research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
the meaning of shift in Ahmed Mutar's Poetry
دلالة الالتفات في شعر احمد مطر

Author: abrahim Khalil Ajeemi ابراهيم خليل عجيمي
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2013 Issue: 12 Pages: 170-190
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractAllusion invoked many speculations over the question of whether it is diversion, displacement, or parallel or dismissal or objection, etc. Actually, these concepts overlap with allusion greatly, yet it remains distinctive in its linguistic and literary purport. This paper seeks to follow these concerns with allusion in the poetry of the Iraqi poet Ahmed Mutter. Although allusion is a main style in Mutter's poetry, only few studies were written on this aspect. This paper tries first to clarify this concept and then trace it in Mutter's poetry as a stylistic strategy.

اثار مصطلح الالتفات الكثير من التساؤلات التي كانت جميعها تتمحور حول التساؤل الآتي: هل الالتفات يعني الانحراف ام الانزياح ام العدول ام الانصراف ام الاعتراض ام الصرف ام غير ذلك؟. والحقيقة اننا عندما نتناول هذا المصطلح نجد ان غالبية هذه المصطلحات ربما تتداخل بعض الشيء معه الا انه تبقى له خاصيته المميزة التي يتمحور حولها مفهومه اللغوي والبلاغي والنقدي، والذي نحاول هنا ان نتتبعه من خلال شعر احمد مطر الشاعر العراقي الذي غلب على شعره كثير من الاساليب الشعرية القديمة والحديثة كان الالتفات من بينها، فهو شاعر معارض كرس جل شعره في نقد الحكام والسلاطين، ومحاولة تسليط الضوء على الواقع المتردي الذي يعيشه الانسان العربي بصورة عامة، لذا احاطت شعره الكثير من الدراسات النقدية التي لم اجد الالتفات من بينها، لهذا حاولت أن اتتبع هذا المصطلح في الدراسات البلاغية والنقدية القديمة والحديثة اولاً، وفي شعر الشاعر وهي منتشرة في ثنايا شعره ثانيا، لذلك جاءت هذه الدراسة اضاءة نتعرف بها على اشعاره وكيفية تناوله الظواهر الاسلوبية التي كان الالتفات من بينها.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)