research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
the relationshep between the water demand management and the alleviation of poverty
العلاقة بين إدارة الطلب على المياه والتخفيف من الفقر

Loading...
Loading...
Abstract

This research came to demonstrate the role that can be perform by water demand management in poverty alleviation, the research had also offer the reality of water resources, and how to use, with display the size of demand for it, also the analytical part has include the display of poverty indices in Arab countries, the research has found that the Arab Region suffers severely from a lack in their water resources, with the poor efficiency in the management of demand for these resources, in time of increasing water demand due to the population growth in Arab countries, the climate changes which hit the whole world has left an important impacts on the water's level, in terms of decreasing rainfall rates and the river's level, which have a direct impact in increasing the poor's suffering and increase their conditions badly, and the most recommendations which made by the research is, the need for an agreements make by the Arab countries for sharing the river's water with the coastal States on the common rivers, and also the Arab countries need to apply the integrated management systems of water resources, and adopt the economic and social foundations for the use of water, and adopt an advanced methodologies to assess the effects of climate change.

لقد جاء هذا البحث لبيان الدور الذي يمكن أن تمارسه إدارة الطلب على المياه في التخفيف من الفقر وقد عرض البحث أيضا واقع الموارد المائية وكيفية استغلالها مع عرض حجم الطلب عليها, وقد تضمن الجانب التحليلي كذلك عرض المؤشرات الخاصة بالفقر في البلدان العربية, وقد توصل البحث إلى كون المنطقة العربية تعاني وبشدة من نقص في مواردها المائية, مع ضعف كفاءة في إدارة الطلب على هذه الموارد, وفي الوقت الذي يتزايد الطلب على المياه بفعل الزيادة السكانية في البلدان العربية فان التغيرات المناخية التي تضرب العالم بأسرة تركت أثار هامة على الصعيد المائي من حيث انخفاض معدلات تساقط الإمطار ومناسيب الأنهار والتي تؤثر بشكل مباشر في زيادة معاناة الفقراء وزيادة أوضاعهم سوء, ومن ابرز التوصيات التي تقدم بها البحث هي ضرورة أن تعمل الدول العربية إلى عقد اتفاقيات لاقتسام مياه الأنهار مع الدول المتشاطئة على الأنهار المشتركة, وأيضا ضرورة أن تعمل الدول العربية على تطبيق نظم الإدارة المتكاملة للموارد المائية, واعتماد الأسس الاقتصادية والاجتماعية لاستخدام المياه, واعتماد منهجيات متطورة لتقييم أثار التغير المناخي.


Article
The Effect Of Particle Size Distribution (Psd) Concept Of Coarse Aggregates On The Water Demand Of The Concrete Mix”
" تأثير توزيع مقاس جزيئات الركام الخشن على بعض خواص الخرسانة باستخدام مفهوم الانحراف المعياري"

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The effect of particles size distribution of the coarse aggregates on the water demand of the concrete mix was studied and analyzed using the concept of particles size distribution in so far as they deviate from the avera size or fineness modulus as indicated by the standard deviation of the sample.Six concrete mixes 1:2:4 by weight (320 kg/m3 cement content) were designed for a given slump of (30-60) mm. The main variable being the gradation of the coarse aggregates.The results showed that an increase in the S.D of the coarse aggregate particle distribution resulted in an increase in the water demand of the mix, this was further substantiated by a decrease in the resulting compressive strength. An extra 38 similar concrete mixes were selected randomly from the literature for further supporting evidence.Keywords: Particle size distribution, Water demand, standard deviation, average size of aggregate

الخلاصة:تم دراسة وتحليل تأثير توزيع مقاسات جزيئات الركام الخشن في الخلطة الخرسانية على متطلبات الخلطة للماء بواسطة مفهوم حيود هذا التوزيع عن معدل مقاسات الجزيئات أو معامل النعومة وكما يفسر من خلال الانحراف المعياري لتدرج نموذج الركام الخشن.تم اعتماد ست خلطات خرسانية (بنسبة 4:2:1 وزناً) ومحتوى أسمنت 320) kg/m3 ) وبهطول يتراوح بين (30-60 mm) ,حيث كان المتغير الرئيسي في هذه الخلطات تدرج الركام الخشن.أظهرت النتائج أن زيادة الانحراف المعياري لتوزيع مقاس جزيئات الركام الخشن تؤدي إلى زيادة في متطلبات الخلطة للماء وبنفس الوقت نقصان مقاومة الانضغاط.وأخيراً تم اختيار ((38 خلطة خرسانية لا على التعيين من الدراسات السابقة ذات الصلة لإعطاء إثباتات وأدلة إضافية.


Article
The Effect of Expected Water Shortage on Net Primary Productivity and Rain Use Efficiency in the Tigris-Euphrates Basin
تأثير النقص المتوقع للمياه على صافي الإنتاجية الأولية وكفاءة استخدام مياه الامطار في حوض نهري دجلة والفرات

Author: Hadi Salim Al-Lafta حادي سالم اللفته
Journal: Iraqi Journal of Science المجلة العراقية للعلوم ISSN: 00672904/23121637 Year: 2016 Volume: 57 Issue: 1C Pages: 663-670
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Tigris and Euphrates Rivers, originating in Turkey and cutting through both Syria and Iraq, have experienced drastic reductions in water flows in recent years due to increasing water demand, hydro-engineering projects, and climate change. The decline in water flows has led to decreased agricultural yields. Iraq reported its worst cereal harvest in a decade in 2009, indicating that with a decline in water supplies, a potential food security problem emerges. This study, therefore, addressed the effect of water availability on (1) Net Primary Productivity (NPP) and (2) Rain Use Efficiency (RUE) in the Tigris-Euphrates (T-E) basin. Results displayed that NPP increases significantly from the arid and semi-arid sites in the south to the wetter sites in the north, meaning that NPP increases with precipitation, evaporation, and growing season and decreases with temperature. In contrast, RUE decreases significantly from the arid and semi-arid sites in the south to the wetter sites in the north.

نهرا دجلة والفرات، النابعان من تركيا و يقطعان كل من سوريا و العراق شهدا نقصا حادا في تدفقات المياه في السنوات الأخيرة وذلك بسبب زيادة الطلب على المياه، ومشاريع هندسة الطاقة المائية، والتغير المناخي. الانخفاض في تدفقات المياه أدى إلى انخفاض انتاج المحاصيل الزراعية. سجل العراق اسوأ محصول للحبوب خلال عقد وذلك في عام 2009 ، وذلك يدل على أنه مع نقصان إمدادات المياه، تبرز مشكلة الأمن الغذائي. وعليه فان هذه الدراسة تناولت تأثير توفر المياه على (1) صافي الإنتاجية الأولية (تعرف كمقدار الكتلة الاحيائية الناتجة من خلال عملية التمثيل الضوئي خلال وحدة المساحة والزمن بواسطة النباتات و (2) كفاءة استخدام مياه الامطار (هو نسبة صافي الإنتاجية الأولية الى الهطول السنوي) في حوض نهري دجلة والفرات. اظهرت النتائج أن صافي الإنتاجية الأولية يزداد إلى حد كبير كلما اتجهنا من المناطق الجافة وشبه الجافة في الجنوب الى المواقع الرطبة في الشمال، مما يعني أن صافي الإنتاجية الأولية يزداد بزيادة كل من هطول الامطار، التبخر، و طول الموسم الزراعي وينخفض مع ارتفاع درجات الحرارة. على النقيض, فأن كفاءة استخدام مياه الامطار تقل بشكل ملحوظ بالاتجاه من المناطق الجافة وشبه الجافة في الجنوب إلى المواقع الرطبة في الشمال.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (2)

Arabic (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

2013 (1)

2007 (1)