research centers


Search results: Found 64

Listing 1 - 10 of 64 << page
of 7
>>
Sort by

Article
This novel (the black suits you) was written by a novelist
المرأة بين الرواية والرؤية قراءة في تجربة أحلام مستغانمي في (الأسود يليق بك)

Loading...
Loading...
Abstract

This novel (the black suits you) was written by a novelist who marked her novels with poetic touch where the poetic side of narration is met.The interference of the subjective vision with the objective one may be the most distinguished example about the interference of poetry with narration

إن كون الروائية في هذه الرواية (الأسود يليق بك) امرأة، والراوية العليمة امرأة، والشخصية المحورية امرأة قد أدى إلى تضافر جهودهن في عرض واقع المرأة العربية في ظل المجتمع الذكوري المتسلط في الجزائر، في الحقبة الزمنية الممتدة من 1992 حتى 2002 أو ما يسمى بالعشرية السوداء، فضلا عن أن هذه الجهود قد تواشجت لبيان الفكر السياسي والواقع الاجتماعي لهذه الحقبة؛ وذلك عبر تداخل الرؤى أولا، وتعالقها ببعضها ثانيا. إنَّ في هذه الرواية اتفاقا غير معلن بين الروائية والراوية والشخصية المحورية(الرئيسة)؛ فالأفكار التي صرحت بها الراوية العليمة من جهة، والشخصية المحورية(هالة) من جهة أخرى قريبة من أفكار مستغانمي أو لعلها هي أنفسها، التي سبق أن طرحتها في ثلاثيتها (ذاكرة الجسد، فوضى الحواس، عابر سبيل).وما كان ذلك كله إلا بأسلوب زاوج بين السردي والشعري، فأضفى نبرة غنائية على مجمل الخطاب السردي، مما ستبدو بعض من ملامحه في ثنيات البحث.

Keywords

Woman --- المرأة


Article
Women Pilgrimage in Muslim Jurisprudence
حج المرأة في الفقه الاسلامي

Author: Raghad Mehdi Abdul-Ameer رغد مهدي عبد الامير الربيعي
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2009 Volume: 2 Issue: 2 Pages: 87-102
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

Pilgrimage is a religious duty imposed on the obligated including both men and women. The current research is devoted to the group of women. The researcher has discussed the most important conditions and rulings of women pilgrimage.

الحج من الفرائض الشرعية التي تجب على كل مكلف جامع للشرائط، فقولنا واجب على كل مكلف يشمل الرجال والنساء معاً، وقد اقتصر البحث الحالي على احد المكلفين وهي المرأة، فتناولت الباحثة أهم الشروط والأحكام المتعلقة بحجها، ومنها، خروجها من بيتها إذ لا يشترط في الحج الواجب إذن الزوج، وكذلك خروجها للإحرام وتطرقت فيه إلى لباسها وزينتها، كما تضمن البحث بعض الأحكام المتعلقة بحج الرجل والمرأة معاً، وتناول البحث أيضاً أهم تروك الإحرام الواجب على المُحرم تركها وهي تسعة عشر تركاً ومنها ما يخص المرأة من ترك التبرج والزينة واستعمال واشتمام الطيب، والنظر في المرآة، وإزالة الشعر وتقليم الأظفار وغيرها من الأحكام المفصلة ما بين سطور البحث، إضافة إلى بيان أحكام النيابة، إذ لا تشترط المعائلة بين النائب والمنوب عنه فتصح نيابة المرأة عن الرجل وبالعكس.


Article
Woman Status and Her Role in the Pre-Islam Poetry
مكانة المرأة وفاعليتها في الشعرالجاهلي

Author: Fadhil Naser Mikawa فضل ناصر مكوع
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 19 Pages: 357-400
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Our scientific research has been devoted to the high position of Arab woman and her effectiveness in the history of the nation. I considered to limit it to one important feature in the Arab woman in the pre-Islamic era. It was high and effective position to which poets linked her. On this basis, I named my research "Position of Arab Woman and Her Effectiveness in the Pre-Islamic Poetry. I was keen at timing it in the pre-Islamic era in order that it becomes known by all that the Arab woman position is represented in a number of values and commended qualities like chastity, , purity, generosity, courage, esteem, and higab etc. These are important values and qualities owned by Arab woman since she was created by God until today . I concentrated on studying this phenomenon in the pre-Islamic period after I had been that there are people who make error and think that pre-Islamic poetry had illustrated woman as a means of enjoyment for man and this enjoyment will disappear after he achieves his purpose, and cheap commodity for repression and blackmail and he neglected her other aspects although we feel when we read this poetry that he admits inherently that woman is not as body enjoyment only, but she is other things that play important role in the positive effective world.

Our scientific research has been devoted to the high position of Arab woman and her effectiveness in the history of the nation. I considered to limit it to one important feature in the Arab woman in the pre-Islamic era. It was high and effective position to which poets linked her. On this basis, I named my research "Position of Arab Woman and Her Effectiveness in the Pre-Islamic Poetry. I was keen at timing it in the pre-Islamic era in order that it becomes known by all that the Arab woman position is represented in a number of values and commended qualities like chastity, , purity, generosity, courage, esteem, and higab etc. These are important values and qualities owned by Arab woman since she was created by God until today . I concentrated on studying this phenomenon in the pre-Islamic period after I had been that there are people who make error and think that pre-Islamic poetry had illustrated woman as a means of enjoyment for man and this enjoyment will disappear after he achieves his purpose, and cheap commodity for repression and blackmail and he neglected her other aspects although we feel when we read this poetry that he admits inherently that woman is not as body enjoyment only, but she is other things that play important role in the positive effective world.


Article
Risk of Obesity on Woman Health in Baghdad City
مخاطر السمنة وتاثيرها على صحة المرأة في مدينة بغداد

Author: Faeza A. Fakhry فائزة فخري
Journal: Iraqi Journal of Science المجلة العراقية للعلوم ISSN: 00672904/23121637 Year: 2017 Volume: 58 Issue: 4B Pages: 2041-2050
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Maternal obesity is linked rates of high-risk obstetrical conditions such as diabetes and hypertension with higher rates of cesarean section. Pregnancy outcomes are negatively affected by maternal obesity (increased risk of neonatal mortality and malformations) . The research aims to show the effect of obesity of woman on physical and metabolisms status.

الأم البدينة تتعرض إلى مخاطر عالية منها إرتفاع معدلات السكر والضغط مما يؤدي إلى زيادة نسبة العمليات القيصرية . نتائج الحمل تكون سلبية على الأم البدينة ( زيادة معدل الوفيات والتشوهات الخلقية الجنينية ) .

Keywords

Risk --- Obesity --- Woman health


Article
Historical studies regarding the woman Analytical review of the historical writing in Iraq between 2008-to-1996
الدراسات التاريخية الخاصة بالمرأة مراجعة تحليلية للكتابة التاريخية في العراق للمدة 1996-2008

Author: Assistant professor: Asmaa Jameel Rasheed أ.م. د اسماء جميل رشيد
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2017 Volume: 4 Issue: 4 Pages: 145-180
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:Despite the development of historical studies regarding the woman as she is an independent knowledge domain started at the end of the sixties of the last century an the success of female researchers and writers in many middle east and north Africa countries in bringing the woman back to history, but the historical writing in Iraq still suffer the lack of many subjects that shed light on the social and economical life of the woman in the past. Male and female researchers still look to the history as a narration of wars and battles and the diaries of the politicians and not that potential that you don't see which became the representation of the real historical day.The problem of the absence of woman from the historical studies represented in two levels: first is neglecting the documentation of the women role and their social and economical situation which led to the devotion of the conventional sayings that look to the women role as marginal acts that don't affect the historic path of the events. The second one is the reluctance of female authors and historians in Iraq from writing the history of women and abandoning the documentation any historical record for the women. The current studies are trying to shed the light on the size of historical studies regarding the woman in Iraq and revealing the problems that face the writing in general and establishing a history for women in particular and recognizing the woman contribution to the Iraqi intellectual outcome in general and the historic outcome in particulars. The study depended on the survey of the Iraqi intellectual outcome during the past two decades and determining the proportion of the historical subjects in that outcome then identifying the area occupied by the woman history. And also the study relied on interviews as an article to gather the information to check for obstacles an hurdles that face the historical studies regarding the woman and the reason for the reluctance of female researchers from documenting the history of the woman in Iraq.

على الرغم من تطور الدراسات التاريخية الخاصة بالمرأة بوصفها حقل معرفي مستقل بدأ منذ نهاية الستينيات من القرن الماضي .ونجاج الكاتبات والباحثات في العديد من بلدان الشرق الاوسط وشمال افريقيا في إعادة المرأة الى التاريخ، الا ان الكتابة التاريخية في العراق مازالت تعاني من نقص كبير في الموضوعات التي تناولت حياة النساء في الماضي. وما يزال الباحثات والباحثين ينظرون الى التاريخ على انه سردية للمعارك والحروب ويوميات السياسين وليس ذلك الكامن الذي لا نراه والذي اصبح يمثل اليوم التاريخ الحقيقي.وتتمثل مشكلة غياب المرأة عن الدراسات التاريخية في مستووين :الاول تجاهل توثيق دورالنساء واوضاعهن الاجتماعية والاقتصادية مما ادى الى تكريس المقولات التقليدية التي ترى في اعمال النساء ادواراٌ هامشية لاتؤثر في المسار التاريخي. اما المستوى الثاني فيتمثل في عزوف الكاتبات والمؤرخات في العراق عن الكتابة التاريخية للمراة وانصرافهن عن توثيق سجل تاريخي للنساء.وتحاول الدراسة الحالية ان تلقي الضوء على حجم الدراسات التاريخية الخاصة بالمرأة في العراق والكشف عن المشكلات التي تواجه الكتابة التاريخية بشكل عام وانشاء تاريخ للنساء بوجه خاص. والتعرف على المساهمة النسائية في النتاج الفكري العراقي بشكل عام والنتاج التاريخي على وجه الخصوص.اعتمدت الدراسة منهجا يقوم على مسح النتاج الفكري العراقي خلال العقدين الماضيين وتحديد نسبة الموضوعات التاريخية في هذا النتاج ثم تعيين المساحة التي يحتلها تاريخ النساء .كما اعتمدت على المقابلات كاداة لجمع المعلومات حول المعوقات والعقبات التي تواجه الدراسات التاريخية الخاصة بالمراة واسباب انصراف الباحثات عن توثيق تاريخ النساء في العراق.

Keywords

the woman --- المرأة


Article
صورة المرأة وأبعادها الاجتماعية في الرواية الإيرانية ، رواية سووشون أنموذجا

Author: أ.م.د ثائر فضل عيسى
Journal: Univesity of Thi-Qar Journal مجلة جامعة ذي قار العلمية ISSN: 66291818 Year: 2019 Volume: 14 Issue: 2 Pages: 280-294
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract

The researcher in the novel of the writer of the Iranian Simin Daneshvar showed the image of the woman and its social dimensions and this novel has received criticism and analysis, because it is a rich novel meaning and far-sighted, because of its role in addressing the inferiority of women and highlighting their avant-garde qualities as an educated, well-known, and responsible.. Etc. This study aims to present these dimensions and images, and to be serious and to create a theme for a creature full of emotions and full of emotions and sensations stage. Although there are many fictional personalities in this effect, the personality of Ms. Zery was the most prominent and most active among all, she is the well-informed champion and the actor, and in turn, the narrative events reach their climax and their real deeds and stored memory, we see the image of Iranian women suffering to endure and tolerate the suffering, it has become the character of the research role, and a clear mirror, through which to perceive the realistic image of Eastern, which is against the restrictions, and raises slogans and declares the sweeping revolution against masculine power, and the prevailing conditions, which were negative, heavier and restricted its freedom, And make them trapped, he lost behind the angry habits and traditions the researcher found many of the images, and the most prominent of them in a critical way a nation, including that this analysis is a way to address the problems that are in our eastern society.

تناول الباحث في رواية سووشون للكاتبة الإيرانية سيمين دانشور ،صورة المرأة وابعادها الاجتماعية. وقد حظيت هذه الرواية ، بالنقد والتحليل، لكونها رواية غزيرة المعنى وبعيدة الافق؛ لما لها من دور بمعالجة دونية المرأة وابراز صفاتها الطليعية كمثقفة، ومتعلمة، ومسؤولة...الخ. وتهدف هذه الدراسة لطرح تلك الأبعاد والصور ، وأيجاد ثيمة لمخلوق ممتلئ بالمشاعر الجياشة والاحاسيس المرهفة . بالرغم من تعدد الشخصيات الروائية في هذا الاثر، الا أن شخصية السيدة زري كانت هي الابرز والاكثر نشاطا بين الجميع، فهي البطل العليم والعنصر الفاعل وبدورها تصل الاحداث الروائية لذروتها، وبأفعالها الواقعية وذاكرتها المختزنة، نشاهد صورة المرأة الايرانية وهي تعاني المكابدات وتحتمل المعانات، فقد اصبحت تلك الشخصية، مدارا البحث، ومرآة صافية، نبصر من خلالها الصورة الواقعية للمرأة الشرقية، التي تنتفض ضد القيود، وترفع الشعارات وتعلن الثورة العارمة ضد السلطة الذكورية ، والاوضاع السائدة، التي كانت عب سلبياً، اثقل كاهلها وقيد حريتها، وجاعل منها حبيسة، قابعة خلف غضبان العادات والتقاليد المتوارثة. لقد وجد الباحث كثيراً من الصور، وتناول ابرزها بأسلوب نقدي املاً منه ان يكون هذا التحليل سبيل معالجة لمشاكل متأصلة في مجتمعنا الشرقي.

Keywords

novel --- Simin Daneshvar --- woman


Article
woman frailty in shakspeares " Hamlet"

Author: ghanim obeyed oteiwy
Journal: hawlyat al_montada حولية المنتدى ISSN: 19980841 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 11 Pages: 1-17
Publisher: nati for forum onal and ideology researches culture المنتدى الوطني لابحاث الفكر والثقافة

Loading...
Loading...
Abstract


Article
((Trends Sulaimaniya University students about women's work In leadership positions in the province of Kurdistan
اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية في اقليم كوردستان

Author: Jwane Ihsan Fawzi جوان احسان فوزي
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2016 Volume: 12 Issue: 66 Pages: 296-315
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Studying orientations is of utter importance in the life of the individual as well as society, especially the young generation at universities who are considered to be the backbone of societies and the reason for its prosperity and its future development. The Kurdish society needs to implement equality between men and women, forgiveness in all its social, cultural, and political aspects. The belief in women’s right that is equal to men means clearly loyalty to the common shared features among different social components, and that everybody has the right to enjoy his/her intellectual privacies as well as his ambitions to reach leading positions. Orientations give us a lucid indication to individual’s behaviour. Thus, there are so many observed behavioural patterns are nothing but plain reflections of individual’s behaviour concerned with different subjects and situations. The current study aims at:1.Identifying the orientations’ the students’s of University of Sulaymaniyah towards women occupying leading positions.2.Identifying the orientations’ the students’s of University of Sulaymaniyah towards women occupying leading positions based on the variable of their based on the variable of gender (male, female).3.Identifying the orientations’ the students’s of University of Sulaymaniyah towards women occupying leading positions based on the variable of their studying major (scientific, humanities).In order to achieve the current study the researcher relied on building an orientation scale to measure the orientation of the students in the University of Sulaymaniyah towards women working in leading positions in Kurdistan. After having the qualities of creditability, consistency, and the ability to distinguish this measuring scale in its final form consisted of 25 items. In order to achieve the goals of this research the researcher took a pilot sample of (300) both male and female students of the University of Sulaymaniyah varying in their genders and their majors, the outcome results were analysed according to the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), and the findings are as the following:1.The orientations of the students in the University of Sulaymaniyah towards women working in leading positions in Kurdistan were positive.2.There are no differences of statistical nature between males and females in the pilot group sample in their orientation towards women working in leading positions in Kurdistan.3.There are no differences of statistical nature between scientific-major students and humanities-major students towards their orientation towards women working in leading positions in Kurdistan.After discussing the outcomes of the current study the researcher proposed some recommendation to the entities involved in the matter.

ان دراسة الاتجاهات لها اهمية بارزة في حياة الفرد والمجتمع ولاسيما الشباب الجامعي الذين يعدون عماد المجتمع ونهضته وبنائه المستقبلي، فالمجتمع الكوردي بحاجة الى غرس قيم المساواة بين الرجل والمرأة، والتسامح في فضائه الاجتماعي والثقافي والسياسي، فالإيمان بحقوق المرأة المساوية للرجل يعني بوضوح الولاء للقواسم المشتركة بين كل مكونات المجتمع ومن حق الكل التمتع بخصوصياته الفكرية والاجتماعية وطموحاته في الوصول الى المراكز القيادية، فالاتجاهات تعطينا مؤشرات واضحة لسلوك الافراد، لذلك فان الكثير من الانماط السلوكية المشاهدة ما هي الا انعكاس للاتجاهات والتصورات المعرفية التي يحملها الفرد، نحو الموضوعات والمواقف المختلفة. لذا فان البحث الحالي يستهدف ما يأتي: 1. التعرف على اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية.2. التعرف على اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية وفق متغير النوع (ذكور، اناث).3. التعرف على اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية وفق متغير الاختصاص الدراسي (انساني، علمي). ولتحقيق أهداف البحث الحالي اعتمدت الباحث على بناء مقياس الاتجاهات لقياس اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية في كوردستان، وقد تألف في صيغته النهائية بعد استكمال شروط الصدق والثبات والقدرة على التمييز من (30) فقرة، وتحقيقاً لأهداف البحث قامت الباحثة بتطبيق المقياس على عيّنة من طلبة جامعة السليمانية بلغ عددها (300) طالبا وطالبة، توزعت بحسب الجنس والاختصاص الدراسي، ثم حللت البيانات بالاستعانة بالحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS. وكانت النتائج كما يأتي:1. ان اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية كانت ايجابية.2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الذكور والإناث في عينة البحث في اتجاهاتهم نحو عمل المرأة في المراكز القيادية.3. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين طلبة الاختصاصات العلمية وطلبة الأختصاصات الإنسانية في اتجاهاتهم نحو عمل المرأة في المراكز القيادية. وفي ضوء مناقشة نتائج البحث الحالي قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات للجهات المعنية.


Article
Some Rules for the Pregnant Women in Islamic Jurispurdence
من أحكام المرأة الحامل في الفقه الإسلامي

Loading...
Loading...
Abstract

Islam took care of women in all stages of life, and gave her the right from the beginning of her upbringing in her father's house through her marital life until she dies long-term, and the street - at every stage of her life - set a red line that can not be crossed by any creature, has worked to protect and protect those rights In this research I wanted to stand on a number of provisions of a pregnant woman to show the extent of Islam's care for women at this stage and save the fetus that holds it among her guts; through various legislation that took into account the pregnant woman's Privacy, necessitated its exclusion from some of the provisions Shara Of.

فقد اعتنى الإسلام بالمرأة في كل مراحل حياتها، وأعطاها حقها بدأً بنشأتها في بيت أبيها مروراً بحياتها الزوجية إلى أن يتوفاها الأجل، والشارع - في كل مرحلة من مراحل حياتها – وضع لها خطاً أحمر لا يمكن لأي مخلوق تجاوزه، وقد عمل على حماية تلك الحقوق وصانها من كل ما يشوه صورتها أو يخدش كرامتها، وفي هذا البحث أردت أن أقف على جملة من أحكام المرأة الحامل لأبين مدى رعاية الإسلام للمرأة في هذه المرحلة التي تمر بها وحفظه للجنين الذي تحمله بين أحشائها؛ وذلك من خلال التشريعات المختلفة التي راعت ما للمرأة الحامل من خصوصية، استدعت استثناءها من بعض الأحكام الشرعية .


Article
The Mourning Process for the Husband's Death in Islamic Legislation
حداد المرأة المعتدة على زوجها المتوفى في الشريعة الإسلامية

Author: Dhiaa Hamud Khalifa Alqaisy ضياء حمود خليفة القيسي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2009 Volume: 1 Issue: 2 Pages: 34-62
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Allâh the Almighty has prescribed for His servants the provisions of which they are working, and these provisions, including what is general, include women and men, which are the most legitimate costs, including the five obligatory duties. Some of them are special for men without women such as the Emirate, and Friday prayers and some of them are for women only, such as menstruation, puerperium and kit.I have written this research for several reasons:The first reason: Muslim women know their place in the Islamic religion, they are the mother in her satisfaction, may Allah be pleased, and in her indignation of the wrath of God, a wife who lives in the souls and reassure. She is a sister and a girl - pet life.And because of its importance recommended by Prophet Muhammad - peace be upon him - in the farewell sermon for good and this shows great care for Muslim women at all times and places, especially that the Muslim woman invaded at this time in the street, at home, and in school to rob her dignity and humiliation, and to descend Of the status that Allah Almighty wanted for her.The second reason: To show one of the important aspects in the life of Muslim women, so mourning is a legitimate matter that concerns women, which is a time imposed by the wise street on the woman after the death of her husband four months and ten waiting for non-marriage until the end of this period.The third reason: In order to know that the death of her husband dissolved the contract, and that God Almighty has begun mourning to show the importance of this contract and show honor. And that with God place, making the kit for him, and make mourning of this intent and confirmed until the wife made the first act on her husband from her father, son, brother and other relatives, and this is to maximize this contract and honor.The fourth reason is for women to make sure the difference between marriage and incest is all of its rulings.Therefore, it was prescribed at the beginning of the marriage to proclaim it, testify to it, and beaten with a tambourine to achieve the countermeasure between it and the incest.Islam proceeded at the end of it and ended the kit and mourning and showed regret for it unless it was prescribed in the incest.The fifth reason: for women to know that sadness is a sentimental condition of every human being, but even animals grieve, and even every living being made by God to strengthen the bonds of affection and love between creatures, and to facilitate the natural reproduction in life, and the evidence in what narrated by Anas bin Malik - may Allah be pleased with him - said We entered with the Messenger of Allah - peace be upon him - on Abu Yusuf al-Qain () and was small to Abraham - peace be upon him - took the Messenger of Allah - peace be upon him - his son Abraham accepted him tattooed, and then we entered him after that The Messenger of Allah - peace be upon him He said: "O son of Auf, it is a mercy, then I follow it with another." - May Allaah bless him and grant him salvation. But what pleases our Lord, and I am for separating you, Abraham, for those who are mourning.Face indication:This hadith came to tell about the innate need of man to grieve and cry without grief and wailing, which was by the tear of the eye and the heart of the paper without indignation to God Almighty. To teach women that in the law of Islam from moderation, and taking into account the weakness of man what is the case, especially the wife when losing her boyfriend, and companion of her path, there is no negligence and no excess, no violation of mourning and not pockets, slapping cheeks, and raise the voice with alarm.The sixth reason is that when a woman knows that the period of mourning has been reduced to four months and ten months after it was a full year, so that the kit does not abound by leaving the decorations ornaments and the completion of mourning period, it is a short period for the duration before the commencement, and he mentioned - peace and blessings be upon him - what they were They do in the ignorance of the eloquent mourning year, and Sabrn on it, do not Sabrn four months and ten, Zainab said: I heard Umm Salamah says: A woman came to the Messenger of Allah - peace be upon him - said: O Messenger of God that my daughter died her husband has complained her eye Isn't it? The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, `` No, two or three times. All this says: No, then the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: 'It is four months and ten months'. '' .The seventh reason: For a woman knows that it is not permissible to mourn on the dead above three days, whether a father, son or brother, but on the husband of four months and ten duty and determination. For saying - peace be upon him -: (it is not permissible for a woman who believes in God and the other day to challenge the dead above three only on the husband of four months and ten) ().And the eighth reason: to learn the limit that God Almighty denied to those who forbade his adornment, which brought to his slaves and good things of livelihood, and this shows that it is not permissible to be deprived of adornment except what God and His Messenger, and God Almighty has been denied in the words of His Messenger - peace be upon him - Adornment mourning for the deceased her husband four months and ten, and mourning allowed to leave on non-husband three days is not permissible forbidden other than what is forbidden God, but is the origin of permissibility.The ninth reason: to be a mourning lesson for the United to be considered by the difference of the Lord of the House, and to know that death comes without a deadline, we do not know who is the owner of the grave next to this we buried, and if the death has passed us to others, will skip others to us, let us take care, and the rest of the world Beard .. And what is alive on the world remaining.The research was divided into five sections, starting with an introduction and ending with a conclusion.I dealt with in the first topic: the definition of mourning language and terminology, with a statement of his mandate and the wisdom of it.In the second section, who should mourn, and when to begin.It dealt with the third section, the housing and residence of the United, and excuses permitting the dead in the non-marital housing.In the fourth section, the sanctity of the good

فإن الله عز وجل شرَّع لعباده أحكاماً يعملون بمقتضاها ، وهذه الأحكام منها ما هو عامٌّ يشمل النساء والرجال ، وهي معظم التكاليف الشرعية منها الفرائض الخمسة . ومنها ما هو خاصٌّ بالرجال دون النِّساء كالإمارة ، وصلاة الجمعة ومنها ما يختص بالنِّساء فقط ، كأحكام الحيض والنفاس والعدة .وقد قمت بكتابة هذا البحث لعدة أسباب :السبب الأول : لتعرف المرأة المسلمة مكانتها في الدين الإسلامي ، فهي الأم في رضاها رضى الله ، وفي سخطها سخط الله ، وهي الزوجة التي تسكن عندها النُّفوس وتطمئن . وهي الأخت والبنت – زينة الحياة الدنيا .ولأهميتها أوصى بها سيدنا محمد – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – في خطبة الوداع خيراً وهذا يدل على عظيم العناية بالمرأة المسلمة في كل زمان ومكان ، ولا سيما أن المرأة المسلمة غزيت في هذا الزمان في الشارع ، وفي البيت ، وفي المدرسة لكي تسلب كرامتها وتذل ، ولتنزل من المكانة التي أرادها الله سبحانه وتعالى لها .السبب الثاني : لأبين جانباً من الجوانب المهمة في حياة المرأة المسلمة ، فالحداد إذاً من الأمور الشرعية التي تخص النساء ، وهي عبارة عن مدة زمنية فرضها الشارع الحكيم على المرأة بعد وفاة زوجها أربعة أشهر وعشرٍ تنتظر فيها من غير زواج حتى تنتهي هذه المدة .السبب الثالث : لكي تعلم المرأة أن بوفاة زوجها ينحل العقد ، وأن الله سبحانه وتعالى قد شرع الإحداد لبيان أهمية هذا العقد وإظهار شرفه . وأنَّه عند الله بمكان ، فجعل العدة حريماً له ، وجعل الإحداد من تمام هذا المقصود وتأكده حتى جعلت الزوجة أولى بفعله على زوجها من أبيها ، وابنها ، وأخيها وسائر أقاربها ، وهذا من تعظيم هذا العقد وتشريفه .والسبب الرابع : ليتأكد للمرأة الفرق بين الزواج والسفاح من جميع أحكامه ، ولهذا شُرِّع في بداية الزواج إعلانه ، والإشهاد عليه ، والضرب بالدف لتتحقق المضادة بينه وبين السفاح ، وشرع الإسلام في آخره وانتهائه من العدة والإحداد وإظهار التأسف عليه ما لم يشرع في السفاح .والسبب الخامس : لتعلم المرأة أنَّ الحزن حالة وجدانية لدى كل إنسان سوي بل حتى الحيوانات تحزن ، بل وكل كائنٍ حي جعله الله تعالى لتقوى أواصر المودة والمحبة بين الخلائق ، وليسهل التكاثر الطبيعي في الحياة ، والدليل فيما يرويه أنس بن مالك – رَضِيَ اللهُ عَنْهُ – قال : (دخلنا مع رسول الله – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – على أبي يوسف القين( ) وكان ضئراً لإبراهيم – عَلَيْهِ السَّلامُ – فأخذ رسول الله – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – ابنه إبراهيم فقبَّلَهُ وشمه ، ثم دخلنا عليه بعد ذلك – وإبراهيم يجود بنفسه فجعلت عينا رسول الله – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – تذرفان ، فقال له عبد الرحمن بن عوف – رَضِيَ اللهُ عَنْهُ - : وأنت يا رسول الله ؟ فقال : يا ابن عوف إنها رحمة ، ثم أتبعها بأخرى فقال – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - : إن العين تدمع ، والقلب ليحزن ، ولا نقول إلا ما يرضي ربنا . وإنا لفراقك يا إبراهيم لمحزونون)( ).وجه الدلالة :هذا الحديث جاء ليخبر عن حاجة الإنسان الفطرية للحزن والبكاء من غير جزع ونواح ، وهو ما كان بدمع العين ورقة القلب من غير سخط لأمر الله عزَّ وجل . لتعلم المرأة أنَّ في شريعة الإسلام من الاعتدال ، ومراعاة ضعف الإنسان ما يصلح حاله ، لاسيما الزوجة حينما تفقد خليلها ، ورفيق دربها ، فلا تفريط ولا إفراط ، لا انتهاك للإحداد ولا شق الجيوب ، ولطم الخدود ، ورفع الصوت بالجزع .والسبب السادس : حين تعلم المرأة أن مدة الإحداد قد خففت وصارت أربعة أشهر وعشراً بعد أن كانت سنة كاملة ، حتى لا تستكثر العدة بترك الزينة والحلي ولاكتمال مدة الإحداد ، فإنها مدة قليلة بالنسبة لمدتها قبل التخفيف ، وقد ذكر – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – ما كانوا يفعلونه في الجاهلية من الإحداد البليغ سنة ، ويصبرن على ذلك ، أفلا يصبرن أربعة أشهر وعشر ، قالت زينب : سمعت أمَّ سلمة تقول : جاءت امرأة إلى رسول الله – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – فقالت : يا رسول الله إن ابنتي توفي عنها زوجها وقد اشتكت عينها ، أفنكحلها ؟ فقال رسول الله – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - : لا – مرتين أو ثلاثاً كل ذلك يقول: لا – ثمَّ قال رسول الله – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - : إنما هي أربعة أشهر وعشر ، وقد كانت إحداكنَّ في الجاهلية ترمى بالبعرة على رأسي الحول( ).والسبب السابع : لتعلم المرأة المُحَّدة أنَّه لا يجوز الإحداد على ميتٍ فوق ثلاثة أيام سواء كان أباً أو ابناً أو أخاً إلا على زوج أربعة أشهر وعشر واجبٌ وعزيمه . لقوله – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – : (لا يحل لامرأة تؤمن بالله واليوم الآخر أن تحد على ميتٍ فوق ثلاث إلا على زوج أربعة أشهر وعشر)( ).والسبب الثامن : لتعلم المحدَّة أن الله عز وجل أنكر على من حرم زينته التي أخرج لعباده والطيبات من الرزق ، وهذا يدل على أنه لا يجوز أن يحرِّم من الزينة إلا ما حرم الله ورسوله ، والله سبحانه وتعالى قد حرم على لسان رسوله – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – زينة الإحداد على المتوفى عنها زوجها أربعة أشهر وعشر ، وأباح الإحداد بتركها على غير الزوج ثلاثة أيام فلا يجوز تحريم غير ما حرم الله ، بل هو على أصل الإباحة .والسبب التاسع : ليكون الإحداد درساً بليغاً للمُحَّدة أن تعتبر بفارقة رب الدار ، ولتعلم أن الموت يأتي بلا ميعاد ، فلا ندري من يكون صاحب القبر المجاور لهذا الذي دفناه ، وإذا كان الموت قد تخطانا إلى غيرنا ، فسيتخطى غيرنا إلينا ، فلنأخذ حذرنا ، وما الدنيا بباقية لحيٍّ .. وما حيٌّ على الدنيا بباق .فقد جاء البحث مقسماً إلى خمسة مباحث ، ابتدأ بمقدمة وانتهى بخاتمة .تناولت في المبحث الأول : تعريف الإحداد لغة واصطلاحاً ، مع بيان حكمه التكليفي والحكمة منه .وتناولت في المبحث الثاني ، من يجب عليها الإحداد ، ومتى يبتدئ .وتناولت في المبحث الثالث ، سكن المحدة وإقامتها ، والأعذار المبيحة للميت في غير سكن الزوجية .وتناولت في المبحث الرابع ، حرمة الطيب والزينة ، والأمور التي تباح للمحدة .وتناولت في المبحث الخامس ، أحكام الحج والاعتكاف على المحدة .وأما الخاتمة فذكرت فيها أهم نتائج البحث التي توصلت إليها .وأختمه بخير القول:سبحان ربك رب العزة عما يصفون ، وسلام على المرسلين ، والحمد لله رب العالمين .راجين الله عز وجل أن يجعله خالصاً لوجهه الكريم ، وأن ينفع به كل من يقرأه . والله ولي التوفيق .

Listing 1 - 10 of 64 << page
of 7
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (64)


Language

Arabic (52)

English (5)

Arabic and English (4)


Year
From To Submit

2019 (13)

2018 (5)

2017 (11)

2016 (7)

2015 (10)

More...