research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Al-Thimar Al-Nadia in contextual occasion of sound features in Quranic verses
الثــِّمَارُ النـَّديّة في تـَنـَاسُب صِفـَات الأصْوَاتِ ومَعَاني الكـَلِمَاتِ القـُرْآنيّةِ

Author: Ali Hussein Kudair علي حسين خضير
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2013 Issue: 12 Pages: 331-349
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Phonology is not only concerned with sound production. The context of such production is quite relevant to understand the semantic purport of these sounds. Thus contextual occasion in Quranic verses is crucial to achieve the desired effect in Quranic rhetoric. This paper falls into two sections: The first introduce the field of contextual occasions and the second applies the rules of this field on selected Quranic verses. The paper presents its main findings of this application in the conclusion section.

المستخلص إنَّ الدرس الصوتي لا يتوقف عند معرفة مخارج الأصوات ، بل لا بدّ من دراسة ما تحدثه مناسبة الصفات الصوتية من آثار تتعلق بالمعاني ؛ لذا فإن المناسبة القرآنية تُعدّ من المواضيع الدقيقة التي من طريقها تبرّز جوانب متعددة من أوجه البلاغة القرآنية اللطيفة ، وقد جاءت الدراسة فيه مقسمة على مبحثين تسبقهما مقدمة وتليهما خاتمة ، تكلمت في المبحث الأول على تعريف علم المناسبة لغة واصطلاحاً ، مع ذكر موضوعه وثماره وأنواعه ، والفرق بين المناسبة ونظرية النظام ، وآراء العلماء في علم المناسبة ، والأثر النفسي المترتب على المناسبة القرآنية . أما المبحث الثاني : فقد ضم الجانب التطبيقي الذي لم يخلو من تأملات قام بها الباحث على أمل أن يوفـَّق في لـَمِّ شَمل هذا الموضوع الدقيق ، ثم أنهيت الدراسة بخاتمة أوجزت فيها أبرز النتائج التي تم التوصل إليها .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)