research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Iraqi Project to Provide Saudi Arabia with Water
الـعـراق ومشروع تزويد المملكة العربية السعودية بالمياه

Author: . Rayan T. Mahmood ريان ذنون محمود العباسي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 6 Pages: 161-180
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

At the end of 1950s',King Saud Bin Abdul-Asis had presented an idea Concerning with drawing Waters from South of Iraq. The aim of these Waters is to provide drinking Waters and Waters for irrigation for the lands near by the Capital Al-Rayath,At that time, Correspondence between Iraq and Saudi Arabia have been exchanged ended in Contracting many primary and Consultative negotiations among officials of both Countries. Both Parties have agreed on fulfilling the project of with drawing Waters from the Iraqi Lands by choosing a suitable Location. The first from Euphrates and second from shat al-arab.on this basis special technical designs have been prepared by the relative engineering companies.The project has failed due to Some problems and difficulties facing it and this has led both Iraqi and Saudi governments to forget it and waiting for another chance to study it later.

مع نهاية عقد الخمسينات من القرن المنصرم، طرح الملك الراحل سعود بن عبد العزيز فكرة مبدئية ترمي إلى سحب المياه من جنوبي العراق، بهدف الاستفادة منها في توفير المياه الصالحة للشرب وارواء الأراضي الزراعية القريبة من العاصمة الرياض، فجرى في ذلك الوقت تبادل للمراسلات بين العراق والسعودية، انتهت بعقد العديد من المباحثات التمهيدية والتشاورية بين مسؤولي البلدين، وافق بعدها الطرفان على تنفيذ مشروع لسحب المياه من الأراضي العراقية، عن طريق اختيار موقع ملائم لسحب المياه، الأول يكون من نهر الفرات والثاني من شط العرب. فتم على هذا الأساس إعداد وتحضير التصاميم الفنية الخاصة بهذا المشروع من قبل الشركات الهندسية المعنية، إلا ان هذا المشروع سرعان ما تعرض في نهاية المطاف إلى الفشل بسبب الصعوبات والمشاكل الكثيرة التي واجهته، مما جعل الحكومتان العراقية والسعودية تقرران صرف النظر عنه مؤقتاً ريثما تتاح الفرصة المواتية لإعادة النظر بدراسته مرةً ثانية تمهيداً للبدء بعمليات تنفيذه لاحقاً .


Article
Iraq and Project OF Providing Jordan With Euphrates' Water
العراق ومشروع تزويد الأردن بمياه نهر الفرات

Author: . AL-Abbassy rayyan Thannon, ريّان ذنون العباسي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 27 Pages: 152-187
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

river has received The Jordanian proposal to get some part of water of the Euphrates acceptance by Iraqi government which showed desire to implement such a project through a pipeline for this purpose; and assigned it to many international companies to draw the related studies and designs: but the political factors and financing issues hindered both states to fulfill what was agreed about . However, Jordan was counting on implementing the project to solve water problem that the country went through since 1980's .

قت الفكرة التي طرحها الأردن على العراق من أجل تزويده بجزءٍ من مياه نهر الفرات، قبولاً من قبل الحكومة العراقية التي أبدت رغبتها في تنفيذ هذا المشروع عبر مد أنابيب تستخدم لهذا الغرض، مكلفةً عدة شركات عالمية لوضع الدراسات والتصاميم الخاصة به، لكن العوامل السياسية ومسائل التمويل وقفت عائقاً أمام البلدين لتحقيق ما كان قد اتفقا عليه بشأنه، رغم أن الأردن كان يعّول كثيراً على تنفيذ هذا المشروع من أجل حل أزمته المائية التي كان يعاني منها في ثمانينات القرن الماضي.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2012 (1)

2007 (1)