research centers


Search results: Found 64

Listing 1 - 10 of 64 << page
of 7
>>
Sort by

Article
The style of dialogue in the Koran / comparative study
حوار الانبياء في القرآن الكريم-دراسة اسلوبية مقارنة

Author: Dr Zainab Kamel KarimM. أ.م.د . زينب كامل كريم
Journal: Arab Scientific Heritage Journal مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2017 Volume: 4 Issue: 4 Pages: 269-316
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Introduction: In the semantic privacy of the words in the Holy Quran, that book as it is known revealed in a clear Arabic language, the words used and sentences,compositions, methods and all that of the Arabic statement, but the Holy Quran came out of wordy in its familiar semantic anddeveloped the languages conceptssince it began to descend until the last verses and put them in certain contexts made it finally move from the meanings that were in the tongue of the Arab to new horizons and new concepts consistent with this divine vision, which came from God Almighty. These concepts must be drawn between our hands and issued in all we have about that. Therefore, if the Arabic language is found in the Arabic dictionaries and in the Arabic books, its real lesson should be focused on all this and understanding all of this. It should focus on its uses in the Holy Quran to extract the semantic specificities of these words to prepare the way to the jurisprudence of the Holy Quran in general.

اسلوب الحوار في القرآن الكريم اسلوب حياة وفي حقيقة الامر يضم القرآن الكريم بين دفتيه حوارات كثير مابين الله عزوجل وخلقه وما بين الانبياء واقوامهم وما بين الانبياء والطواغيت ومابين المؤمنين والكفار وهكذا ، وبدء الخلق قام على حوار مابين الله عزوجل وآدم وما بين آدم وابليس وما بيا الله جل وعلا والملائكة .إذن للحوار اصول وقواعد وطرق للتواصل ونجاح الحوار وهذا ما وضحته في البحث واستشفيته من القرآن الكريم . وللوقوف على اصول الحوار تناولت لفظ الحوار في اللغة والاصطلاح وأخذت الحوار في المعاجم العربية ومداره على ثلاثة معاني، يقول ابن فارس : الحاء ، و الواو، و الراء ، في المقاييس ثلاثة أصول لا يعنيني الأول ، أحدها….. ، و الآخر الرجوع و الثالث أن يدور الشيء دورانا كما سمي ولد الناقة بـ(الحوار ) وهولدها ساعة يولد وربما سمي بذلك لعدم اتزانه فهو يحوروأكد البحث على ان لابد للحوار من مناخ طبيعي لاستكمال جوانبه كلها ولايتمم ذلك الا اذا تحققت شروط الحواروقواعده وآدابه وهي :1-شخصية المحاور الذي يدير الحوار2-شخصية الطرف الآخر من الحوار3-خلق الاجواء الملائمة للتحاور والتدرج في مفاصل الحوار4-جدلية التحاور ومعرفة الطرفين لحجج التي تعين على التحاور5-اسلوب الحواراما الحوار في القصة القرآنية فيعتبر الحوار عنصرا أساسيا في القصة القرآنية، ويجري الحوار بين شخصيات القصة معبرا عن المعنى المراد مشيرا إلى بعض ما ترمز إليه القصة من أهداف،والحوار يبعث الحياة في القصة القرآنية ويجعلها أكثر تعبيرا عن المعنى المقصود،ولا يمكن لأسلوب العرض التقريري أن يغني عن الحوار في بعض المواقف، فهوأداة التعبير المباشر عن الشخصية، والحوار يوضح ملامح الشخصية الإنسانية ويعبر عن أسلوبها وطبيعتها ويكشف خفايا تلك الشخصية الإنسانية من حيث الاستعدادات والانفعالات ويأتي الحوار في إطار السرد التاريخي للقصةوأخيرا فالحوار الهادف الذي يرشد اليه القرأن الكريم والسنة النبوية هو الحوار القائم على الحجة والدليل الذي ينصت اليه العقل ويرضاه الضمير .


Article
tourism In the Koran
السياحة في القران الكريم

Author: Abu Alfutooh Abdul Qadir shakir أبو الفتوح عبد القادر شاكر
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 11 Pages: 11-37
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

Prophet  asked by Bedouins: (O Messenger of Allah Ontdaoy? Said: Daw, the Almighty God did not put any disease but put his medicine, is one disease: Pyramid) (), says the son of values ​​ commenting: (Allenba healing commented on coincidence medication for the disease, it is nothing of the creatures only to him against, and all his performance against the drug treats Ddh, commented Prophet  healing the approval of the disease to the drug, and the amount in excess of the mere existence, the medicine when it exceeded the degree of the disease in the how, or increased in quantity on what should be moved to another disease, and when the Palace by the MiEV resisting, but the treatment is a minor. and when the healer was not located on the medication, or medication not located on the disease did not get cured, and when the time was not valid for the drug, to Manf, and when the body is Negotiable him, or is unable to carry force, then blocker prevents the impact of healing did not happen for lack of coincidence, and when coincidence has received healing, God willing, and must

سئل الرسول  من قبل الأعرابُ: (يا رسول الله أنتداوى؟ قال: تَدَاوَوْا، فَإِنَّ اللهَ عز وجل لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً، غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ: الْهَرَمُ)( )، يقول ابن القيم  معقباً: (علق النبي الشِّفاء على مصادفة الدواء للداء، فإنه لا شيء من المخلوقات إلا له ضد، وكلّ داء له ضد من الدواء يعالج بضده، فعلق النبي  البُرء بموافقة الداء للدواء، وهذا قدرٌ زائد على مجرد وجوده، فإن الدواء متى جاوز درجة الداء في الكيفية، أو زاد في الكمية على ما ينبغي، نَقَلَه إلى داء آخر، ومتى قصّر عنها لميَفِ بمقاومته، ولكان العلاج قاصراً. ومتى لم يقع المُداوي على الدواء، أو لم يقع الدواء على الداء لم يحصُل الشفاء، ومتى لم يكن الزمان صالحاً لذلك الدواء، لمينفع، ومتى كان البدن غير قابل له، أو القوة عاجزة عن حمله، أو ثَمّ مانع يمنع من تأثيره لم يحصل البُرء لعدم المصادفةِ، ومتى تمت المصادفة حصلَ البرء بإذن الله ولا بد)( ).


Article
Dialogue in the Qur'anic Perspective And its impact on coexistence
الحوار في المنظور القرآني وأثره في التعايش

Author: صديق خليل صالح
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2015 Issue: 20 Pages: 65-92
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

The third topic: The dialogue of co-existence in the Islamic concept and the Western concept was presented in the first topic: The concept of dialogue and its ethics. The second topic was devoted to dialogue in the Qur'anic perspective and its methods. Then I followed him with a conclusion in which I mentioned the most important results that I have reached. I ask God to forgive my zeal, and to remove my error, to support my Ummah, to unite her class to what pleases him and to encourage me.

جاء هذا البحث في مقدمة وثلاثة مباحث تتلوها خاتمة.عرضت في المبحث الأول: عن مفهوم الحوار وآدابه وخصصت المبحث الثاني: للحوار في المنظور القرآني وأساليبه وصوره.أما المبحث الثالث: فقد عرضت فيه حوار التعايش في المفهوم الإسلامي والمفهومالغربي. ثم أتبعته بخاتمة ذكرت فيها أهم النتائج التي توصلت إليها.فالله تعالى أسأل أن يغفر زلتي، ويقيل عثرتي، وأن ينصر أمتي، ويوحّد صفها لما يرضيه ونرتجي، وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين.وصلى الله على سيدنا محمد وعلى وآله وأصحابه أجمعين


Article
The composition of the milk from the heparah and blood Analytical and objective study
تكوين اللبن من بين فرث ودم دراسة تحليلية موضوعية

Author: الدكتور علي عبد الوهاب عبد الرزاق
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2015 Issue: 20 Pages: 151-216
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

The Koran does not end its wonders, and in every time, and in all progress and civilization, noAya in the science of man and animal, astronomy and the desert, the earth and the sky, trees and rivers,Medicine and mountains, but came the modern science testifies honestly and stands in front of its miraculous, and impressedۇ ۇ ۇ ۇ ۇ ۆ ۆ ۈ ۈ ۈ ۈ ۈ ۈ ۈ ۈ ۈ) ې ې ی ی ی ی)) 1)I wanted to stand, research and meditate on the study of two verses from the Quran verses of the statementThe ability of God in the exit of milk from the separation of blood, and milk needed by humans and animals and notIt dispenses with the large and small and called my research (the composition of the milk from the heap and blood)

القرآن الكريم لا تنقضي عجائبه، وفي كل زمن، وبكل تقدم وحضارة، فما منآية في علوم الإنسان والحيوان والفلك والأبحر، والأرض والسماء، والأشجار والأنهار،والطب والجبال، إلا جاء العلم الحديث يشهد بصدقها ويقف أمام إعجازها، وينبهرأمام عظمتها قال تعالى: چ ئو ئو ئۇ ئۇ ئۆ ئۆ ئۈ ئۈ ئې) ئې ئېﯹ ﯺ ﯻ ی ی ی ی ئج ئح چ ) 1وقد وددت الوقوف والبحث والتأمل في دراسة آيتين من آيات القرآن الكريم لبيانقدرة الله تعالى في خروج اللبن من بين فرث ودم،واللبن يحتاجه الإنسان والحيوان ولايستغني عنه الكبير والصغير وسميت بحثي ) تكوين اللبن من بين فرث ودم(


Article
The secrets of the Surat Al - Quran
أسرار فواتح سُور القرآن

Author: الدكتور ماجد ياسين حميد
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2015 Issue: 20 Pages: 373-404
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

فإنَّ القرآن الكريم معجزة الإسلام الخالدة أودع الله تعالى فيه أسرارا وحكما وعجائبلا تنقضي إلى قيام الساعة، ومن هذه الأسرار التي أخفيت علينا وما زال العلماء والمفسرونيجتهدون في معرفتها، أوائل بعض سور القرآن وما يسمى ب )الحروف المقطعة(، وقدكان تفسير هذه الحروف محل خ اف بين المفسرين السابقين واللاحقين، وممنتعرض لتفسير هذه الحروف من المتأخرين الشيخ محمد بن صالح بن ملوكة التونسي)ت 1276 ه(، وقد انفرد بتفسير هذه الحروف بأنها أسماء وصفات للنبي صلى الله عليه وسلم برسالةفارتأيت دراسة وتحقيق هذه الرسالة، خدمة لكتاب الله ،» أسرار فواتح سور القرآن « سماهامٍ من أعلام المالكية المتأخرين في التفسير.َتعالى، وإظهارا لجهود عَل•واقتضت خطة البحث أن يشتمل على مبحثين:المبحث الأول: الدراسة، ويشتمل على ثلاثة مطالب:المطلب الأول: حياته وآثاره )اسمه ولقبه، ونشأته، مكانته العلمية وثناء العلماء عليه،شيوخه وتلاميذه، وفاته، آثاره(.المطلب الثاني: الرسالة ومنهجه )اسم الرسالة، نسبة الرسالة لمؤلفها، منهج المؤلف(.المطلب الثالث: بين يدي التحقيق: )نسختا الرسالة، وصف النسختين، منهج التحقيق،نماذج من المخطوطتين(

The Noble Qur'an is the eternal miracle of Islam, in which Allaah entrusts secrets, wisdom and wondersDo not expire to the hour, and these secrets that hidden us and still scientists and interpretersThey strive to know, early some of the Koran and the so-called (cut letters), hasThe interpretation of these letters was replaced by a gap between the exegetes and the later, and whoThe explanation of these letters is presented by the late Sheikh Muhammad bin Saleh bin Malooka of Tunisia(1276 AH), and was unique in the interpretation of these letters as the names and recipes of the Prophet peace be upon him a letterSo I came to study and achieve this message, in the service of the Book of God, "Secrets of the Surgeon of the Koran" he called itM from the flags of the late Maalikis in interpretation.Almighty, and a manifestation of the efforts on• The research plan required two topics:The first topic: the study, which includes three demands:The first requirement: his life and its effects (his name and surname, his origin, his scientific status and the praise of scholars upon him,His elders and disciples, his death, his monuments).The second requirement: the message and its methodology (the name of the thesis, the ratio of the thesis to the author, the author's approach).Third requirement: in the hands of the investigation:) Copy of the letter, description of the two versions, the investigation method,Models of the two manuscripts


Article
Al-Hamza - An Analytical Study
سورة الهمزة -دراسةٌ تحليلية

Author: الدكتور يقظان عبد اللطيف أيوب
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2015 Issue: 20 Pages: 452-490
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

What led me to write in this sura, opening the word woe, a word did not openThere are only two verses from the Koran, and the surah is undoubtedly the great wordThe impact on the soul is a great danger after that, so the human must stand up to warnThe danger of self-harm, God forbid.My study was an analytical study, to benefit the benefit, and dealt with the reasons for descent, and makiAnd the Quranic readings, and the appropriate between the Surah and the preceding and beyond, and the occasion betweenThe verses of Sura itself, the analysis of linguistic terms, and the expression of different words in the expression,The rhetorical jokes in the verses, the signs of the verses of the sura, and the references mentioned by the scholarsE, discuss them, and agree between them,It is derived from the surahAnd perhaps what needs to be weighted, and did not add the transcriber and copied and issues of jurisprudence of nonIts presence in the sura, and therefore divided the research into an introduction and eight questions and conclusion, callingMay God Almighty reconcile and repay

إن مما دعاني الى الكتابة في هذه السورة، افتتاحها بكلمة الويل، وهي كلمة لم تفتتحبها إِلاَّ سورتان من سور القرآن الكريم، ولا شك أن تصدر السورة بهذه الكلمة العظيمةالوقع على النفس ينبأ بخطر عظيم بعدها، فلا بد أن يقف عندها الِإنسان مليا، ليحذر هذاالخطر المحدق بالنفس، والعياذ بالله .وكانت دراستي لها دراسة تحليليَّة، لتعم الفائدة، فتناولت أَسباب النزول، والمكيوالمدني، والقراءات القرآنية، والمناسبة بين السورة وما قبلها وما بعدها، والمناسبة بينآيات السورة نفسها، وتحليل الأَلفاظ لغويّاً، وِإعراب الكلمات المختلف في إِعرابها،والنكت البلاغية في الآيات، ودلالات آيات السورة، والاشارت التي ذكرها العلماء مماه، مناقشا لها، وموفقا بينها،ِّيستفاد من السورة، وقد أَوردت أَقوال العلماء في ذلك كلومرجحا ما يحتاج الى ترجيح، ولم اضف الناسخ والمنسوخ والمسائل الفقهية لعدموجودها في السورة، وعلى ذلك قسمت البحث الى مقدمة وثماني مباحث وخاتمة، داعياالمولى القدير التوفيق والسداد


Article
Contextual contextual integration And its impact in the demonstration of scientific miracles The verses of rain creation and descent are a model
التكامل السياقي القرآني وأثره في إظهار الإعجاز العلمي آيات إنشاء المطر وإنزاله إنموذجاً

Author: الدكتور شاكر محمود حسين
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2015 Issue: 20 Pages: 619-648
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

After: There was a lot of literature and research, seminars and conferences, and conversations in the mediaOn the scientific miracle in recent decades, because of the reach of the human effort of discoveriesIn all sciences, and matching some of these sciences to the signs and scientific facts mentioned inThe Koran, and the adoption of many advocates of the Islamic nation to spread the call.(1) and say ڦ ڦ ڦ ڦ ڇ ڇ ڇ ڌ ڌ ڌ ڦڄ ڄ ڄ ڄ ڃ ڃ ڃ (2), based on the method of integrationContextual, one of the methods of interpretation that helps the interpreter in the detection of deletionsAnd the totality, the understandings and the problems, in short positions, which is a typeInterpretation of the Koran by the Koran, which was adopted by the applicants and the late.) So I took from him a way to access the knowledge of scientific miracles of the books of interpretation (exclusively) (3)In the theme of Rain Creation and Reduction (from its first phase, the creation of rising water vapor)From the sea and the stations to the end of his final journey, which comes down from the clouds.The aim of this research is to demonstrate that contextual integration guides the minutes of scientific miracles

وبعدُ:كَثُرت المؤلفات والبحوث والندوات والمؤتمرات، والأحاديث في وسائل الإعلامعن الإعجاز العلمي في العقود الأخيرة، وذلك لما وصل إليه الجهد البشري من اكتشافاتفي العلوم كافة، ومطابقة بعض هذه العلوم للإشارات والحقائق العلمية التي ذُكرت فيالقرآن الكريم، واعتماد كثير من دعاة الأمّة الإسلامية عليها في نشر الدعوة.ومِصداقاً لقوله تعالى چ ڇ ڇ ڍ ڍ ڌ ڌ چ ) 1( وقوله چ ڦ ڦ ڦڄ ڄ ڄ ڄ ڃ ڃ ڃ چ) 2(، وانطلاقاً من أسلوب التكاملالسياقي، وهو أحد أساليب التفسير التي تُساعد المفسر في الكشف عن المحذوفاتوالمجملات والمبهمات والمشكلات، في مواضعَ اختصر فيها القول، وهو نوع من أنواعتفسير القرآن بالقرآن الذي اعتمد عليه المتقدمون والمتأخرون.) لذا اتخذتُ منه وسيلة للوصول إلى معرفة الإعجاز العلمي من كتب التفسير )حصرًا() 3في موضوع )إنشاء المطر وإنزاله( بَدْءًا من مرحلته الأولى، وهي إنشاء بخار الماء المتصاعدمن البحار والمحطات وانتهاءً بمرحلته الأخيرة، وهي نزوله من بين السحاب.والهدف من هذا البحث إثبات أنّ التكامل السياقي يُرشدُ إلى دقائق الإعجاز العلمي


Article
The Effect of the Sunnah on the Quranic Interpretation
أثر السنّة في التفسير القرآني

Author: الدكتور محمد مكي عبد الرزاق
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2015 Issue: 20 Pages: 649-686
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

And that it is the grace of God to all people to be among the revealed words of God revealedReserved from increase and decrease.Perhaps this is the greatest blessing of God Almighty over all mankind, to beIn their hands is a book of Mahfouz that governs them in their lives, and they control him in what is among themDifference, and that after the books were distorted heavenly Torah and the Bible and others, and lost most of themTheir hands, And played by the hands of change and switch, he says) Foyl for those who write the bookTheir hands and woeThen they say this from God to buy a little price for them. ) They earn () cow / 79Therefore, the science of interpretation was one of the greatest sciences at all, as it is the way to understand meaningsThe Holy Quran and the will of Allah Almighty from His creation, and here the scholars took care before and afterWith this great interest and classified many of the works have begun the process of interpreting a bookGod is in the era of prophecy, where the Prophet peace be upon him the first reference in the interpretation of the Book of GodHe interpreted the verses of the Book Aziz by saying and his work peace be upon him

وان من نعمة الله تعالى على الناس أجمعين أن توجد بين أظهرهم كلمات الله المنزلةمحفوظة من الزيادة والنقصان .ولعل هذه أعظم نعمة يفيض الله تعالى خيرها على البشرية أجمعين ، أن يكونبين أيديهم كتاب محفوظ يحكمونه في حياتهم ، ويحتكمون إليه فيما يقع بينهم مناختلاف ، وذلك بعد أن حرِّفت الكتب السماوية كالتوراة والإنجيل وغيرها ، وضاع أكثرهايْدِيهِمَْ، ولعبت بها أيدي التغير والتبديل ، قال تعالى ﴿ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأيْدِيهِمْ وَوَيْلٌَثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أ. ) لَّهُمْ مِّمَّا يَكْسِبُونَ ﴾ ) البقرة / 79ولذلك كان علم التفسير من أعظم العلوم على الإطلاق إذ هو الطريق إلى فهم معانيالقرآن الكريم ومراد الله سبحانه وتعالى من خلقه ، ومن هنا اعتنى العلماء سلفاً وخلفاًبهذا اهتماماً عظيماً وصنفوا فيه الكثير من المصنفات وقد بدأت مسيرة تفسير كتابالله تعالى في عهد النبوة ، حيث يعد النبي صلى الله عليه وسلم المرجع الأول في تفسير كتاب الله تعالىفقد فسَّر آيات الكتاب العزيز بقوله وعمله صلى الله عليه وسلم


Article
Conservation and its implications in the Koran
الحفظ ودلالاته في القرآن الكريم

Author: د.زينب كامل كريم و د.ايمان صالح مهدي
Journal: Arab Scientific Heritage Journal مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2017 Volume: 2 Issue: 2 Pages: 251-310
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The Koran is not a book of religion guide to which is the best, but it is life and therefore we talked about everythink did not leave small or large of subjects without study and human its orbitThen after that, all this was guaranteed by the law of conservation, and the heavens were preserved from the introversion, and the preservation of the earth to make the mountains and the poles of the earth so that the creation would not collapse, and this or that we found that conservation is a broad subject, truth and words behind the secrets not known as God but God, despit the differences of scholars in the issue of Taqiyah or duty or reward, but we recognize that Taqiyah is a principle and basis of conservation from the fact that the human must keep himself or his money or his children is responsible for that, and that the soul of honesty must be preserved of all the progress entered into the subject and knowledge of its meanings in the Koran and this is only the collection of words in the Koran and stand on its meaning in the books of language and translation and differences and vocabulary and books of interpretation and then a statement of its uses in the context of the Koran and we mean the purposes that revolve in all its expressions the Koranic verse and conveys it from its lexicon meaning.Therefore, conservation and its implications a large subject wanted to search aspects of the semantic and the investigation of the words in the Koran

من أهم ما توصل اليه البحث أن الحفظ ليس فكرة وانماهو نظام كوني قائم بحد ذاته وبتعمقي في آيات القرآن الكريم وجدنا أنه نظام تكويني حياتي فقد جعل الله جل شأنه للانسان ملائكة تحفظه من مكاره الدنيا وشرور الدهر الا ما شاء الله وعلمه حفظ نفسه من شر الشيطان الرجيم مخافة الوقوع في حبائله وأوصى عزوجل المسلم حفظ جاره في نفسه وماله ودمه وهذا الحفظ يصل الى حد المنع أو التحريم وأجاز جل وعلا أن يلجأ المسلم الى مهادنة الحكام حفظا لنفسه من التهلكة ، كما وعلم المسلم أتقاء الحسد حفظا من العين وأنزل السور المعوذات وجبريل (ع) علم النبي الاكرم كيف يحل عقد عقدها يهودي للرسول الاعظم في حادثة معروفة تأريخيا .ولاجل ما تقدم وجدنا أن الحفظ موضوع واسع حقيقته الالفاظ ومن ورائها اسرار لا يعرف كنهها الا الله ، وعليه آلينا أن نجمع هذه الالفاظ ونجردها من مواضعها في القرآن الكريم ودراستها في كتب اللغة والمعاجم وكتب التفسير والفروق لمعرفة دلالاتها والوقوف على معانيها ومن ثم بيان استعمالات كل لفظ في السياق القرآني ونقصد الاغراض والمقاصد التي تدور عليها جميع معاني القرآن الكريم فضلاعن النظم الاعجازي والاسلوب البياني موظفا اللفظة القرآنية ونقلها من معانيها المعجمية خارج النص القرآني الى معان متعددة تخدم السياق الاعجازي .كما تناول البحث الإفتراق في دلالات الفاظ الحفظ مبينا الفروق اللغوية بينها معتمدا على ماقاله اهل اللغة فيها .والله


Article
Values of Quran witeness in Al-Juna Al-Dani Book for Al-Maradi 749H
قيمة الشَّاهد القرآني في كتابِ الجنى الدَّاني لِلمُرادي (ت: 749ه)

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of this research is to reveal the value of the Qur'anic witness in the book Al-Jinnah Al-Dani Al-Mradi (T: 749 AH) among the other evidences in his book, and try to spread the value of the Qur'anic witness specifically in this book and the first thing we seek in this book is that the Muradi was blessed with the Quranic witness As it is often cited on other evidences such as the Prophet's Hadith and literature in poetry and publication, as we can look at the value of the Koranic witness at Al-Mouradi in the book Al-Jannah Aldani with some points that we will explain later.

الغاية من هذا البحث هو الكشف عن قيمة الشاهد القرآني في كتاب الجنى الداني للمرادي (ت:749هـ) من بين الشواهد الأخرى في كتابهِ، ونحاول بسط الكلام عن قيمة الشاهد القرآني تحديداً في هذا الكتاب وأوَّل ما نلتمسه في هذا الكتاب أن المرادي كان يحفل بالشاهد القرآني كثيراً؛ إذ غلب الاستشهاد بهِ على غيرهِ من الشواهد الأخرى كالحديث النبوي الشريف والأدب بشعرهِ ونشرهِ، إذ يمكن أن نستجلي قيمة الشاهد القرآني عند المرادي في كتابِ الجنى الداني ببعضِ النقاط التي سوف نوضحها لاحقاً.

Listing 1 - 10 of 64 << page
of 7
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (64)


Language

Arabic (59)

Arabic and English (4)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (5)

2018 (4)

2017 (7)

2016 (2)

2015 (22)

More...