنفيذ منظومة رسم فرعية باستخدام البوابات القابلة للبرمجة حقلياً. إحدى المهامِ الرئيسية للكيان المادي المُنفذ هو تحويل المسح للمضلعات المستوية و خزنها في ذاكرة الصورة من اجل إجراء عملية التحديث. كما تضمن التصميم إمكانية القراءة للنقاط الصورية (عناصر الصورة) من ذاكرة الصورة وعرضها على شاشة الحاسوب.


Article
Hardware Implementation of 3D-Bresenham's Algorithm Using FPGA
تنفيذ الكيان المادي لخوارزمية برزنهام ثلاثية الأبعاد باستخدام مصفوفة البوابات المبرمجة حقلياً

Author: Dr. Basma Mohammed Kamal Younis, Lecturer Ne'am Salim Mohammed Sheet
Journal: Tikrit Journal of Engineering Sciences مجلة تكريت للعلوم الهندسية ISSN: 1813162X 23127589 Year: 2013 Volume: 20 Issue: 2 Pages: 37-47
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Traditional 3D-Bresenham's algorithm is efficient in generating lines on raster systems using only integer calculations. This algorithm is needed as a solution of hidden surface problem using depth-buffer method to calculate z value for each pixel, while calculated values of x and y are used to address frame buffer memory, z value is used to test hidden surface by saving the closest depth in depth buffer.In this paper Bresenham's algorithm for plotting 3D-lines is examined then modified to simplify hardware requirements during implementation phase. Basing on efficiency of the algorithm on the space symmetry an enhanced version of this algorithm is implemented using OpenGL. Experimental results confirm results calculated theoretically for both traditional and modified algorithms.The hardware implementation is accomplished for real time applications, and a graphic sub-system is designed using FPGA. Finally, a comparison is accomplished for Spartan3E utilization which is used to implement the hardware

تعد خوارزمية برزنهام التقليدية خوارزمية كفوءة تستخدم في توليد الخط المستقيم ثلاثي الأبعاد في الأنظمة النقطية باستخدام حسابات القيم الصحيحة فقط. كما أن هذه الخوارزمية تقوم بحل مشكلة الأوجه المخفية التي تستخدم طريقة ذاكرة العمق لحساب قيمة البعد الثالث لكل نقطة شاشة. تستخدم قيم الاحداثي السيني والصادي لحساب عناوين ذاكرة الصورة وقيمة البعد الثالث لفحص الأوجه المخفية بواسطة حفظ العمق الأقرب للناظر في ذاكرة العمق.في هذا البحث تم دراسة خوارزمية برزنهام لرسم الخطوط ثلاثية الأبعاد وتطويرها لتناسب متطلبات مرحلة التنفيذ بالكيان المادي. اعتماداً على خاصية التناظر تم تحسين الخوارزمية باستخدام مكتبة الرسم المفتوحة المعروفة بـ(OpenGL) حيث تم مطابقة النتائج العملية والنظرية لكلتا الخوارزميتين التقليدية والمطورة. تم تنفيذ الكيان المادي لخوارزمية برزنهام ثلاثية الأبعاد بعد تطويرها لأغراض تحقيق الأداء في الزمن الحقيقي, حيث تم تنفيذ منظومة الرسم الفرعية باستخدام البوابات القابلة للبرمجة حقلياُ. وأخيراً تم إجراء مقارنة بين المعماريتين المصممتين من ناحية الاستفادة من مصادر رقاقة Spartan3E المستخدمة للتنفيذ المادي.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2013 (1)

2011 (1)

2008 (1)